Werken in de zorg topic

Oh, dat klinkt goed. Waar heb je dat gelezen?
Ik had het idee dat er tijdens de vorige onderhandeling pas vrij laat actie ondernomen werd.

—-
Ik heb vandaag na 8 jaar weer veiligheidstraining gehad. Vrij bizar in de ggz maar het was wel erg fijn. Vooral het oefenen.

@pastelzwart Social Work!

@keekie pfff dat is een lange boos geleden zeg! Zijn daar geen regels over zoals een jaarlijkse follow up ofzo?
Bij ons zitten ze helemaal op het deëscalerende stuk - wat ook erg belangrijk is - maar ik hoef niet ieder jaar te horen welke vormen van agressie je hebt. Ik wil separeren en verdedigingstechnieken oefenen. Misschien dat bij de volgende separatie niet 3 collega’s vallen en 2 collega’s gewond raken dan :thumbsup:

1 like

Hier staan de voorstellen in. 1 december loopt het huidige cao af dus ze mogen wel opschieten.

8 jaar is wel erg lang inderdaad, zeker wanneer je in de ggz werkt.

2 likes

Net mailtje gekregen voor boostervaccin! :partying_face:

Wordt niet goed van de hoeveelheid COVID instroom op onze afdeling. Ik werk met zwangeren en heb de afgelopen week geen dienst gedraaid zonder dat ik een nieuwe COVID positieve zwangere heb moeten opnemen met zuurstofbehoefte… helaas allemaal ongevaccineerd.

7 likes

Ik zag net in een ander topic een podcast hierover. Wat lijkt me dit heftig ook voor alle zorgmedewerkers.

Ik hoop dat wij ook gauw wat horen van het vaccin. Verder moet ik morgen voor het derde achtereenvolgende weekend werken (vol weekend) en op zo’n moment vind ik zorg toch wel een nadeel haha. Maar oké de schouders eronder en er een leuke dienst van maken.

2 likes

Waar was dat? Ga ik even luisteren :upside_down_face:

Deze was het!

2 likes

Ik ook! Vraag me nu af of we in hetzelfde ziekenhuis werken haha. Ben echt blij, hopelijk gaan veel collega’s 'm halen

2 likes

haha zou best kunnen! klein perifeer ziekenhuis ergens relatief in 't westen van Nederland :grin:

Ik werk in een academisch ziekenhuis! Maar wel zelfde regio haha

1 like

ik zou begin december gaan wintersporten maar met alle nieuwsberichten en code zwart voel ik me een beetje bezwaard. Ben nog cursist op de ic maar kan juist voor de coronapatienten goed zorgen. Ben gewoon boos en klaar met alles en iedereen.

Ik wilde hier eigenlijk niet meer klagen over m’n werk, maar het is zo zwaar de laatste dagen. Meerdere berichten gekregen over hoe dreigend de situatie op de cohort en de IC is en vandaag de hele dag schreeuwende/dreigende patiënten over de coronaregels in het ziekenhuis. Baal er zo van, het voelt weer helemaal als vorig jaar rond deze tijd.

8 likes

Dit lijkt me een perfect topic om even te klagen hoor! Lijkt me heel zwaar.

3 likes

Ik moet ook even klagen haha… Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met het afwijzen van zorgvragen. Assistenten, soms de huisartsen zelf, transferverpleegkundigen, cliënt of mantelzorger. Allemaal proberen ze met moeite thuiszorg te regelen die er gewoon niet is. Ik moet misschien die gesprekken meer afkappen maar met name cliënten en mantelzorgers lijken te denken dat als ze op gevoel gaan inspelen dat er dan wel opeens magisch plek is. Maar het levert alleen maar pijn en frustratie op aan beide kanten. Vind het echt schrijnend en zou wel eens de cijfers willen zien van cliënten die zonder de nodige zorg thuis blijven/worden gestuurd. Of juist op een cohort een bed bezet blijven houden.Het is echt schrikbarend wat er dagelijks voorbij komt.

1 like

Heel herkenbaar helaas. Het is echt vreselijk en bij elke andere organisatie hier in de buurt precies hetzelfde. Soms is er gewoon echt nergens plek. Zo bizar.
Ben benieuwd wat er dan met die patiënten gebeurd. Zonder zorg naar huis lijkt me dan echt onverantwoord, want wordt niet voor niets zorg aangevraagd denk ik. Of ipv naar huis dan maar revalideren? Waar ook weinig tot geen plek is denk ik. Of echt gedwongen langer opnemen. Wat ook totaal niet de bedoeling kan zijn. Wat een tijden…

1 like

@Ananas Wat wij vaak zien gebeuren is dat er dan met de familie wordt gesproken, en wordt gezegd: uw vader/moeder/etc. mag naar huis, maar alleen als jullie als familie twee zorgmomenten per dag op jullie kunnen nemen, want de thuiszorg kan maar één keer. Familie voelt zich dan verantwoordelijk voor het lot van hun familielid en zegt die zorg toe, leert soms best wel moeilijke dingen (stomazorg, wonden spoelen, katheters spoelen) en zo gaan ze dan met ontslag.

Binnen 3 dagen worden wij dan gebeld dat het echt niet te doen is en dat het zo echt niet kan en dan ligt het probleem ineens bij ons (huisartsenpraktijk). Transfer-vpk zegt: patiënt is met ontslag, ik kan er niets meer mee. Revalidatie-opname is vanuit de thuissituatie ook geen mogelijkheid meer… Maar als de transfer-vpk niet meer thuiszorg geregeld krijgt, krijgen wij het ook niet. Alleen wij kunnen geen “nee” verkopen. Echt dramatisch.

Edit: ik snap trouwens niet waarom er niet meer kritisch wordt gekeken of bestaande zorg niet (tijdelijk) afgebouwd kan worden. Sommige ouderen zijn al tien jaar in zorg en hartstikke fijn dat daar twee keer per dag iemand van de thuiszorg komt, maar kan dáár juist niet wat meer een beroep worden gedaan op familie/mantelzorg. Dat is vaak veel laag-complexere zorg dan mensen die net met ontslag zijn na een operatie ofzo.

2 likes

Ja, het is echt vreselijk. Als huisarts kun je dan alleen nog opzoek naar een ELV of KDO plek. Maar dat is ook niet 1, 2, 3 geregeld…
Bij sommige cliënten kom je idd al tijden. In mijn ervaring wordt dan bij sommigen wel geprobeerd af te bouwen maar juist doordat ze al zo lang in zorg zijn, zijn ze te “verwend” geraakt en doen juist die mensen het meest moeilijk over zelfredzaamheid, zorg afbouwen enz…

6 likes

Ik heb afgelopen twee jaar denk ik zo’n 5x een ELV-bed of KDO-plek proberen te regelen, hebben we een super fancy app voor in de regio en het resultaat is dat het 5x niet gelukt is. 🥲

1 like

Zorg afbouwen doen wij wel (afgelopen 1,5 jaar al ongeveer 4 keer voor langere periode gedaan) dat is alleen steeds tijdelijk en zorgt ook voor weer meer schrijnende situaties maar doen we zeker en die richting gaan we nu weer in. En we zijn super kritisch ook bij al lang bestaande zorg. Toen vorig jaar 14 van de 16 collega’s corona kreeg moesten we wel :sweat_smile: en dat heeft voor een omslag gezorgd bij cliënten en collega’s. Positief gevolg van corona, ze zijn er haha. Maar alsnog is het niet genoeg. We zijn ook al een tijd met een stuk kleiner team en langdurig zieken en werken nog hetzelfde aantal routes dus ik weet dat we niet anders kunnen maar het gaat zo tegen je natuur in.

Ik snap dat het veel over de IC gaat, maar ik mis echt de urgentie als het gaat om de overige zorg en doorstroom. Het is gewoon 1 grote rotzooi voor iedereen in de zorg. Zoals een afgewezen cliënt laatst boos tegen me zei, de zorg is niet ziek, de zorg is stervende en zo voelt het inderdaad echt.

5 likes

Dit snap ik eerlijk gezegd niet meer. Persoonlijk ben ik al dat aandacht voor IC zat. Uiteraard is het daar hard werken (heb ik ook maanden gedaan op de IC), maar er is zo weinig aandacht voor wat er op de cohortafdelingen gebeurt. Waarbij patiënten ontslaan erg lastig is vanwege tekorten aan thuiszorg, overbezette verpleeghuizen etc. Daar zou veel meer aandacht voor moeten zijn. En ook voor de welzijn van de arts-assistenten en verpleging op dat soort afdeling. Nergens wordt gesproken hoe zwaar de arts-assistent het hebben. Al vanaf dag 1 draaien wij extra diensten. Sowieso hebben we al een contract wat niet klopt ( op papier 38 uur maar je werkt +10 gratis).

9 likes