Werken in de zorg topic

Ik werk nu vier jaar in de zorg, als verpleegkundige en heb al rare shit meegemaakt. Vertel jou ervarin

1 like

Zoals een man die zijn inco op zijn hoofd droeg en zo door de gangen liep te zingen

3 likes

Een gebruikte of een schone? :face_with_monocle:

Kopkaas :scream:

Ik heb een keer iets heel geks meegemaakt. Ik werd bijgeroepen bij een oudere man op de afdeling die opeens benauwd was en pijn op de borst had. Een ECG apparaat werd aangesloten en opeens reageerde hij niet meer. Flat line op het apparaat en geen pols meer. Er was een niet-reanimeren beleid en ik had er best vrede mee, hij was er rustig heen gegaan. Dus ik stond op het punt om aan te geven om het ECG los te koppelen en familie te bellen. Opeens gaat de patient zitten en zwaait hij hallo dokter

Wij schrokken ons rot ā€¦ :rofl:

23 likes

Een gebruikte :speak_no_evil::speak_no_evil::speak_no_evil:

2 likes

Pfff, jeetje. Zo veel dingen meegemaakt al. Nare dingen, zoals mensen die op een heftige manier sterven. Of mensen die zo weggeteerd zijn door kanker dat ze overal fistels krijgen, ik heb zelfs voor een mevrouw gezorgd bij wie de ontlasting uit verschillende fistels op de rug kwam. Zo mensonterend. Ook heel mooie dingen meegemaakt, samen met patiƫnten feestdagen vieren, kerstliedjes zingen en de dag van de herdenking van de neergeschoten MH-17 kan ik me ook nog goed herinneren, ik heb toen samen met een eenzame lang liggende patiƫnt gekeken en het was zo indrukwekkend dat we samen enorm hard hebben gehuild.

5 likes

Heb je ff? In de gehandicaptenzorg is geen enkele dag normaal!
Kind dat in een oogwenk zijn poep over de muren uit smeerde.
Cliƫnt die tegen de muur stond te pissen.
Cliƫnte die de taxi uitstapte bij een tussenhalte en midden op straat ging zitten plassen.
Eentje die de halve dag in zijn blote reet loopt met zijn broek op zijn enkels. En wij als personeel zeggen hier inmiddels al niks meer van.

1 like

Ik had dit ook een keer in het ziekenhuis. IEmand ging opeens onderuit, geen pols ademhaling niets. Ze had ook NR NB -ic, we hadden haar oo bed gelegd waar ze na opeens weer bijkwam? Het was raar haha

2 likes

Een verpleegkundige van mijn afdeling was eens midden in de nacht gebeld om te helpen tillen ergens anders, want er lag een dode patiĆ«nt in de badkamer en die kregen ze niet alleen terug in bed. Hij daarheen, belt me 5 minuten later op: ā€˜misschien moet je even komen kijken, want volgens mij is ze nog niet doodā€¦ā€™, kom ik daar, monitor aangesloten, geen hartactiviteit, geen ademhaling, echt wel dood dus. Tot we bijna willen afkoppelen en er ineens weer ademhaling en hartslag is. En dat ging zo nog een uur door, minuut op, minuut af, we snapten er helemaal niks van. Gelukkig kreeg die patiĆ«nte er zelf niks meer van mee, maar we stonden toch met zā€™n allen heel raar te kijken voor het eindelijk klaar was.

7 likes

Ik werk nu denk ik zes jaar in de ouderen- en thuiszorg. Ik baal altijd een beetje dat ik dingen snel vergeet daardoor, want sommige dingen zijn eigenlijk te grappig dat ik ze zou willen op schrijven ofzo.

Twee dingen die ik zo even herinner. Toen ik op een kleinschalige gesloten woning werkte en we aan het eten waren zag ik buiten twee duiven zoā€™n paringsdans doen. Dus ik wees een aantal bewoners daar op van kijk blabla. Even later eten we verder en viel het me op dat de duiven weg waren zegt een bewoner: ā€œdan zal hij haar wel vol gespoten hebbenā€. Ze bedoelde het ook echt op de meest letterlijke manier. Ik heb heel die avond nog moeten lachen. Ter illustratie die vrouw was diep in de 90 en vaak erg stil.

En later op een andere woning maar ook kleinschalig woonde een man die regelmatig plaste op zijn kamer. Hij was ook de ā€˜tuinmanā€™ en veegde vaak de bladeren aan enzo, en was erg gesteld op zijn eigen gereedschap wat hij in zijn klerenkast bewaarde. Een keer deed ik zijn kast open (ingebouwde kast) en liep ik een stukje naar binnen op wat te pakken en ging toen op zijn sneeuwschep staan. Die kiepte toen om over mij heen en het bleek dat hij daar die nacht in had geĆ¼rineerd en dat heerlijk over mijn voet stroomde. Thank god had ik slippers aan en was er een stagiaire waardoor ik even grondig mijn benen en slippers kon schoonmaken onder de douche.

Verder ook genoeg trieste en bijzondere dingen. Je maakt heel wat mee, maar dat maakt het ook zo leuk vind ik persoonlijk.

8 likes

Ik had/heb nachtdienst en afgelopen nacht hielp ik een dame naar het toilet. Toen ze weer in bed lag, wenste ik haar nog een fijne nacht. Zij mij ook. Toen ik zei dat ik niet sliep maar de hele nacht wakker moest blijven, schoot ze omhoog in bed, met grote ogen. ā€œMeisje, dat meen je niet! Wat verschrikkelijk! Hier ga ik een klacht over indienen!ā€ Volkomen serieus ook. Heel lief maar ik moest er ook wel erg om lachen :joy:

16 likes

Ik kom speciaal naar hier voor hulp haha.Iemand die met mij wil meedenken?
Ik ben een verpleegplan aan het schrijven en ik wil hierin benoemen dat er aandacht/ondersteuning is voor het psychisch welbevinden.
Ik vind echter niets in de Nanda hierover ?
Heb al gezocht op verliesverwerking, psychologische ondersteuning maar ik vind niet wat ik zoek?
Iemand de briljante ingeving die ik niet krijg op deze zondagmiddag ? Ik zal je eeuwig dankbaar zijn!

Ik hebbwel een situationeel laag zelfbeeld gebruikt. Heb je al in carpenito gekeken?

1 like

Dank je voor je reactie!
We moeten gebruik maken van de Nanda. Misschien een korte situatieschets:
Patient wat een levens veranderend trauma heeft ondervonden waardoor hij nu deze ondersteuning nodig heeft.
Het is dus niet zozeer gericht op zelfbeeld maar op verliesverwerking.

Ik dacht dat dit een ''makkelijk ā€˜ā€™ probleem was om te beschrijven:roll_eyes:

Had een keer een oudere patiƫnt van buitenlandse komaf waarbij eigenlijk alle communicatie via familie ging omdat hij geen Nederlands of Engels sprak. Ik spreek de patiƫnt eerst altijd zelf aan, maar daar reageerde hij ook niet op.
Loopt later de verpleegkundige bij hem naar binnen, vraagt hij doodleuk in vloeiend Nederlands wanneer hij naar huis mag.

8 likes

Dan kan je het toch onder rouwverwerking plaatsen?

Dank je voor je reactie! Dat zou kunnen indd, en dan richting veranderde gezondheid ofzo. Ik ga morgen nogmaals de nanda gebruiken, heb net alles weggelegd haha.

1 like

Iemand had zijn ontlasting wc papiertjes 1 voor 1 op het prikbord gehangen.

7 likes

Ik werk in de gehandicapten zorg en heb vanmorgen kak van een trap mogen schoonmaken. Ik heb mezelf even afgevraagd waarom ik geen kantoorbaan heb gekozen

3 likes