White privilege / racisme #2

Oh dit is heel herkenbaar. Net sprak ik mijn vader; nou mooi toch 3-0? Mijn vader:
Pff zal mij een worst wezen ik kijk geen EK meer, dit is toch geen echt Nederlands elftal?

Ik: ???! ( had edht geen flauw idee waarom hij dat zei).

Hij: “ Ja dat mag ik blijkbaar helemaal niet meer zeggen maar met al die - mimede-: zwarten.

Hij mimede dat omdat mijn oudste er bij was en ik een keer meeeeeega kwaad ben geworden om dat woord en überhaupt om zijn gedrag. Ook nadat hij en mijn moeder zeiden; “ ik kan geen reclame meer zien, tegenwoordig MOET er aldoor een zwart persoon inzitten”.

Ook na mijn uitleg waarom dat hedendaags gebeurt, dan alsnóg als statement houden: “ ja maar dat dat dan blijkbaar MOET is belachelijk, we zijn hier toch in Nederland?”

Jeeeeezus kijk even buiten je bubbel en je ziet dat de maatschappij niet meer uit de Unox gezinnen van vroegah bestaat met het kokende blonde altijd vrolijke vrouwtje met schort, het gladgeschoren witte mannetje met stropdas die thuiskomt en twee beeldige blonde kinderen die gezellig aan tafel gaan.

Ik vind het echt moeilijk om ermee om te gaan zonder dat de discussie in een ruzie eindigt.

3 likes

en @anon94399943 doen deze mensen het er niet gewoon om, om jullie op de kast te jagen? Van die racistische eikels die vooral ruzie zoeken. Willen geen inhoudelijke argumenten, ze willen gewoon dat je boos wordt en doen wat er nodig is om dat te bereiken :woman_shrugging:t3:
denk dat er andere manieren zijn om de wereld beter te maken dan van een stel racistische nobodies gewone nobodies te maken. Lees je in, leer bijv over ZP en de positie van Molukkers in NL zodat je informatie kan geven aan mensen die wel luisteren, kijk of je D&I op de agenda kan krijgen bij je werkgever, zorg dat er geluisterd wordt naar je collega’s van kleur, kijk kritisch om je heen wat je kan doen ipv je focussen op mensen die je graag boos zien.

8 likes

Ik loop hier ook wel eens tegenaan met mijn omgeving. Soms helpt het wel om als voorbeeld iets te nemen waarvan ik weet dat mijn gesprekspartner er last van heeft of op benadeeld/veroordeeld wordt. Dus dan zeg ik: “jij wil ook niet steeds gewezen worden op je overgewicht of daar opmerkingen over krijgen”. En regelmatig gaat er dan wel een klein lichtje branden. Natuurlijk is (institutioneel) racisme iets heel anders dan gewezen op je overgewicht maar bij bepaalde mensen heb ik gemerkt dat er een opening tot gesprek of begrip komt als je iets uit hun eigen leven pakt. Ook als dat iets heel anders is. Daar staan ze soms dan meer voor open dan gelijk boeken te lezen ofzo. Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg

3 likes

Niet lullig bedoeld, maar lukt het je goed om dingen uit te leggen? Hierboven geef je aan nog veel te moeten leren. Is dit het juiste moment andere witte mensen, die er niet echt voor open staan, erbij te betrekken?

niet echt er voor open staan = na jaren ZP discussie nog steeds niet luisteren/non argumenten aandragen

2 likes

Je kan er ook wat van zeggen zonder meteen de diepte in te gaan. ‘Dat vind ik een vervelende opmerking’ en dan een lange stilte laten vallen. Laat ze er zelf maar over nadenken, je hoeft niet meteen een heel verhaal klaar te hebben. Is een soort machtsstrijd: moet jij uitleggen waarom jij iets niet kan, of ligt de taak om even na te denken bij hen? Is lastig, maar dan geef je je grenzen aan zonder dat heel erg te moeten beargumenteren.

5 likes

Ik zou er niet per se een oordeel aan hangen (dit kan niet, die opmerking is racistisch). Dan doe jij het denkwerk voor ze en schieten zij in de verdediging omdat je hen ergens van beschuldigt. Ik heb laatst ‘Ik hoef dit soort opmerkingen niet te horen’ gezegd. Oftewel, hou die racistische drek bij je, ik sta hier niet voor open. Dan geef je je grens aan. Hun denkbeeld ga je niet van de ene op de andere dag veranderen, of ze die bij iedereen veilig tentoonspreiden misschien wel.

Bij je punt en strategie blijven, jij wil deze opmerkingen niet te horen. Vooral niet het denkwerk van ze over gaan nemen of toch je oordeel geven. ‘Ik overdrijf niet, ik hoef dit soort dingen niet te horen’. Stelling brengen en daarna wat te drinken pakken. Laat ze maar even nadenken.

2 likes

@anon94399943 @tessel @Gato thnx voor jullie reacties. Ik ga inderdaad de “ ik vind dit geen gepaste / leuke opmerking…” gebruiken. Kijken wat dit doet.

Overigens zijn mijn man en ik heel veel bezig met ons verdiepen en verbeteren in dit onderwerp, maar merken we dat onze omgeving ( vrienden, familie etc) dit helemaal niet doen. Vind dat echt storend en opvallend.

Ik las toevallig vandaag dit interview met Naeeda Aurangzeb over haar boek 365 dagen Nederlander. Een optelsom van al dat soort losse opmerkingen zoals hierboven beschreven bij elkaar. Echt een indrukwekkende manier om de vinger op de zere plek te leggen. En tegelijkertijd huilen dat ze nog genoeg stof heeft voor een nieuw boek, alleen dan specifiek over vrouw(van kleur)-zijn.

14 likes

Ik kende haar vroeger persoonlijk. Ze heeft met mijn mamma de hadj verricht. Een hele lieve vrouw. Zoveel herkenbare punten die naar voren komen. Vooral wanneer worden we nou eens als echte Nler gezien?

13 likes
8 likes

Fuck yes, nu de rest ook nog.

15 likes

Ik kijk nu een aflevering van pointer data (npo) dat gaat over de afschaffing van de slavernij. En wie daar dan rijk van werd enzo. Misschien vinden jullie het ook interessant

3 likes

We beginnen de dag met een door mijn leidinggevende gedeelde spokenword van een witte man over diversiteit en inclusie. Waarin ie de ballen heeft om te benoemen dat ie een witte hetero man is, maar ook hem is het niet komen aanvliegen. Ik kan niet meer.

18 likes

Wow zijn er beelden van deze inspirerende sessie die ik op mijn LinkedIn kan delen?

6 likes

Live event ‘tijd voor verandering’ 010 inclusief. Vanaf minuut 36.36. Vooral delen in combi met inspirerende tekst over diversity💫 and inclusion✨ en keti koti want das echt related (ze deelde dit dus in het kader van keti koti)

2 likes

HOE snappen (witte) mensen na het afgelopen jaar, waarin er meer focus is geweest op racisme en priviliges, nog steeds niet dat witte mensen op deze dagen hun mond moeten houden en ruimte geven aan de mensen die hier werkelijk iets zinnigs over te zeggen hebben.

8 likes

Ik heb eigenlijk niks te zeggen MAAR

Toch even het om jezelf laten draaien

3 likes

In Frankrijk zijn ze nu aan het debatteren over het verbieden van traditionele dansen aan de gemeente bij een wettelijke trouw. Ze wilden ook al “vreemde” vlaggen verbieden want ja je respecteert de republiek niet. WAAR ZIJN WE MEE BEZIG???

1 like

WAT
de fak