Werken in de zorg topic

Ik heb ook niet de illusie dat we hier ooit van gaan bijkomen, heb echt het idee dat ik al vanaf de carnaval aan het hollen ben. Als die kut-coronacrisis straks tot een einde komt, vindt daarna toch weer iedereen dat hij/zij per direct recht heeft op de reguliere, uitgestelde zorg, dus dan moeten we daar weer voor blijven hollen.

Precies dit.

Er zijn best wat maanden overheen gegaan deze keer, de vorige keer is het heel snel gegaan en liet iedereen alles uit hub handen vallen om bij te springen. Nu heb je het idee dat we het allemaal vanaf half augustus aan zien komen, maar dat er weinig vooruitgang is geboekt voor dat zelfde personeel. Wat gaat er voor zorgen dat wij het vol houden? Die 1000 euro voor verpleegkundigen?

Ja wij in een UMC wel. Het is ā€˜ruimhartigā€™ aangevraagd door leidinggevenden en het is de hoop dat het in november uitbetaald gaat worden.

Wij zien dat ook. Toen lag de wereld ook soort van stil. Mensen gaven zelf hun vakanties terug (ook al kwam daar snel een stop op) en wilden maar wat graag extra werken. Ook een deel die niet wilden werken. Maar nu zijn ze op. Logisch ook

1 like

Ik werk op de longafdeling en bij de covidingang in een UMC. Ik merk wel dat ik het de laatste 2 weken weer echt extreem druk heb en dat ik langer moet blijven/vaker moet komen. Ik vind het echt heel lastig om het los te laten, vooral omdat het overal over corona gaat. Ik hoop zo dat het nu gaat afvlakken maar zal wel niet :pensive:

2 likes

Good for you, je hebt het vast dubbel en dwars verdiend.
Het ziet er naar uit dat wij niks krijgen ondanks dat mijn beroep op de lijst staat en we super hard hebben gewerkt met Corona. De laatste tijd voel ik me al niet gewaardeerd en uitgebuit op mijn werk en dan komt dit wel hard aan.

Ja in de zorg sta je eigenlijk nooit stil. Ben bang dat we echt nog wel een jaar flink aan het hollen zijn. Ben ook zo koe na deze nachtdiensten op de IC. Heb het gevoel dat er van mij nog meer gevraagd wordt, omdat ik kan scopieren en bijna elke nacht wel iemand diep moet uit zuigen of drains plaatsen.

Ik vind het nu veel pitteriger dan de vorige keer. Toen was het gewoon doorwerken tot je koorts had, je had geen idee of de klachten corona waren of niet. De landelijke aandacht was veel groter en respectvol naar de zorg. Gisteren ving ik een avonddienst op, 2 routes in 1 omdat zoā€™n beetje iedereen op een test of uitslag aan het wachten is of positief is. En dan vind ik het eigenlijk het lastigste dat ik langs 2 kroegen ben gekomen waar ze gewoon buiten op een hoopje stonden, keihard meezongen etc en ik de komende tijd weer als non door het leven moet om maar op de been te blijven. Ook begrip van uit cliĆ«nten en famillie is sterk afgenomen om zorg mee op te vangen of tijdelijk te stoppen. Motiveert allemaal niet. Thuis uitschakelen is ook moeilijk, kijk de hele tijd op mijn werktelefoon. Hopelijk vlakt het snel weer af en is dit niet een kwestie van maanden maar vrees het ergste.

2 likes

Oh ik ben arts en krijg het dus sowieso niet. Daarnaast viel het bij ons in de regio mee en heb ik niet in hoeven vallen.

Maar ons ziekenhuis dat dus wel goed aan het regelen en communiceren daar duidelijk over. Dat is wel fijn voor degenen die twijfelen of ze het gaan krijgen.

In ā€˜mijnā€™ ziekenhuis krijgt iedereen tussen salarisschaal 5 en 70 de bonus (althans, daar hebben ze het voor aangevraagd) en dat zijn dus ook alle ANIOS/AIOS, alleen de bazen niet. Ook wel terecht, de assistenten hebben net zo hard gewerkt als de rest.

1 like

Oh nice voor jullie, zeer terecht ook! Als het gaat om de waardering, mogen de assistenten zeker niet overgeslagen worden. Als het gaat om een structurele onderbetaling dan is de bonus voor assistenten natuurlijk discutabel. 5 tot 70 klinkt als cao algemene ziekenhuizen.

Ik ben arts onderzoeker en ben alleen ingewerkt voor de reguliere afdeling, zodat we de aios vrijspeelden zeg maar. Uiteindelijk is het hier toen niet eens echt losgebarsten. Voel me dus zeker niet gepasseerd, ik heb helemaal niets toegevoegd aan de covid zorg toen. Vind het wel knap lullig voor de assistenten bij ons die wel alles hebben laten vallen en die waardering niet krijgen.

Wij hebben net een nieuwbrief gekregen, ze verwachten de bonus in februari uit te keren :expressionless: zo vermoeiend weer. Snap dat het veel werk is, maar voel me (weer) geen prioriteit.

1 like

Ooh dat is nog lang! Hopelijj kunnen ze iets anders doen om dat gevoel van geen prioriteit weg te nemen.

Bij ons is het uiterlijk december, dat is iig zo gecommuniceerd, maar vlgs mij betaalt mijn instelling het zelf vooruit om het daarna terug te krijgen.

Wij kregen de nieuwsbrief dat ze bij het hoofdkantoor binnen 13 weken (!) horen of het toegekend wordt en dan daarna gaan ze uitkerenā€¦

Bij ons ook voor december, anders schieten ze het voor.

Bij ons in het ziekenhuis wordt er helemaal niet over gecommuniceerd. Geen idee hoe het ervoor staat. Echt belachelijk.

1 like

Bij ons wordt het in november uitbetaald en wordt er geen onderscheid gemaakt tussen personeel. Vindt dat ze dit heel goed doen.

Nee, bij ons ook niet inderdaad. Vroeg me al af hoe iedereen hier dit allemaal wist. Heb er al weken niks meer over gehoord.

Ik lees net dat ā€œmijnā€ ziekenhuis de bonus volgende maand uitkeert. Ik ben medisch ondersteunend, maar ik vind dat het medisch personeel er meer recht op heeft dan ik. Ik werk al sinds 1 april thuis. weet iemand nog een goed kleinschalig goed doel dat iets met zorg doet en nu wat hulp kan gebruiken?

Zoiets heb ik ook. Misschien krijg ik het ook maar heb ook helemaal niets bijgedragen behalve dat ik ingewerkt ben om de reguliere zorg over te nemen.

Ik denk er over om mijn broertje te vragen of ik een half jaar collegegeld mag betalen, hij doet ook een opleiding in de zorg die vaak ook niet heel goed betaald wordt.

9 likes