Werken in de zorg topic

Ga ik morgen doen!

Bij ons is het zo dat je je contracturen qua vakantie uren kwijt bent dan. Dus bij mij 28 uur per week in mā€™n vakantie. Wij werken niet met een basisrooster, maar net als bij jou elke maand een ander rooster.
Verder kosten vrije dagen mij enkel mā€™n vakantie uren als het rooster al definitief is. Zoals nu moet ik mā€™n aanvragen voor december aangeven, maar dat kost me geen vakantie uren. Tenzij ik die maand zelf beslis dat ik een dag extra vrij wil.

Wij roosteren zelf dus als ik 1 of 2 dagen vrij wil kan ik dat zelf zo regelen vaak. Maar met die vakanties en weekenden is binnen mijn organisatie ook en dat vind ik echt ergerlijk! Maar ik heb sowieso een intens hekel aan weekenden werken

Bij ons ā€˜moetā€™ je als je 3 weken vakantie wil in de zomerperiode, het weekend ervoor of erna werken.
Als je 1 week vakantie aanvraagt, moet het niet. Maar als je er niet verdacht op bent, snoepen ze er zo een weekend af. Ik zet het daarom altijd duidelijk bij mā€™n vakantie aanvraag. Je ziet ook echt dat degene die dat niet doen of vergeten zijn, dan ook de lul zijn.

Welke coa? In die van ziekenhuizen staat dat je alle weekenden vrij moet hebben bij 3 weken vakantie.

Lijkt mij stug dat andere caoā€™s daar zo vanaf wijken.

In onze CAO (VVT) staat dit ook. Wordt echter niet aangehouden omdat het naar eigen zeggen roostertechnisch onmogelijk is :no_mouth:

Dan moeten ze daar op participeren het zal puzzelen zijn, maar niet onmogelijk.
Een vvtinstelling die ik ken doet dit ook, maar het kan en mag niet.

Klopt ook. Maar als je geen leidinggevende hebt die achter je staat, is het heel lastig.
Wij liggen als team al best vaak in de clinch met de planning over hoe er geroosterd wordt, maar niks helptā€¦ Heel vervelend.

1 like

Hebben jullie een OR of een VAR? Ik zou eerder naar de OR gaan en dit bespreekbaar maken.

Die heb ik al eens benaderd. En die geven aan dat dit magā€¦ Slaat echt nergens op.
Had ze gemaild omdat bij de meeste collegaā€™s dan dus ook gewoon hun contracturen qua vakantie uren af wordt geschreven in zoā€™n week. Dus dan heb je vakantie en dan moet je het weekend na je vakantie werken (maandag t/m vrijdag staan dan als vakantie erin, en dan zaterdag en zondag werken) En OR geeft dus aan dat dat mag.
Dus als ik al het weekend ervoor of erna moet werken, geef ik al aan dat ik het weekend ervoor wil werken (dus dan op zondag vakantie krijg). Anders wordt je gewoon genaaid waar je bij staat.

Omg dat is dan geen goede OR.
Hmm lastigā€¦iets van de vakbond of de arbeidsconsulent in beraad vragen.
Ze houden zich gewoon niet aan de regels die landelijk afgesproken zijn, zeee kwalijk.

1 like

Over je nachten, wat bij mij werkt:

even zo want lap tekst over nachtdienst

De dag dat ik de nacht in ga doe ik niet veel intensieve dingen. Ik merk als ik dat wel doe dat ik moe mijn nacht in ga. Ik doe bijv. thuis het huishouden, ik slaap uit en doe hooguit een boodschap of wandel een rondje in de stad.

Ik eet in mijn nacht alleen als ik honger heb. Meestal crackers of rijstwafels met wat hartigs, anders krijg ik buikpijn. Ik drink vanaf een uur of 4-5 niks want anders moet ik er overdag van plassen terwijl ik dan slaap.

Na de dienst ontbijt ik thuis met brood want anders word ik wakker van de trek.
Daarna als ik te vroeg wakker word probeer ik weer te ontspannen, niet op mijn telefoon en nog even te gaan slapen. Helpt dit niet ga ik meestal na het eten weer naar bed.
Ik probeer mijn eet ritme zoveel mogelijk gewoon te houden, dus eet uit bed vaak direct avondeten of eerst een cracker of wat fruit.
Dan is zeg maar de maaltijd in de nacht lunch en 's morgens uit de nacht ontbijt.

Als ik uit de nacht kom drink ik bij de overdracht vaak nog wel thee. Ontbijt dan ook weer thuis. Meestal zet ik een wekker om 12-13 uur en plan ook wat. Ik ga douchen, kleed me aan en maak me op want dan voel ik me wakkerder. Meestal spreek ik ook altijd af met iemand zodat ik de deur uit moet. 's Avonds voor 23 uur weer naar bed want anders denkt mijn lijf dat ik weer moet werken. En meestal ben ik er dan weer!

Maar nachtdienst is voor iedereen anders, ik heb een boel collegaā€™s die er beroerd van worden.
Slaap je overdag goed? Ik heb ook collegaā€™s die 's morgens na de dienst en de avond na hun laatste nachtdienst, als ze weer normaal moeten slapen 's nachts, een temazepam nemen. Ik zelf doe dat niet want ben geen voorstander van slaappillen maar het zou wellicht voor jou kunnen werken!

1 like

Nachtdiensten is echt wennen wanneer je net begint. Ritme weer omdraaien is altijd lastig maar dit is hoe ik het doe;
De nacht in probeer ik uit te slapen en als het lukt ook voor te slapen. Ik doe niet onwijs veel die dag maar ook niet niks.
Na laatste nacht zet ik de wekker om 13:00. Als ik langer slaap, dan kom ik de die nacht erna weer niet in slaap. Ik eet altijd in de nachten wat ik wil, hou niet echt rekening met tijden maar meestal rond 0100 het eerste en ontbijt rond 0630. Ik drink altijd veel want dorst in de nacht, daardoor word ik altijd wakker rond 1100 om te plassen maar dan neem ik voor lief. Ik ben geen goede slaper, word vaak voor 1230 al wakker en slaap in de avond niet meer dus trek nachten door op ongeveer 4,5 uur slaap, het is niet anders. Ik neem geen medicatie meer in, omdat ik merk dat ik dan de nachten na mā€™n diensten weer niet goed kan slapen.

Wat betreft je vakanties. Ik vraag vakantie aan wanneer ik dat wil en vraag de weekenden ervoor en erna roostervrii aan. Hier houden ze altijd wel rekening mee, ook uit zichzelf. Ik vind het niet netjes van je werkgever dat je voor alles verlof op moet nemen, ze kunnen er over het algemeen best omheen roosteren.

1 like

Iemand hier bij de crisisdienst gewerkt?

Yes, ik. Er zijn wel hele grote regionale verschillen in hoe crisisdienst wordt vormgegeven (bereikbaar/aanwezig, waar beoordelingen plaatsvinden, wie die doen, etc etc) dus weet niet of ik eventuele vragen kan beantwoorden. Ben arts trouwens, weet ook niet of dat nog uitmaakt :wink:

1 like

Ik heb een vraag mbt plb:
Mijn vader is onlangs overleden en heb toen de gebruikelijke bvdagen gekregen. Ze belden al vrij snel wanneer ik weer aan de slag kan. Ik heb toen aangegeven dat ik mij eigenlijk ziek wilde melden maar zag vd week dat er plb uren zijn in gezet en dat benoemde ik vandaag ook bij een andere leidinggevende en die zei: je bent niet ziek dus ik vind de vraag om je ziek te melden lastig. Ik vind het eigenlijk flauw dat mijn opgespaarde plb uren (voor andere doeleinden) hiervoor gebruikt worden, wat als ik geen plb uren had gehad, hoe hadden ze het dan gedaan? Nu is mijn vraag, mogen ze dit zomaar doen ?

Cool! Loop binnenkort mee en ga indien het van beide kanten klikt mijn huidige contract verkleinen en daar werken.
Hoe lang heb je het gedaan? Wat vond je ervan?

Heb een half jaar echt bij de crisisdienst gewerkt (binnen en buiten kantoortijd) en daarna als AIOS ook losse diensten buiten kantoortijd.

Maar vond het echt een hele leuke tijd bij de crisisdienst! Werkte in een grote stad, meestal genoeg te doen, en vond de afwisseling echt geweldig. Lekker op je fiets de stad door en je komt overal: huisbezoeken, SEHā€™s, politiebureaus, van alles. En daarnaast ook (beetje afhankelijk van waar je werkt) kortdurende vervolgcontacten, ook heel leerzaam. Vond het wel zwaar soms, je ziet mensen in hun ergste crisis, komt toch ook wel veel agressie tegen en moet soms ook dwang toepassen. En je moet ook echt een beetje kunnen dealen met het feit dat je niet iedereen kunt helpen (soms omdat er gewoon geen bedden zijn, maar soms ook omdat hoe treurig de situatie ook is, de GGZ niet alles kan oplossen).

En hoewel het veel onregelmatige diensten waren had ik daar echt een chill rooster met hele goede compensatie dus dat was ook een voordeel :sweat_smile:

2 likes

Gecondoleerd met je vader. Ik heb geen verstand van hoe dit cao technisch zit maar ik vind het wel lulling van je baas zeg! Niet echt empatisch in ieder geval.

1 like

Gecondoleerd.

Zover ik weet mogen ze een ziekmelding niet weigeren en ook niet zomaar plb-uren inzetten tenzij op jou verzoek.

Ik zou mij ziekmelden waardoor je bij de bedrijfarts komt.
Ik zou ook aangeven om de plb uren om te zetten in ziekte dagen. Ik denk dat je niet meer bent gaan werken?