Ik twijfel dus echt of ze weten dat ze racistisch zijn. Anders vertoon je dit soort gedrag toch niet?
Volendam is is een vreselijk racistisch dorp. Mensen houden krampachtig vast aan wat ze zelf vinden en/of altijd al gedaan hebben, en hebben absoluut geen begrip voor de mening of ervaring van een ander. Zelf zullen ze het inderdaad niet racistisch vinden, maar dat ze gewoon graag vasthouden aan tradities oid.
Wat bedoel je precies?
ja ik ben het met je eens, maar ik probeer ook voor mezelf in die zin te simplificeren wat dit gedrag nou is. En waarom je racistisch zou willen zijn? Dat vind ik namelijk net zo vreemd als waarom je onaardig zou willen zijn. Het lekker vinden om racistisch te zijn. En genot halen uit denigreren is misschien wel het antwoord. Maar dat betekent toch ook wel dat dit hele slechte mensen zijn. Waar gaat dat mis?
Dat ze er zelf van bewust zijn dat hun gedrag racistisch is. Ik denk het niet namelijk. Als je gewoon echt niet wil inzien dat ZP bijv racistisch is.
Ik denk dat meer mensen moeten leren dat er meer racisme is dan alleen âzwarte mensen in elkaar slaanâ, want ik denk dat een heleboel pro-zwartePieten zo denken. Dat je niet bij de KKK zit betekent niet dat je niet-racistisch bent.
Tuurlijk zijn ze racistisch. Waarom zou je dit gedrag ĂŒberhaupt vertonen als er geen racistische denkbeelden onder liggen? Dit is in geen enkel scenario een normale reactie op een demonstratie. Hooguit noemen ze het zelf geen racisme, maar gewoon âwe motten die buitenlanders nietâ. Lijkt me hetzelfde over taal hoeven we wat mij betreft niet te discussiĂ«ren .
@Pierlala maar dit zijn toch ook overduidelijk slechte mensen? Dit gedrag zit zo aan het uiterste van het spectrum dat er volgens mij geen twijfel over mogelijk is. Ik durf ook zo te beweren dat dit echt niet stopt bij eieren gooien. Dit is het type mens dat een Turkse of Marokkaanse student niet als stagiair aanneemt, de Syrische buren de straat uit ziekt, hun kind verbiedt om met een niet witte partner thuis te komen en weigert geholpen te worden door de zwarte verpleger.
Je kunt prima pro-zwarte piet zijn, zonder over te gaan tot geweld. Waarom je zo zou willen zijn is natuurlijk een vraagstuk met een behoorlijk lange geschiedenis, maar dat deze mensen in ieder geval denken dat zij superieur zijn lijkt mij evident. Anders zou je de ander zijn demonstratierecht niet ontnemen en een gesprek met je tegenpartij aan gaan, serieus naar de argumenten luisteren en eens gaan nadenken. Of concluderen dat je het ermee oneens bent en verder niks doen. Ik ga toch ook niet uit mijn dak omdat er coronademonstranten in Utrecht rondlopen?
Edit @anon18050057 en bedenk: dit Ăs zwarte mensen in elkaar slaan. Als jij een pion of vuurwerk richting kozp gooit heb ik er geen ander woord voor. Enige tegenargument is nog dat er ook niet zwarte mensen bij zijn, maar als je die ter plekke uit maakt voor âhoer van de zwartenâ kan je het niet duidelijker maken.
ja dat klopt ik ben het helemaal met je eens dat dit slechte mensen zijn maar ergens geloof ik in het idee dat alle mensen goed willen zijn en een geweten hebben? Dus dan vraag ik me gewoon af hoe kan het dat je zo slecht en door en door verrot bent en je medemens zo kunt behandelen? Ik kan me er zo niet in inleven? Ik heb altijd gedacht dat slechtheid toch wel uit eigen slechte ervaringen komt maar dit kantelt mijn denkbeeld daarin. En dat slechtheid ook wel geboren kan worden en daarmee ook kan worden doorgegeven aan volgende generaties?
Ik denk dat het antwoord uiteindelijk in suprioriteitsdenken wat de kern van racisme is zit. Daar hebben we als Nederland een eeuwenlange geschiedenis mee waarin we onze kinderen nog steeds barslecht onderwijzen. Als je (onbewust) denkt dat jij beter bent, meer verdient en meer mag omdat je wit bent, ligt de lat voor âgoed gedragâ tegen over niet witte mensen vrij laag. Al helemaal als jij vindt dat die mindere ander ook nog eens iets van jou afneemt. Als je je kinderen vervolgens ook weer bijbrengt dat zij boven de ander staanâŠ
Het gaat natuurlijk allemaal veel dieper dan dit, maar simplistisch gezegd: Willen deze mensen in de basis goed zijn en hebben ze een vorm van geweten. Tuurlijk. Maar als het om de omgang met hun niet-witte medemens gaat zijn ze simpelweg door en door verrot en wees lief werkt daar niet in, want in hun ogen praten ze niet tegen een gelijke.
Ik denk dat hun slechtheid voorkomt uit onzekerheid. Dezelfde onzekerheid als dat van mannen in het verkeer die jou uitschelden als ze hun zin niet krijgen. Die mensen hebben een hele grote ego en wss de mensen om hun heen ook. En die maken elkaar allemaal gek. Dr hoeft maar een iemand in dat dorp racistisch te zijn en dan zijn ze dat allemaal omdat ze bang zijn dat iemand dr wat van vind en dan over jou roddelt.
Ik zag ook een paar Hitlergroeten voorbij komen in de videoâs van gisteren trouwens, gedeeld in de storyâs van het Instagram account kozp.
Het zijn uiteraard racisten, maar het verbaast mij niet of zo. Er zullen veel plekken in Nederland zijn waar mensen op deze manier zullen reageren.
Ik denk niet eens dat dit heel hard meespeelt. Misschien wel iets hoor maar mensen groeien gewoon op met âwe zijn geen racist MAARâ. Ze zien verkeerdelijk alleen het meest uiterst gortige gedrag als racisme en missen compleet het structurele racisme waarmee ze zelf zijn opgegroeid en vinden hun ideeĂ«n heel normaal terwijl die even walgelijk zijn en net alle racisme mee in stand houden. Dat hun ideeĂ«n vanuit een maatschappij komen die hen structureel bevoordeeld en niet witte mensen structureel benadeeld zien ze niet. Wat racisme is. Je ogen kunnen sluiten omdat je zelf tot de groep behoort die er geen last van heeft en daarbovenop die structuur verder mee in stand houden door alle foute ideeĂ«n eruit verder uit te dragen en foutief te doen alsof dat iets onschuldigs is en dat verder doorgeven van generatie op generatie. Het is zo moeilijk om iets wat er zo structureel ingebakken zit te veranderen omdat zoveel mensen het niet zien als iets waar verandering bij nodig is. Terwijl het net walgelijk is dat het niet al lang veranderd is en het ooit zo was in de eerste plaats.
Die vrouw van die eieren in Volendam heet ook echt Ingrid. Ik weet niet of ik daar nou om moet lachen of huilen.
Het probleem is eigenlijk wat ook in het artikel hierboven staat: we vieren het feest zo, en zo doen we het. Geen ruimte voor tegenspraak of een andere mening.
En de mensen de het eieren gooien te ver vonden gaan, vinden dat waarschijnlijk net zo van het demonstreren âwant het is een kinderfeest en laat het gewoon leuk zijn voor de kindjes en dat gedoe er buiten latenâ.
Dat deze mensen ook nog rustig hun verhaal mogen doen is vrij treurig.
Ja pff je hebt helemaal gelijk. Ik heb de videoâs niet gezien, wist niet eens hoe erg hrt was.
Ja je zou denken dat je je ergens in een hoekje gaat zitten schamen, maar deze mensen staan met naam en toenaam op het internet.
Sowieso zijn de reacties op social media op dit artikel echt om te janken.
Hoe kinderachtig ben je om eieren te gooien. Hebben ze zelf echt niet door hoe fout ze bezig zijn
Even voor de duidelijkheid: het is racistisch, wat ik meermaals bedoel te zeggen is dat ik denk dat die mensen ZELF niet inzien dat wat ze doen racistisch is. Het is een verloren hoopje mensheid. Die mensen die eieren gooien etc zien dat gewoon niet in.
Maar ik heb daar dus echt moeite mee omdat je dan ook hun verantwoordelijkheid weg streept. Je maakt mij echt niet wijs dat zoân grote groep mensen niet snapt dat dit racistisch is. Of op zijn minst niet snapt dat je geen spullen naar een ander mag gooien. We voeren dit debat al deccenialang, waarvan tien jaar zeer dominant. In Volendam hebben ze ook tv. Ik ben het punt waarin in onschuld of onwetendheid in dit gedrag zie echt allang voorbij.