White privilege / racisme #2

Goed filmpje over seksualiseren van asian women door witte vrouwen.

11 likes

Wow, wat een indringende video. Ik heb hier nog nooit over nagedacht (wist niet dat dit ā€˜een dingā€™ was), maar zij legt het wel heel goed uit zeg.

1 like

Ja heftig he. Ik heb er al wel eens vaker dingen over gelezen maar zij legt inderdaad heel goed uit waarom het zo erg is.

1 like

Ja, die video van Anna Akana hierboven door @Twijfelaar vind ik ook super interessant. Vond cultural appropriation nog altijd best lastig echt goed te begrijpen, maar zij legt het ook heel goed uit.

1 like

Analysis: Shaun King is no Rachel Dolezal: Look who's calling him white in dit artikel beargumenteert iemand dat dit komt doordat hij 1) een veel grotere en belangrijkere functie heeft dan Rachel en veel bekender is (en, zo interpreteer ik het, het echt heel onhandig zou zijn voor iedereen als hij inderdaad wit is, dus lieten ze het maar een beetje gaan ofzo), en 2) omdat de aantijgingen uit ā€œconservatieveā€/extreemrechtse hoek komen en niemand zin heeft daarop in te gaan

Zijn vrouw zei destijds verder dat hij geen Rachel is omdat hij niet spraytan gebruikt of ā€˜fake Black hairstylesā€™ heeft.

Maar ik denk dat er voornamelijk gewoon weinig ophef is ontstaan vanwege de redenen die in die analyse worden genoemd.

Edit: en ik vind het alsnog ook met twee maten meten, en ik vind het een rare situatie. Maar ik snap vanuit BLM wel dat ze hier geen ophef over creƫerden want dat is wat extreemrechts wil

1 like

Ik haalde hem en Steven Bartlett (op insta: Steven) even door elkaar en dacht Whut is Steven niet zwart? Maar heel ander persoon dus

Wow nice ā€˜some of my friends are so priviliged that any form of equality feels like oppressionā€™ deze is zo goed

3 likes
2 likes

Ik kijk even Streetdancer 3D en besef ineens:
Waarom waren alle dansfilms met witte mensen? Zeker die over hip hop! What in the cultural appropriating fuck?!

17 likes

Dat had ik ook bij Save the last dance!

Edit: het gedeelte over cultural appropriation. Wel op een andere manier toegepast.

2 likes

Ik heb toen de sportscholen dicht waren groepslessen gevolgd van less mills via hun platform. Daar hebben ze ook een les waar verschillende dansstijlen in verwerkt zijn, vooral hiphop. Werd gegeven door een witte vrouw, vond dat ook heel raar :face_with_raised_eyebrow:

1 like
3 likes

Kijk alsjeblieft

2 likes

Oh God wat erg dit

3 likes

Itā€™s all in the pliĆ© :grinning::grinning:

3 likes

I have no wordsā€¦

2 likes

Het gaat weer lekker op de insta van Akwasi :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes: (hij post een foto in oranje shirt en heel racistisch Nederland gaat los)

Vita met haar twerklessen šŸ„²šŸ„²

Ja, dat is raar, je benoemt het zelf ook al dat het een hele rare generalisatie op basis van huidskleur is die nergens op slaat.

2 likes

Opzich niet heel veel mis mee als de geschiedenis en herkomst van hiphop gewoon goed uotgelegd word. Iedereen is verder vrij om dansen uit te voeren mits te t niet toe eigend.

Ik heb een tijdje vogue gedanst en daar werd in het begin ook de geschiedenis uitgelegd enzo. En werd er een beetje verwacht dat je ook bepaalde docus ging kijken enzo.

5 likes