Werken in de zorg topic

Mijn vriend werkte eerst op de cohortafdeling (derde golf) en nu op de IC, en hij is er nu zoveel beter aan toe. Bij de IC gaat hij gewoon op een afgesproken moment naar huis, op de cohort werkte hij gerust nog 2 uur extra.

sowieso maak ik me zorgen over al die pas afgestudeerde verzorgenden/verpleegkundigen/artsen en stagiaires. Mijn nichtje heeft voor haar coschappen nu al zoveel ellende gezien. Ze viel zonder echte ervaring in bij een verpleeghuis van de helft van het team ziek was en de ene na de andere patient overleed.

4 likes

Dat dus. Toen ik op de IC werkte stond je met veel en de ic-arts was in huis. Op vaste tijdstip droeg je over en klaar.

Tot vorige week deed je als longassistent zowel de SEH ( op een van de manier wordt alle covid voor ons ingestuurd), consulten in huis, cohort afdeling (zijn er 2) en 2 normale longafdeling en buitenbedden. Daarnaast overleggen met de HAP. Eten kun je eigenlijk niet in een avonddienst. Plassen ook niet. Vaak werk je over. Nu met 1 extra ass voor de 2 cohortafdelingen is het behapbaarder. Maar dat ene arts- ass valt overdag natuurlijk weg. Dus drukker overdag. Longarts gaat gewoon rond 6 uur naar huis (is maar beter ook is meestal vertragende factor).

3 likes

In mijn ziekenhuis deed de interne de covid, met als gevolg dat bij de grote visites de longarts en assistent aanwezig waren bij het een kwartier lang bespreken van de glucose dagcurves 🥲

1 like

Oh grappig hoe dat verschilt. Hier hebben we de afspraak dat de long de echt zieke covid pt ziet met volledig beleid en iedereen die aan de optiflow ligt. Hebben we net meer kennis van en snel kunnen schakelen met de IC. Interne doet de patiënten met behandelbeperkingen. En idd de dagcurves haha.

2 likes

Ik werk ook als wijkverpleegkundige en we kunnen gewoon geen personeel vinden… We hebben de zomer met 4 man gedaan. Routes in elkaar geschoven en ook wij zijn zeer kritisch wat betreft afbouwen. We moesten wel.
We konden aanvragen vaak nog wel kwijt aan andere teams / organisaties gelukkig (regio Drenthe).

3 likes

Preach girl, dit echt precies. Ik maak me de afgelopen week zo boos en voel me (samen met alle arts-assistenten in Nederland) zó onwijs ondergewaardeerd en uitgebuit. Assistenten van de interne nemen ontslag omdat de werkdruk te hoog is, nieuwe sollicitanten zijn er nauwelijks, de cohortafdelingen moeten worden op geschaald omdat de besmettingen maar oplopen en oplopen, maar er kunnen (en willen? Weet niet goed waar de bottleneck exact zit) geen nieuwe krachten extra worden aangenomen dus iedereen “gewoon diensten erbij”. Er is NUL aandacht voor accurate overuren registratie, intervisie, nazorg, eerlijke uitbetaling van ORT, en om nog maar niet te spreken over overspannen verpleegkundigen die van de stress in huilen uitbarsten en de fucking audacity van patiënten die weigeren zich aan de bezoekregels, afstand of mondkapjes plicht te houden, waarmee je dagelijks discussies aan het voeren bent… het is gewoon één grote shitshow. En code zwart voelt zo dichtbij en ik weet gewoon niet wat we moeten doen als het straks zover is. Wie gaat die last dragen? Juist, het zorgpersoneel.

Ik ben er gewoon ZO klaar mee dat het in te politiek almaar over andere dingen gaat en niemand inziet dat als we zo doorgaan, het hele zorgsysteem als een kaartenhuis in elkaar dendert. Heb het gevoel dat er maar een handjevol mensen is die dit ziet, en iedereen anders voert struisvogelpolitiek om maar niet de verantwoordelijkheid zelf te hoeven voelen omdat dat te pijnlijk is om onder ogen te zien. WAKE THE FUCK UP, the time is now! Echt gatverdamme, ben echt klaar met de mensheid en het huidige gedrag van mensen. Bah.

Sorry, #haatmodus uit.

23 likes

Wij hebben de afspraak dat de internist de patiënten doet die uitgesproken internistische problemen heeft, de longarts de patiënten die bij de longarts bekend zijn, en de geriaters de patiënten die een beperkt beleid hebben en pre-existent cognitieve problemen.
En zo worden de huisartsen ook gerouteerd bij de centrale, die bellen om in te sturen, de telefoniste vraagt ‘is het covid?’, als het antwoord dan ja is vraagt de telefoniste of de patient bij longarts, internist of geriater bekend is (en bij meerdere dan bij wie het meest), en die dienstdoende krijgt de huisarts dan aan de lijn (en bij blanco patiënten dan doen ze een beetje willekeurig afwisselend internist/longarts).
En dan moeten er soms wel mensen van de interne covid naar de long covid voor optiflow ofzo, maar dat aantal valt reuze mee.

3 likes

Ik word een beetje moedeloos van de getallen. We hebben alweer 3 cohorten vol liggen, de SEH stroom vaak over. Helaas worden de gevaccineerde ouderen die slecht gaan ook steeds wat jonger al. Maak me echt zorgen voor de winter.

Dat is echt stukken beter geregeld. Hier is de line naar de longartsen het enige wat men weet. Helaas. En het maakt de interne ook niet uit, ondanks het afspraak dat we 50/50 op de SEH zien en ip ook 50:50 op de afdeling superviseren. En war goed dat de geriaters ook mee doen. Hier doen ze dat sinds een week. Daarvoor werd het door hen geweigerd.

Is zoiets niet in te regelen bij jullie dan? Kan me voorstellen als jij alle telefoontjes van huisartsen moet aannemen dat je in een avonddienst 0 tijd hebt om een patiënt te zien, steeds in/uit isolatiekleding omdat die kuttelefoon weer gaat. Ons crisisbeleidsteam was hier toen heel gevoelig voor en heeft het binnen 2 dagen geregeld in de eerste golf, die waren heel gespitst op alles wat ons werk een stukje makkelijker zou maken. Ik wil je wel de naam van mijn ziekenhuis prive sturen als dat zou helpen.

4 likes

Oh nee Thanks! Ik ga het gewoon doorgeven aan de longarts hier die zit in het OMT.

1 like

Bij ons is afgesproken dat de internisten de cohorten op bepaalde afdelingen superviseren en de longartsen op bepaalde andere afdelingen. Om de dag heeft ons ziekenhuis of een in de regio covid-dienst. De dagen dat mijn ziekenhuis dienst heeft, worden afgewisseld tussen internist en longarts. Als een patiënt op seh wordt overlegd met internist, maar komt terecht op het cohort van de longarts, is daarna longarts hoofdbehandelaar. Als arts-assistenten doen we in de ANW uren wel dienst voor interne en long, dat maakt het wel makkelijker denk ik.

3 likes

Zojuist te horen gekregen dat ik voor een stage 8 maanden lange op de psychiatrie ben geplaatst in het zh (als leerling vpk). Dit is de afdeling waar ik het meest tegen op zie. Ik kan niet met psychiatrische patiënten overweg. Ik ben makkelijk te misleiden, ik sta niet sterk in mijn schoenen en ik trek mij alles te persoonlijk aan.
Mijn praktijkopleiders willen hier niet over in gesprek, want ze gaan toch niet meer schuiven.
Ik heb geleerd dat ik mijn grenzen aan moet geven, en nu ik dat doe wordt er dan niet naar geluisterd. Ik huil nu al twee dagen lang omdat ik er zo tegen op zie.
Iemand een idee wat ik verder nog kan doen?

Lastig. 8 maanden is lang maar ik denk juist dat je leerdoelen iets is waar je daar aan kan werken. Is dit de enige reden waarom je het niet wilt? Ik wil je best tips geven (ik werk in de psychiatrie).
Waarschijnlijk ga je wel echt werken met mensen met kennis over de afdeling en doelgroep waardoor je na die 8 maanden je misschien er een hele andere kijk op hebt.

Edit:
Toen ik in het ziekenhuis werkte was er een man met methadon opgenomen en alle verpleegkundigen waren onrustig want methadon was spannend, dit nam ik zelf ook over. Mijn volgende ervaring was de psychiatrie en verbaasde het mij dat ze het zo spannend vonden,

2 likes

Wat vervelend dat ze niet met je in gesprek willen. Is daar een reden voor? Als er echt niets anders op zit, maak dan gewoon een goed plan met heldere persoonlijke leerdoelen en bespreek dit met je begeleider vd vloer. Wat @keekie zegt herken ik ook. We maken elkaar gek als we patiënten/cliënten zien met bijv het voorbeeld van Keekie. Het valt dan opeens reuze mee en sommigen vinden t dan wel oké of zelfs leuk. Laat t gewoon eens over je heen komen. Als t niets is, kan je alsnog overgeplaatst worden lijkt me? Thuis zitten laten ze je toch niet

4 likes

Ik dacht ook dat ik iemand was die niet ‘in de psychiatrie’ zou kunnen draaien tijdens stage, maar ik probeerde om de eerste twee weken alles vooral op mij af te laten komen. Ze gaan je sowieso niet meteen alleen loslaten op de patiënten en je bent er ook gewoon om bij te leren. Hoe verloopt je patiëntencontact tijdens ziekenhuis- of thuiszorgstages? Ik wist bv van mezelf dat ik sterk was in patiëntencontact maar ik had ook al eens aangegeven bij mijn stagebegeleider dat ik in de GGZ verloren zou lopen. Toen zei mijn stagebegeleider, waarom denk je dat? Wat maakt dat GGZ-patiënten zoveel anders zijn voor jou dan bv ziekenhuispatiënten? Het kwam er op neer dat ze het gevoel had dat ik mezelf al blokkeerde door mijn vooroordelen over mezelf, een beetje zoals jij nu zegt bv met dat je makkelijk te misleiden bent.

Ik zou toch proberen om er gewoon met een open mind aan te starten. 8 maanden is lang, maar ze lijken nog langer als je iedere dag met loden schoenen naar je stageplek vertrekt. Wat ze hierboven zeggen is ook waar: die dingen waardoor je je nu niet geschikt genoeg vindt om in de GGZ stage te lopen, zijn net goede doelstellingen om naartoe te werken.

5 likes

En boven alles, het zijn ook gewoon mensen. Mensen met een ziek deel maar ook een gezond deel. Mensen die soms pech hebben gehad dat hij ‘wieg’ aan de verkeerde kant stond.

10 likes

Is er ook niet iets te regelen dat je het eerst gaat proberen en dat als je er echt niet kunt functioneren dat je alsnog ergens anders een plekje kunt krijgen?

2 likes

Als je tips wil of vragen hebt, mag je ze ook aan mij stellen, werk nu 10 jaar in de psychiatrie.
Hoe weet je zo zeker dat het echt helemaal niets voor je is? Als er geen mogelijkheid is dat je ergens anders stage kan lopen, dan gaat het zeer zeker een goede leerperiode voor je worden en ik weet zeker dat het goed komt! Ik heb gemerkt dat de medewerkers in het ziekenhuis psychiatrie gedeelte heel kundig zijn. Het is daarnaast ook heel anders dan de ‘gewone’ psychiatrie in de klinieken.
Ik weet zeker dat het je gaat lukken!! Niet elke psychiatrie patiënt is er op uit om jou te misleiden, of je van je stuk te brengen. Probeer ‘ze’ te zien als de ‘normale’ zieke mens maar dan met een ziek hoofd waar ze niets aan kunnen doen.

3 likes

Ik snap even niet wat er spannend is aan methadon eigenlijk, kan iemand dat vertellen?