White privilege / racisme #2

Kan ik die vertaling ook ergens lezen? Ik kan het online niet vinden, en las op de NOS insta dat alleen te koop is.

Ik vindt haar echt geweldig, haar slim/thick video vondt ik zo interessant. Ik hoop echt dat ze meer volgers krijgt want ze levert imo goede content.

Racisme is overal, op werk, maatschappij, privĂ©, tv, mode echt overal. Als racisme weg zou vallen moet je alles opnieuw opstarten omdat het letterlijk overal geĂŻntegreerd is. Dit zijn twee stukken die mogelijk interessant zijn, ik had gegoogled op what if racism fell/got extinct / didn’t exist.

https://www.gmu.edu/programs/icar/ijps/vol8_2/valk.htm

Ja heel erg eens! Ik hoor haar ook wel steeds vaker genoemd worden door andere yt’ers, word ik altijd blij van

En dankjewel voor de artikelen, ga ik lezen!

Dit vind ik een hele sterke video, hij gaat over desirability politics. Dit is niet zo’n heel actueel onderwerp in Nederlands volgens mij. Ugh Nederland loopt soms echt een beetje achter met dit soort onderwerpen. Maar ik vond haar video essay heel interessant.

8 likes

ik hoorde gisteren een witte bakfietsfamiliemoeder tegen haar zoon iets zeggen over zijn piemel en ze gebruikte daarbij het woord tollie.
ik blijf het toch zo raar vinden om woorden uit andere talen te gebruiken voor iets dat je niet in je eigen taal durft te zeggen? ik weet niet of het echt racisme is, misschien een vorm van toe eigenen maar het schuurt me vooral dat deze leenwoorden uit een taal komen die in Nederland ook veel wordt gesproken. zo van ik wil het niet in mijn eigen taal horen maar dat andere mensen die woorden wel in hun eigen taal horen boeit me niet. ofzo

vind sowieso onzin om eufemismen te gebruiken hoor maar vind dit nog een tikkeltje raarder

8 likes

Hmm ja. Ik gebruik zelf het woord puni, omdat er in het Nederlands niet een woord is dat voor mij goed de lading dekt. Zo vind ik bijvoorbeeld kut te plat en vagina is maar een gedeelte. Vulva zou nog kunnen, maar dat voelt soms toch wat te zakelijk/biologisch. Puni is wat mij betreft het woord wat zowel in neutrale als sexy context gebruikt kan worden. Dat vind ik ook van het woord piemel en ik zou daarom nooit tollie gebruiken. Ik ga er even over nadenken. Misschien moet ik gewoon wat meer het woord vulva gebruiken zodat het went (en ook heet kan worden? haha).

1 like

Ja dat is raar. Maar ken je die moeder?

Tollie? Welke taal is dat? :pleading_face:

medium, vaste gasten op mn werk.
vrij zeker dat ze geen banden met suriname hebben, like i said: wit bakfietsgezin

@SemM surinaams

Ok! Mijn schoonzus is ook wit (met bakfiets en witte partner😋), zij spreekt ook Sranan want haar moeder is een zwarte Surinaamse vrouw en vader NL witte man. Ze lijkt qua uiterlijk alleen precies op haar vader, dus ik zat te denken dat dat het misschien kan zijn.

ohhh nee, ik had het wel gehoord als ze echt sranan aan het spreken was of een surinaamse tongval had. dan zou ik het sws niet raar vinden nee!

1 like

Vind dit een lastige want als witte-zonder-bakfiets-moeder heb ik kinderen met mijn Surinaamse vriend. Met mijn kinderen heb ik het ook over poeni en tollie en verder zal je mij geen surinaams horen spreken.

2 likes

@Flowermarket jullie hebben helemaal gelijk hoor dat er ook uitzonderingen zijn en ik zou ook nooit zomaar iets tegen iemand zeggen oid.

maar jullie situaties zijn natuurlijk uitzonderingen, ik kwam gisteren nog op een fragment van de luizenmoeder waarin ze besloten voor de basisschool middenbouw de woorden puni en tollie te gebruiken dus denk dat de meeste witte gezinnen die dit gebruiken het gewoon daar vandaan hebben :grimacing:

vraag me wel af @Quinn of je dan ook vulva en piemel tegen ze zegt of dat ook niet?

2 likes

En dan moet je bedenken dat een rechter vorige week nog heeft uitgesproken dat etnisch profileren mag.

1 like

Hebben jullie de heisa rond Jesy Nelson gevolgd? Wat denken jullie ervan? Voor de mensen die niet mee zijn:

• Jesy Nelson is na het utbrengen van haar nieuwe videoclip “Bad Boys” nogmaals beschuldigd van blackfishing
  • Het lied gebruikt een sample van diddy’s bad boys for life en zingt daar samen met Nicki Minaj over haar voorkeur voor bad buys (dit alleen al).
  • Insert stoere videoclip waarin ze donkerder is dan Nicki, pruiken draagt, zich een urban stijltje en taal aanmeet en er op Ă©Ă©n na zwarte mannen rond haar dansen die durags dragen

De backlash is er onmiddellijk gekomen en er kwam geen reactie van Jesy alleen Nicki vond het nodig om het voor haar op te nemen tijdens een live samen met Jesy en te zeggen dat we (ze spreekt voor alle zwarte vrouwen) moeten stoppen met haar te pesten. Nicki please! Jesy zegt dat ze altijd krullend haar heeft gehad, naar zwarte muziek heeft geluisterd en nooit geclaimd heeft niets anders dan een zwarte vrouw te zijn.
Dat zeggen we niet als je zo graag bad boys hebt dan kan je dat ook doen zonder een urban lookje aan te nemen. Neem witte mannen als dansers. Had samengewerkt met Post Malone of een andere witte rapper die zich geen gangsta leven inbeeldt.

Wel jammer dat we niet gehoord hebben toen je bandlid Leagh-Anne buitenkwam met haar verhaal, toen de wereld zich uitsprak over raciale ongelijkheid. Dus ben je gewoon performative? Denkt haar platenlabel dat ze met een urban sound meer zal verkopen? Gaat ze dan de Pink, Justin Timberlake en MGK tour op? Eerst met een urban sound bekendheid verwerven en dan doen wat ze zogezegd altijd gewild hebben?

8 likes

Ik vind haar gedrag (en uitvluchten als ze erop aangesproken wordt) echt bizar.
Kan het nu niet 1 2 3 terugvinden maar zag op Twitter verschillende collages van Jesy vroeger (begin van Little Mix) vs. recent/nu en dat is zoooo’n groot verschil. Als je haar niet kende weet ik niet eens of je zou zien dat het dezelfde persoon is. Een deel daarvan komt door belichting en make-up trends, maar voor het grootste deel is het toch echt haar haarstijl/zelfbruinerroutine/make-up die haar uiterlijk helemaal verandert.

Voor haar succes als solo-artiest gaat dit ook geen goed doen denk ik, veel Little Mix fans zijn zich serieus van haar aan het afkeren en ik weet niet hoe gemakkelijk ze een nieuwe (toegewijde) fanbase zal vinden.

3 likes

Ik neem Jesy echt niet serieus tot de dag dat ze haar eigen huidskleur weer aanneemt. Weet nog hoe sick ik het vond dat ik op een begeven moment tot de conclusie kwam dat zij wit is.

11 likes

Friendly Black Hottie sur Twitter : “What’s your favourite cultural appropriation song?” / Twitter

Begin met dit en er zijn echt liedjes waarvan ik totaal niet wist dat de artiest wit is.

4 likes

Wow dit is echt heftig
 ik had wel een aantal voorbeelden in mijn hoofd zitten maar bij sommigen wist ik idd ook helemaal niet dat het om een witte artiest ging :flushed:

2 likes

Is het probleem in dit geval de muziek zelf of de videoclip? Zie er een aantal liedjes bijstaan waar ik niet perse kan herleiden wat het probleem is, maar weet wel dat de videoclip in dat geval cultural appropriation bevatte.