Werken in de zorg topic

WoW dat is fijn zeg! Welverdiend hoor. Jullie het echt ongelofelijk druk toen.

1 like

Ja ik vind het ook fijn, en idd ook verdiend, het was echt elke dag knallen, weken achtereen. Het heeft heel veel inzet en flexibiliteit van ze gevraagd.

Ik zit de laatste weken hele werkdagen met covid positieve dan wel covid verdachte patiënten en nog geen 1 bericht gehad van die app. Maar als mensen die app niet hebben of ze geven niet aan dat ze positief zijn getest dan heb je er niks aan. Gelukkig vaak wel volledig beschermd maar er blijven altijd mensen covid symptomen ontkennen en dan loop je mooi onbeschermd een woning in met je chirurgische mondmasker ipv ffp2.

Ik zag op twitter een discussie onder zorgmedewerkers of je bij bevestigde covid patienten voldoende beschermd bent met een chirurgisch masker. Ga jij ook alleen naar binnen met FFP2?

Dit waren reacties op een foto met FFP2 van een huisarts:

Ik zie zelf altijd Corona verdachten/positieven met FFP-2 maskers. In ons standaard pakketje voor isolatie zit echter alleen een chirurgisch masker, maar ik ziedaar het nut niet van. Snap dus wel dat verpleegkundigen zich onveilig voelen met alleen chirurgisch masker…

Wow, heftig! Hoe voel je je nu? Heb je nog aan je collega gevraagd of ze het wel heeft meegekregen/waarom ze niets deed?

Heb haar aangesproken en ze zegt zelf dat het een leerpunt is dat ze niet meer verstard. Heb haar ook verteld dat ik daar weinig mee kan. Voel mij verder wel prima, moe van vier diensten achter elkaar hebben gewerkt.

Als mensen aangeven bij de meldkamer dat ze covid positief zijn, dan wel klachten hebben passend bij covid, dan gaan wij geheel in bescherming naar binnen (overall, ffp2, handschoenen, helm/spatscherm).
Echter, waar mensen in maart nog duidelijk aangaven als ze klachten hebben merken ik en mijn collega’s (maar dat is natuurlijk subjectief) dat mensen er wel klaar mee zijn en dus niet meer altijd eerlijk antwoord geven op vragen wanneer ze 112 bellen. Dan krijg je dus situaties waarbij een pt geen covid klachten zegt te hebben, wij dus enkel met chirurgisch mondmasker naar binnen gaan, en dan zo in je gezicht gaan hoesten, of 40 graden koorts blijken te hebben. Of pas geleden nog, midden in hun verhaal zeggen dat ze vandaag bij de covid test straat zijn geweest. Echt onbegrijpelijk dat ze dat niet melden. Dan kan je dus terug naar buiten, omkleden en weer terug naar de pt. Maar je bent wel al blootgesteld.

Goed dat je haar hebt aangesproken. Wel een raar antwoord zeg van haar. Ik snap dat je daar niet zoveel mee kan. Dat ze even niet weet wat ze moest zeggen op zo’n moment kan ik me nog voorstellen, maar dat ze dan maar door blijft werken op haar laptop is wel gek. Fijn dat het verder goed met je gaat! Welterusten alvast :blush:

Wij hebben in ons hele ziekenhuis (zoals ook in alle richtlijnen staat) alleen chirurgische maskers (+pak+bril+handschoenen+muts bij verdachte/positieve patiënten), tenzij er aerosolvormende handelingen gedaan worden (zoals intubatie, bronchoscopie, optiflow etc).
Er zijn (voor zover wij weten) ook geen personeelsleden op de covid-afdeling ziek geworden, dus dat lijkt toch ook in de praktijk gewoon goed te gaan. Ik merk wel dat het echt belangrijk is om ze goed passend te maken (ik heb zo’n plastic beugeltje met haakjes voor achterop je hoofd, anderen maken knoopjes in de lusjes), sommige maskers hebben hele losse lusjes en als je die dan ‘gewoon’ achter je oren haakt hangt je masker als een los gordijn voor je neus, dan heeft het natuurlijk allemaal weinig zin.

Overigens heeft dat niets te maken met de voorraad FFP2-maskers, er liggen dozen vol in de berging op onze afdeling (de chirurgische maskers worden op afroep verspreid, dus daar lijkt meer schaarste aan te zijn), er is onderzocht dat het niet nodig is.

Ik dacht dat dit ook gewoon de richtlijn is? Zo werken wij in ieder geval wel. Al heb ik zelf wel getwijfeld aangezien de helft van mijn team besmet is of het daar niet aan ligt.

Hier is de zorgbonus ingediend en ik ben er ook achter voor wie; bijna iedereen behalve degenen die de periode dus helemaal niet gewerkt hebben door bijv verzuim, met zwangerschapsverlof, (onbetaald) verlof of volledig ouderschapsverlof waren. Dus ben erg benieuwd…

Wow wat vlot en fijn! Hier kregen we gisteren bericht dat ze de aanvraag hebben ingediend. Ik weet niet precies wie er wel of niet onder valt. Maar als het goedgekeurd wordt krijgen we het midden 2021 stond er bij.

Wij schijnen de bonus met het salaris van november te krijgen! Lekker vroege kerstbonus :cheer:

9 likes

In mijn ziekenhuis ook ja!

2 likes

Dat is nog netjes op tijd! Lees dat een ziekenhuis in de buurt het ook toegekend gekregen heeft, voor al het personeel. Ben benieuwd of ze in de gehandicaptenzorg anders doen (mijn sector).

Bij ons is er ook voor iedere zorgverlener aangevraagd. Kan het eigenlijk afgekeurd worden door het minsterie? Voordat ik mij rijk ga rekenen :sweat_smile:

Miss weten jullie dit, ontvang je in de thuiszorg (schoonmaken) ook een bonus ivm corona?

Je werkgever moet het voor je aangevraagd hebben en je kan op de lijst kijken van beroepen die het mogelijk krijgen.

Op die lijst heb ik gekeken en daar staat alleen : schoonmakers.
Maar van wat? Thuiszorg, ziekenhuizen?
Vraag het voor mijn schoonmoeder die zulke dingen niet snapt en ook niet ‘brutaal’ genoeg is om hiernaar te informeren. Die gaat er gewoon vanuit dat ze het niet krijgt. Dus hoopte dat iemand hier kon zeggen dat het wel zo is :wink: