White privilege / racisme #2

Nou tot zo ver dus liberté, égalité, fraternité. Hoe kan je als land dit als motto gebruiken terwijl je in je wetgeving duidelijk maakt dat sommige mensen toch gelijker zijn dan anderen.

2 likes

je bent xeno- en islamofoob als land. Alles wordt gedaan om minderheden in een hoekje te duwen.

4 likes

Hoe ze ook “d’origine étrangère” uitspreekt, ligt het aan mij of is het met heeel veel dédain?

1 like

Wtf wat is er verkeerd aan dansen…

1 like

Het ligt helemaal niet aan jou. Je zou denken dat wij aan de mairie Franse vlaggen verbranden. Het gaat hier om dansen en een paar trommels wat een provocatie

2 likes

Maar il faut se plier au code!!1!1!!1!! :rolleyes: De code van waaaaaaaaaaaaaaaaaag het niet om iets onfrans te denken dat doen wij hier niet.

Echt HOE onzeker en navelstaarderig kan je zijn over je eigen land als je je gewoon bedreigd/belachelijk gemaakt voelt omdat ándere mensen plezier hebben :rofl: Ik ben hier nu helemaal invested in.

2 likes

Wist je al dat je nu 18 moet zijn om de sluier te mogen dragen?
Frankrijk is echt ver aan het gaan.

2 likes

Kan iemand hier mij misschien het probleem rondom excuses voor het slavernijverleden uitleggen? Ik snap er niks van. In Utrecht is gisteren een onderzoek gepubliceerd dat de stad meer met slavernij te maken had dan eerder veronderstelt en ik las op RTV Utrecht dat de stad nu verder gaat onderzoeken hoe ze het een plek kunnen geven en dat daarna zorgvuldig overwogen wordt of er excuses gemaakt moeten worden. Waarom is dit zo moeilijk? Excuses zijn toch niet alleen volkomen terecht, maar ook niet zo ingewikkeld om te maken? Ik vind het prachtig hoor dat Halsema dit nu heeft gedaan, maar het is toch van de zotte dat dat zo’n punt moet zijn en nu pas gebeurt? Of mis ik nu ergens iets?

1 like

Omdat voor sommige excuus maken gelijk staat aan erkennen van schuld en daardoor zouden sommige schadeclaims kunnen indienen. Dit begreep ik gisteren (?) bij Humberto erover.

2 likes

Omg serieus dus de bottom line is weer geld? Wat een treurnis

2 likes

Wat ik van Utrecht begreep is dat ze dan het excuus ook duidelijk in het verhaal kunnen plaatsen. Niet zomaar random excuus zonder dat je eigenlijk goed weet waarvoor je dat maakt en wat de rol van de stad Utrecht is geweest. Zodat het echt een schuldbekentenis is waarmee ze dan verder kunnen gaan en het niet zo daarbij laten. Maar misschien is het helemaal niet zo ‘positief’ en heeft het inderdaad meer te maken met schadeclaims. (Positief is hier niet het juiste woord, dit had natuurlijk al veel en veel eerder moeten gebeuren.)

6 likes

Ik las dit en vind het zo bizar. Soul Cap: Afro swim cap Olympic rejection 'heartbreaking' for black swimmers - BBC News
Hoezo zou dit niet mogen. T is niet dat je er voordeel van hebt want zo te zien ben je minder gestroomlijnd dan met een toegestane badmuts. En ik heb er nul verstand van maar uit t artikel komt naar voren dat er allemaal nadelen zijn aan het gebruiken van een normale (te kleine) badmuts. Volgens mij geven ze ook niet echt een logische reden waarom t niet mag. En in alle leed van de wereld is dit misschien maar klein maar vind t zo oneerlijk.

9 likes

Naast wat hierboven gezegd is: excuses hebben ook consequenties. Ik zou geen excuses willen van een gemeente die zich zomaar bedenkt dat ze excuses gaan aanbieden. Daar hoort ook bij dat je je eigen rol erkent en vooral gaat proberen te herstellen. In het geval van het slavernij verleden is dat best omvangrijk. Denk aan maatregelen die ingrijpen op de nawerking van het slavernijverleden hedendaags, educatie voor de toekomst, maar ook aan de compensatie voor de Caribische eilanden, Suriname en Nederlands Indië. Maar het is inderdaad van der zotte dat het nu pas gebeurd. Je kan ook twintig jaar geleden je rol al kunnen onderzoeken.

9 likes

Ja terwijl uit onderzoek rondom historisch onrecht heel vaak is gebleken dat erkenning het belangrijkst is. Ik ben trouwens helemaal niet anti herstelbetalingen maar doen alsof dat is waar slachtoffers van historisch onrecht op uit zijn is gewoon een trucje om ze weg te zetten. Er komen juist vaker pas rechtszaken als er via andere weg geen genoegdoening komt.

10 likes

Ik wilde dit ook al delen, maar het is er bij ingeschoten. Ik vind het geen ‘kleinigheidje’. In het geheel wellicht, maar het is weer zo’n typisch voorbeeld. Zwemmen moet, zeker op Olympisch niveau, inclusief zijn vind ik. Hoe moeilijk kan het zijn? Ik had van SoulCap nooit gehoord, maar het klinkt als een goed initiatief. Hopelijk wordt het later toch toegestaan. Het deed me ook denken aan de speciale hijab om mee te zwemmen. Verschillende merken hebben die inmiddels in de collectie, maar dat was eerst bReAkInG. Het zou mooi zijn als de SoulCap geaccepteerd wordt.

1 like

Ja bedoel ook niet te zeggen dat t niet belangrijk is. Maar er is ook gewoon geen argument om t niet te doen. Lijkt me vreselijk als je niet kan doen wat je wil omdat t te lastig is. Terwijl er dus een alternatief is. Al kan t nu wel gebruikt worden voor gewoon zwemmen maar daar heb je niets aan als je naar de olympische spelen wil.

@Soy.peor

20 likes

Waar hij het over heeft is reverse racism en dat bestaat niet. Als je googelt kun je best veel vinden.

Voor zijn gevoelens wb Simons bestaat de term misogynair: Wat is misogynoir en hoe herken je het? - OneWorld.

En de laatste term die je bedoelt is denk ik (witte) privileges, vaak te lezen als white privilege. Google en je zal er veel over vinden.

Overigens heb ik ook maanden terug een gesprek gehad met mijn vriend over Simons. Hij zei ook allemaal onzin. Ik heb er wel over gepraat en toen afgesproken dat we er samen een boek over gaan lezen. Ik heb Witte onschuld van Gloria Wekker klaarliggen en dat is het boek dat we samen gaan lezen.

6 likes

Reverse racism bedoel je denk ik, en (white) privilege?

Misschien kan je beginnen eens (samen?) op bijvoorbeeld withuiswerk te kijken (website, social media account, er is ook een boek) om wat meer te lezen en houvast te krijgen deze gesprekken aan te gaan? Sterkte

3 likes

Oke das wel veel werk zeg als je je vriend helemaal moet heropvoeden!

34 likes