Werken in de zorg topic

Hmm, ik denk niet dat supermarkt medewerker ergens een locatie hebben waar de klanten alleen in de supermarkt blijven :joy:

Maar ik vind oprecht wel dat er te weinig aandacht is voor de supermarkt medewerkers. Had wat mij betreft ook wat meer waardering voor mogen zijn.

Maar het gaat dus niet om jou (of mij), het gaat om de patiĆ«nten, die zijn kwetsbaar, en blijkbaar zijn klinische ggz-patiĆ«nten kwetsbaarder dan ambulante (ik heb daar absoluut geen verstand van, dus of dat een juiste keuze is weet ik niet), daarom worden de klinische patiĆ«nten en de medewerkers rondom hen gevaccineerd. Je wordt dus ā€˜overgeslagenā€™ en dat voelt kut en dat is ook logisch, maar de overweging heeft niets met jouw gezondheid of jouw risicoā€™s te maken, alleen maar met de patiĆ«nten.

5 likes

@keekie

Volgens mij is het idee vooral dat Ć©Ć©n intramurale besmetting (van bewoner of personeel) al snel kan zorgen dat een hele afdeling besmet raakt. Daarom worden bewoners van instellingen ook vroeg gevaccineerd en intramuraal personeel ook.

Als je ambulant werk doet is je werk niet minder belangrijk en ben jij niet per se minder kwetsbaar, maar mocht jij besmet raken door een patiƫnt zijn er niet direct zulke grote consequenties als binnen een afdeling.

Daarbij is de kans met het huidige testbeleid niet zo groot dat je besmet raakt of iemand besmet, gezien je afspraken vaak een dag kunt uitstellen tot iemand negatief getest is of om kan zetten naar een afspraak op afstand. Iemand wonend in een instelling zal al wachtend op een uitslag toch verzorging nodig hebben.

Dus ik vind het geen stomme, maar juist een logische afweging. Anders kun je alle contactberoepen met voorrang gaan vaccineren. Fysio, ergo, logo, podo, maatschappelijk werk, ambulante behandelaren in de GGZ of gehandicaptenzorg, huidtherapeuten, kappersā€¦

7 likes

Jullie overschatten (of juist onder?) wel een beetje bepaalde doelgroepen in de GGZ. De volwassenen en jeugd met milde klachten kunnen inderdaad wel een dagje wachten of via beeldbellen.

Maar wat denk je van psychotische mensen die kats in de war rond lopen, hun injectie moeten hebben en daarnaast je onder spugen? Jonge drugsverslaafden in de sociale pensions of op straat? Zwaar getraumatiseerde meiden en jongens die letterlijk ondersteund moet worden om niet om te vallen of te dissociĆ«ren met alle gevolgen van dien? CliĆ«nten met borderline of overige emotieregulatieproblematiek waarvan suĆÆcidepogingen nog heftiger worden? Die wonen juist in woonvormen met veel mensen bij elkaar (wat dacht je van de sociale pensions!) en die hebben juist grotere kans op besmetting door hun woonomgeving en problematiek. Denk je echt dat ā€œwijā€ maar 1 cliĆ«nt per dag zien? 5 dagen per week de hele dag door, zul je bedoelen. Zonder bescherming.

Ja ik snap het beleid als het gaat om wilsbekwame mensen, mensen die naar de kapper gaan, naar de podoloog of de fysio. Maar dit begrijp ik niet.

7 likes

Ik onderschat niets, maar als het gaat over woonvormen en is dat toch intramurale zorg en geen ambulante zorg? Bij ons zijn de bewoners van die woonvormen iig al lang gevaccineerd.

Edit: en nogmaals, er wordt met voorrang gevaccineerd om de acute zorg door te laten lopen en verder om de meest kwetsbaren zo snel mogelijk te beschermen. Ik ben als huisarts niet gevaccineerd omdat ik zelf zo veel risico loop (loop ik wel overigens), maar omdat als ik er drie weken niet ben de acute zorg-keten in gevaar komt.

1 like

Bij ons zegt dat in de praktijk niet zoveel. Gezien cliƫnten die intramureel wonen alsnog alleen ambulante zorg kunnen ontvangen. En niet alleen door crisis/deeltijd wonen/behandelen maar ook door personeel dat bij ons ook niet uitsluitend intramureel werkt of alleen ambulant.

In de praktijk loopt alles gewoon alsnog door elkaar heen, op onze locaties iig.

Wat zuur zeg. En dat terwijl het aanvragen van die bonus door de budgethouder echt nog geen 5 minuten werk is. Echt drie muisklikken en klaar.

1 like

Ik werk ook in de ggz op een beschermde woonvorm maar ook bij ons is er nog precies niks bekens over vaccinaties. Niet voor het personeel en niet voor de cliƫnten. Terwijl het inderdaad zo verspreid op een woning en er een hoop kwetsbare cliƫnten wonen. De update die wij telkens krijgen is: er is nog geen update.

Echt zo onwijs frustrerend.

In de verstandelijk beperkten zorg zijn alle woonvormen idd wel gevaccineerd, maar in de GGZ niet.

Ik werk met twee kwetsbare groepen waarvan een groep grotendeels bestaat uit mensen zonder Nederlandse nationaliteit of verblijfsstatus en een uit mondige patiĆ«nten. ƉƩn keer raden op welke plek het personeel wel gevaccineerd gaat worden op korte termijn :woman_shrugging:t3:

Wij hebben een kleinschalige GGZ-woonvorm in het dorp waar ik werk en daar hebben wij de vaccinaties voor geregeld. Voor de cliƫnten althans en wat er ter plaatse over was mocht naar aanwezig personeel (Pfizer).

Even iets anders: dragen jullie steunkousen? Ik sta de hele dienst op de vloer en aan het einde heb ik echt erge sok afdrukken in mā€™n enkels. Dus een vriendinnetje raadde steunkousen aan om evnetueel ook spataderen te voorkomen later.
Zo ja, welke? Ik zie er genoeg met leuke patroontjes voorbij komen maar weet niet of die uberhaupt goed zijn.

2 likes

Ik werk ook in de ggz maar dan klinisch en ben eind februari gevaccineerd net als mā€™n collegaā€™s in de directe zorg en patiĆ«nten.

Vlgs mij XXL

Oh echt? Ben benieuwd waar je werkt, heb niet het idee dat dat hier in de buurt ook zo is!

Er zijn hele grote maten, maar soms niet van elk ā€œpakjeā€. Er werkt een verpleegkundige bij ons die (morbide) obees is en zij heeft ook passende witte kleding. Maar draagt een ander jasje dan het standaard zustersjasje. Ik geloof een wit hesje van de labmedewerkers of zo.

Daarbij verschilt sowieso per ziekenhuis hoe de maten vallen en tot welke maat ze gaan. Zit niks anders op dan bij t betreffende ziekenhuis te proberen, ben ik bangā€¦

1 like

Ik ben ermee bekend dat kleding ook op maat gemaakt kan worden. Zou je niet door de kledingmaat laten tegenhouden, daar zijn oplossingen voor

1 like

Volgens mij droeg ik toen der tijd 52 en dat paste.

1 like

Er zijn een paar grotere merken voor steunkousen en de laatste jaren is het assortiment ook echt veel leuker geworden. Met allerlei kleurtjes en patronen. Het is niet alleen maar huidskleur of zwart zoals vroeger.

Merken die nu in me opkomen zijn Medi, Juzo en Bauerfeind.

2 likes

Bij ons ligt alles klaar tot xxl.
Indien je in dienst komt krijg je eigen kleding en dan kun je groter bestellen.

Ik vind de broeken bij ons niet fijn en heb online een eigen broek besteld ( unisex en grote maat) en past prima.

1 like