Werken in de zorg topic

Gecondoleerd.

Ik weet niet hoe je cao in elkaar zit en heb opzich niet veel verstand van dit soort zaken, maar ik weet wel dat mijn schoonzus zich ook heeft ziekgemeld na het overlijden van haar moeder. De wettelijke vrije dag voor bijzonder verlof zijn gewoon heel kort en de zij voelde zich echt nog niet in staat om te werken (logisch). Dus ookal ben je niet lichamelijk ziek, lijkt me toch dat je wel gewoon ziekgemeld kan worden. Ik zou het even navragen bij de hrm als ik jou was.

1 like

Ik werk nu best veel nachtdiensten en heb dan een soort van beveiliger naast mij. Die jongen is gisteren gewoon de hele dienst in slaap gevallen hij is denk ik van de negen uur misschien 1,5 uur wakker geweest.

Vind het op zich niet erg omdat het een rustige groep is momenteel en hij als er iets gebeurt snel bij is maar zat er welke even naast van :woman_shrugging:t3:

Ik vond dat ook altijd zo naar, heb er een keer wat van gezegd en dat heeft echt tot problemen geleid.

Ook een keer met een collega die standaard slaapt in de nacht en toen ruzie kreeg met een patiƫnt. Wist echt niet wat ik moest doen want kon moeilijk de patiƫnt gelijk geven waar mijn collega bij was.

Heb je een idee of je er iets mee wilt?

Denk dat ik er nu niks mee doe omdat hij wel snel reageert en echt een beveiligende taak heeft inplaats een verzorgende. Hij is er eigenlijk voornamelijk als iemand beperkt moet worden in vrijheid.

1 like

Maar is het formeel een slaapdienst?

Nope hij hoort wakker te zijn. Maar hoorde dat er inderdaad meerder en dan ook de vpk wel er een paar tussen zitten die gewoon slapen.

1 like

Oh wow, moeilijke positie. Aan de andere kant, mocht je een keer zo moe zijn dan hoop ik dat je je niet bezwaard voelt.

Dat bezwaarde gevoel heb ik wel maar meer uit mezelf. Omdat ik toch de zorg draag over twaalf personen, zou ik zelf geen oog dicht kunnen doen.

Ik snap het eigenlijk wel, het lijkt mij heel moeilijk om wakker te blijven als je gewoon niets te doen hebt. Kan mij voorstellen dat je als verpleegkundigen je rondes hebt en dingen hebt om te notuleren en misschien nog zorgtaken kunt uitwerken. Ik heb sowieso altijd medelijden met veel bewakers die bijvoorbeeld in een winkel staan en maar moeten wachten tot er iets spannends gebeurd, lijkt me echt moeilijk om als taak te hebben om te wachten tot er iets gebeurt.

Lol heb weer nachtdienst met hem en hij ligt weer te slapen. Collegaā€™s van een andere afdeling staan met zā€™n tweeĆ«n op drie patiĆ«nten en ik zit hier in mā€™n uppie (en een slapende beveiliger) op 12 PatiĆ«nten. Doe toch iets verkeerd denk ik?

Vaagā€¦ wat voor sector werk je?
Wij werken ook vaak met beveiligers en sommige heb je niks aan en anderen juist veel.

Ik werk in de ggz

1 like

Wij werken ook met deze mensen, zelfde sector. Als ze hun werk niet doen spreken wij ze erop aan, en anders melden we het bij het bedrijf dat we diegene niet meer willen. Heel vervelend, maar we huren ze in de nacht in om wakker te blijven dus dat moeten ze dan ook gewoon doen.

Misschien een stomme vraag, maar wat is de taak van de beveiliger in de nacht? Moet hij je meehelpen in de zorg of moet hij alleen in actie komen als er dreiging is?

Dan helemaal herkenbaar haha, ik ook.

Meestal zitten ze op een plek zodat als iemand naar de groep komt in de nacht zij ze gelijk zien en terug sturen. Maar ze hebben voornamelijk een ingrijpende taak als iets escaleert.

Heeft iemand hier onder de CAO ziekenhuizen wel eens PLB uren laten uitbetalen? Gaat hier alleen bijzonder tarief vanaf of ook extra heffingen?

Heeft iemand al iets concreets gehoord over de coronabonus? Volgens VWS komt mijn beroep in aanmerking maar er wordt bij ons op de werkvloer niet over gesproken.

Bij ons is het meer de vraag : kun/ga je het doen als niet iedereen er recht op heeft ( tweedeling voorkomen).
Mocht het wel gebeuren, denk ik dat het pas over een maand of 4 uitgekeerd gaat worden.

Ze wachten bij ons de mening van GGZ Nederland afā€¦ ik ga door de houding van mijn organisatie uit van niet.