Het is niet onschuld of ontwetendheid, denk gewoon dat ze niet het denkvermogen hebben om te denken zoals wij in dit topic bijvoorbeeld. Dat praat het absoluut niet goed,
maar die mensen gaan nooit veranderen. Ik heb bijv net een comment geplaatst op fb hierover en van de 200 comments die ik heb gekregen zijn er 198 ronduit racistisch. Die mensen zijn gewoon oerdom en kan je denk ik moeilijk overtuigen.
Ik ben het hier gewoon echt mee oneens. Dit zijn echt niet allemaal domme mensen en zelfs al waren ze allemaal zwakker begaafd kun je niet als antisociaal, gewelddadig, niet instaat dingen te begrijpen wegzetten. Het hindert ook elke vorm van vooruitgang als je er bij voorbaat vanuit gaat dat je tegenstander te dom is om te kakken.
Overigens heb je ook echt niet bijzonder veel denkvermogen nodig om te snappen dat je een ander geen pijn doet en als je dat wel doet samen naar een oplossing zoekt.
Ik denk dat je racisme en domheid echt niet aan elkaar gelijk moet stellen. Die mensen kunnen prima anders denken maar vertikken het gewoon en dat is niet omdat ze er niet het denkvermogen voor hebben.
Ja meningen verschillen denk ik hierover? Maar ik zag vroeger ook nooit kwaad in ZP bijv, maar door het lezen van boeken, volgen van een studie & in aanraking met wat slimmere mensen, ben ik totaal gedraaid. Sommigen mensen wonen de rest van hun leven in hun witte dorp en ontmoeten geen nieuwe mensen meer in hun leven. Als ik reacties krijg als âje moet samen met hun op een boot terugâ of âje moet niet zoveel zwarte pikken zuigen dom blondjeâ en dat X 100, ben ik gewoon de hoop in de mensheid verloren en denk ik deze mensen vallen niet meer te âreddenâ. Steek ik liever tijd in mensen waarvan ik wel het idee heb dat hun iets te leren valt mbt het onderwerp racisme.
Maar dit gaat niet om meningen. Racisme heeft niks te maken met intelligentie en als jij dat claimt dan is het aan jou om dat met bewijs te onderbouwen. Wat er niet is want er is gewoon niks wat hierop wijst.
En tuurlijk is het verklaarbaar hoe het komt dat racisme bestaat. Maar dat is dus enorm complex en is een systeem wat al super lang in stand gehouden wordt. Het is niet domme mensen zonder denkvermogen = racisme.
Snap je dat die instelling privilege is? Ik begrijp wat je zegt, maar je zegt dat ook omdat je dat kan zeggen. Voor jou persoonlijk maakt het immers niet uit of die mensen van gedachte veranderen. Ik zie dit en weet dat ik vroeg of laat echt wel een keer in de Sinterklaasperiode naar - insert racistisch dorp - moet. Heb zelfs in zoân dorp gewoond en de fanilie van mijn vriend woont op zoân plek, mijn zusje woont op zoân plek. Er zijn uiteindelijk niet witte mensen die op zoân plek wonen en komen. Het is een luxe om te denken dat je die plekken maar overslaat omdat het daar te diepgeworteld is.
Denk dat jullie mij beiden verkeerd begrijpen. Ik zeg nergens dat intelligentie gelinkt is met racisme @Penny_Lane want er zijn ook genoeg intelligente mensen racistisch. Ik probeer alleen te zeggen dat eieren gooiende mensen & co, gewoon zelf niet inzien dat ze ronduit racistisch zijn. Dat ik niet met deze mensen in discussie ga is idd een privilege. Deed ik namelijk vanmorgen en ik krijg de meest vreselijke reacties en zelfs mensen die naar mijn persoonlijke pagina gaan om memes te delen onder mijn posts met âwat zwart is moet zwart blijvenâ. Ik zou nooit een plek als Volendam overslaan om niet te demonstreren, maar wat internet betreft. Ik ga niet meer de discussie aan met die mensen, want ze willen het niet begrijpen en ja ik denk dat de meeste dat denkvermogen oprecht niet hebben. En dat vind ik alleen maar heel triest.
maar jawel, het interesseert ze gewoon niet.
Denk dat het hand in hand gaat met elkaar.
Heb deze video voorbij zien komen. En ik weet niet zo goed hoe ik hier op in moet gaan, volgens mij veel misinformatie, maar ik ben niet zo goed met woorden. Voor de mensen die de energie ervoor hebben:
Maar als je zo overtuigd bent van racistische denkbeelden, dan maakt het je toch ook niet uit of je racistisch bent of niet? Hoe jij het stelt is dat deze mensen te dom zouden zijn om te beseffen dat ze racistisch zijn, en als ze dat wel door hebben zouden ze hun gedrag en denkbeelden veranderen. Maar dat is niet zo, als je nu in 2020 nog zo fokking hard gaat voor iets wat bewezen racistisch is en daar zelfs geweld bij gebruikt, dan moét je beseffen dat je racistisch bent. Maar boeit die mensen in Volendam dat - nee.
Op internet is het ook wel heel makkelijk om zulke nare reacties achter te laten en je een voldaan gevoel te geven dat je een ander (ook nog vrouw) ff lekker op dr plek gezet hebt. Ik denk dat op internet de discussie aangaan ook geen enkele zin heeft.
Ik probeer eigenlijk irl er altijd wat van te zeggen als iemand iets zegt wat niet ok is. Maar ik heb makkelijk praten omdat ik in mijn directe omgeving geen echte racisten heb.
Ik denk dat racisme (of groepsdenken, wij vs zij) inherent onderdeel is van de mens en dat je alleen door het van jezelf te erkennen en aan te willen werken er over heen kan stappen. En ik denk dat heel veel mensen dat niet willen en dat een groot deel komt door angst. Maar dat is geen excuus natuurlijk.
Ik weet trouwens niet waar ik meer geschokt en boos om ben, dat zoân vrouw dat ĂŒberhaupt doet of dat ze ook nog eens geen probleem vindt om met naam en toenaam op shownieuws te gaan vertellen en dat de politie niets doet om demonstranten hier tegen te beschermen.
een beveiliger op werk stond gisteren een tijdje tegen me aan te lullen en bah ik ben er eigenlijk nog misselijk van.
prototype racistische witte man die niet vind dat hij racistisch is, maar ondertussen over bevolkingsgroepen praten alsof ze er Ăłf voor zijn seksuele plezier zijn Ăłf er zijn om zijn huis af te pakken.
racisme
de dehumaniserende manier waarop een mens de woorden vluchteling, asielzoeker, etc uit kan spreken, met zoveel walging terwijl die woorden letterlijk betekenen dat iemand niet meer veilig is zijn eigen huis en land. gatverdamme.
en toen er een (hindoestaanse notabene) jongen voorbij kwam lopen âkijk op dat soort jongens viel ik vroegerâ nadat hij had gezegd een tijd n-woorden had âuitgeprobeerdâ na een lange relatie âdaarvoor waren er nog geen gekleurde mensen in nederlandâ en daarna is âovergestapt opâ aziaten en zijn vriend nu âis er ook zo Ă©Ă©nâ. gatver gatver.
het was zoân dominante nare vent dat ik gewoon hoop dat ik hem helemaal niet meer hoef te zien, ik weet zeker dat ik knallende ruzie met hem ga krijgen als hij nog eens zoiets zegt.
echt uit alles straalde de minachting voor iedereen anders dan hij.
Oh je reacties roepen een zeer grote irritatie bij me op merk ik. Waarom voel je de behoefte dit steeds te zeggen en te herhalen? Schiet bij mij echt verkeerd. Haast alsof je het toch een beetje voor ze opneemt âze weten niet goed wat ze doenâ Ik snap niet wat je met je reacties wilt bereiken?
Ik denk dat ik wel begrijp wat @Brooklyn wil zeggen, als ik bijv kijk naar mijn schoonouders, die mensen zijn echt wereldvreemd en ontzettend dom. Zij zijn pro zwarte Piet en roepen regelmatig dingen als âik heb niets tegen buitenlanders maaaarâ. Als ik dan de discussie met hen aan ga dan krijg ik het niet aan hun verstand gepeutert dat ze hartstikke racistisch zijn en dat wat ze zeggen echt niet kan . Dat praat hun gedrag absoluut niet goed, maar is wel een van de redenen dat ik uiteindelijk denk: laat maar (en wij vrijwel geen contact meer met ze hebben). Nu realiseer ik mij dat het ontzettend privileged is dat ik die keuze kan maken om ze te negeren, daar stond ik eigenlijk helemaal niet zo bij stil.
Ik kan het niet helemaal vertalen naar de eiergooiers want hoewel die mensen vast niet heel intelligent zijn is dit naast racisme pure mishandeling en horen ze daar gewoon voor gestraft te worden imo.
Ok maar stel dat het waar is, waarom de behoefte dat te zeggen, wat maakt het uit, wat is dan precies je punt?
Edit: ik ben nooit zo goed in vergelijkingen maken maar ik doe weer eens een poging. Stel iemand die geestelijk beperkt is geeft mij een klap, en een vriendin zegt âja hij kan er niks aan doen, hij is beperktâ dan zou ik denken ânou, Ă©n? Wat moet ik met die informatie, wat is je punt?â
Nouja, dat.
Ik snap idd wat je bedoelt, ben ik het ook mee eens!
Ik snap nu ook wat je zegt met het opnemen voor: het voelt dan alsof iemand dingen goed probeert te praten onder het mom van ach ze zijn gewoon te dom.
Ja, precies dit inderdaad.
Het leest voor mij inderdaad als âze kunnen er niks aan doenâ terwijl dat alle verantwoordelijkheid voor verwerpelijk gedrag bij ze weghaalt. Ik zie het als âze willen er niks aan doenâ en dat vind ik echt een fundamenteel verschil.
Ze vertikken het gewoon.
Ik blijf me verbazen dat het in deze kwestie voor mensen zo moeilijk is om het standpunt van de ander alleen al aan te willen horen. Het is meteen âWij vieren het zo, wij hebben er geen probleem mee, dus ga wegâ (al is ga weg te mild, want eigenlijk is het gewoon â⊠dus ik sla je mijn dorp uitâ.) Dat is geen onvermogen, dat is een keuze.