Werken in de zorg topic

Bij ons gaat het ongeveer hetzelfde. Ze proberen zo te roosteren dat je om het weekend werkt. Meestal komt dat ook wel zo uit, soms heb geluk dat je 2 weekenden achter elkaar vrij bent. Eerder was het bij ons zo dat het rooster op de 10e van de voorgaande maand klaar moest zijn, maar gelukkig is hij tegenwoordig meestal 6 weken van te voren al af.

@Broodrooster zo, dat lijkt me pittig! Wel fijn dat je vooraf weet hoe je week eruit ziet, maar wel veel achter elkaar. Succes de komende tijd!

@Pepernoot ik heb ook een contract van 28 uur en dat bevalt me prima. Ik heb dan meestal 1 laat/slaap per week (telt als 14 uur bij ons) en nog wat dagdiensten of late diensten erbij. Bij ons kun je een vast vrij dagdeel krijgen, behalve in het weekend. In de afgelopen roosters heb ik daar weinig van gemerkt, maar we hadden ook met ziekte en vakanties te maken. Ik hoop dat het in de komende roosters wel weer zo is. Ik heb ook gevraagd om een vaste werkdag en ze zijn er mee bezig om dat voor iedereen zo te roosteren, maar blijkbaar is dat best lastig. Op dit moment hebben mijn collegaā€™s in een functie hoger dat wel en ik zou dat ook fijn vinden.

Ik snap je gevoel over een 9-5 baan. Dat zou ik soms ook wel willen. Mijn vriend werkt van maandag tot vrijdag van 7.30-16.15 en dat ritme lijkt me heel fijn. Ik werk nu voornamelijk late diensten en als ik dan een keer 's ochtends naar de tandarts ofzo moet dan kan ik er echt tegenop zien dat het zo vroeg is. Terwijl ik dat in een normaal ritme helemaal niet zo erg zou vinden.

1 like

Wij mogen voorkeuren doorgeven en dan inderdaad om de week een weekend werken.

Maar op andere locaties deden we aan zelf roosteren. Dat vond ik zelf erg fijn want ik heb net als jij behoefte aan structuur. Maar met die wisselende roosters is dat erg lastig.

1 like

Als ik dit zo lees mis ik het onregelmatige niet. Volgens mij is er voor ziekenhuis verpleegkundigen niet echt te ruimte om van 9-5 te werken toch? Of als senior of op de poli?

Ik werk inmiddels als casemanager waardoor ik wel meer structuur heb. Alleen soms wat crisis waardoor ik 11uā€™s diensten heb maar dat is ook het werk.

Wij roosteren cyclisch en eigenlijk is dat de hele coronaperiode gelukt. Wij hebben basisroosters en daarvan is een deel aangepast op de vraag vanuit de woningen en/of dagbesteding. Ook een aantal groepen die zelf roosteren. Normaal is het rooster 6/8 weken vtv definitief. Nu lukt dat alleen niet altijd omdat er veel meer flexibiliteit gevraagd wordt. Mensen mogen bij ons een aantal dagdelen aangeven niet te kunnen (afhankelijk van hoogte contract) en daar houden wij ons aan.

1 like

Dit klinkt echt als de hemel. Mag ik daar wat meer over weten?

  • Uit hoeveel weken bestaat de cyclus? En hoe is deze opgebouwd?
  • Hoeveel diensten zijn er per dag aanwezig? En hoelang duren deze?
  • Hoeveel werknemers zijn er?

Wij hebben 2 locaties met verschillende soorten diensten. De eindverantwoordelijke van de roosters zegt dat het erg lastig is om een cyclisch rooster te maken en denkt dat men minder flexibel wordt als we dat invoeren. Merken jullie dat ook?

Tuurlijk, ik ga vandaag/vanavond even een bericht sturen!

1 like

Hebben jullie de Corona app eigenlijk als zorgmedewerker? Zou m best willen installeren, maar dan denk ik dat hij vaak af gaat als ik bijv een patient in isolatie heb gezien? Hoe doen jullie dat? Vind t juist wel jammer dat het voor mij dus niet goed zou werken, aangezien ik juist een risico ben door mijn vele patiĆ«nt-contactenā€¦

Ik heb begrepen dat het zodra je doorgeeft besmet te zijn via de app, hij iedereen meldingen stuurt met wie je in het verleden contact hebt gehad. Vanaf het moment dat je besmet bent niet meer, dan hopen ze dat je al in quarantaine zit :slight_smile: Het zou dus kunnen, maar heb het zelf nog niet gedaan.

Ik heb hem geĆÆnstalleerd, maar nog geen enkele melding gehad. Ik ben als dokter over het algemeen ook niet heel vaak langer dan een kwartier bij iemand in de kamer, en blijkbaar is het gipswandje tussen onze computers en het volgende bed genoeg om niet af te gaan.
Ik betwijfel ook of onze ziekenhuispatienten ā€˜hipā€™ genoeg zijn om zoā€™n app te hebben, het zijn toch meer de oude besjes die bij ons terecht komen.

Hm ja ik werk met zwangeren, dus veel jongere populatie. Moet wel soms mensen in isolatie zien die op mijn spoedpoli komen en bijv nog geen testuitslag binnen hebben, of bij een positieve partner bijv. Misschien dat ik m wel gewoon download, zie vanzelf wel of hij heel vaak gaat alarmeren.

Ik heb de app en sta echt meer dan 15 min bij de Corona patiƫnten op kamer (intuberen scopieren oplijnen), maar heb nog geen enkele melding gehad.

Dat komt dus omdat de melding uitgaat op het moment dat je de besmetting meldt. Dan worden opgeslagen contacten uit het verleden gewaarschuwd. Je contacten na de melding van de besmetting niet meer.

3 likes

Op mijn werk heb ik regelmatig met agressie te maken, maar kan dan vaak bouwen op collegaā€™s en deĆ«scalerend werken. Gisteren werd iemand agressief naar mij toe, kwam heel dicht bij en bleek achteraf een mes te hebben. En mijn collega deed niksā€¦ bleef alleen achter haar laptopje zitten. Ben er gewoon pissig over, gelukkig was mā€™n teamleider erg begripvol en gaat verdere acties ondernemen.

Oh heftig, wat naar als anderen je niet goed dekken. Bij ons gebeurt dat ook regelmatig en laatst had ander personeel het ook niet goed opgepakt. Toen is er een kleine bom ontploft onder het personeel maar iedereen is nu weer alert.

Hebben die mensen hun mobiele telefoon dan nog aan en met bluetooth actief bij zich in bed liggen? Wij geven dat soort dingen meestal op de SEH of bij opname mee terug naar huis zodat het niet kwijtraakt. Plus dat wat tessel zegt (hoewel je af en toe wel mensen hebt die pas in het ziekenhuis positief testen natuurlijk).

Op de IC en op de COVID afdeling hebben ze het gewoon nog op de kamer liggen. Behalve op moment dat ze geĆÆntubeerd gaan worden, dan gaan de kostbare dingen wel mee met de familie. Heb jij wel eens meldingen gehad op de app?

1 like

Nee nog nooit, maar ik ben ook vrijwel nooit bij verdachte patiĆ«nten langer dan een kwartier in de kamer. En ik laat vaak mā€™n doktersjas met piepers (en mā€™n eigen telefoon dus ook) in de gang hangen zodat de verpleegkundigen kunnen opnemen.

Oh kost. Tja, ik kan dat niet. We dragen de schorten over de witte jassen heen en bij lijnplaatsing of broncho sta ik wel minimaal 15 mij binnen haha.

Wij hadden vandaag het geld van de coronabonus al op de rekening staan! Al ons personeel op de loonlijst heeft het gekregen, super fijn!

12 likes

Wow! Wat voor soort instelling werk je? Vind het een mooi gebaar maar is natuurlijk niet altijd haalbaar.

1 like