Werken in de zorg topic

Wat anderen ook al zeggen, is deeltijd misschien niet mogelijk? Genoeg mensen met een kind die de opleiding doen, dus er zijn vast wel mogelijkheden. Als je er niet uit komt gewoon even bellen met de school, misschien kunnen ze met je meedenken.

Ik zit nu in mijn laatste jaar van de opleiding en heb amper mensen hoeven wassen. In de ggz hoef je nauwelijks mensen te helpen met de ADL :grin:

Alleen voor mensen die al een opleiding als verpleegkundige niveau 4 hebben, en dat heb ik niet.

Ben ik weer hoor. Heb net een online informatieavond bijgewoond van een Hogeschool. Hbo-v is daar deeltijd mogelijk zonder dat je al verpleegkundige moet zijn :raised_hands:

Voor degene die dit traject ook doen: betaalt jouw werkgever (een deel van) je opleiding? En als je het traject in het ziekenhuis doet/hebt gedaan, was het lastig om aan die plek in het zkh te komen?

Ik doe zelf mbo bbl vpk maar bij mijn werkgever kun je als hbo v student zonder vooropleiding in de zorg solliciteren en zij nemen dan je opleidingskosten over en de opleiding duaal afmaken.

Ik heb morgen een gesprek op werk over wat ik wil na mijn diploma (ik werk nu als leerling bij de instelling) en heb eigenlijk geen concreet idee? Maar ik heb wel het idee dat ik met een soort van plan moet komen, want ik wil niet dat ze me ineens op een stomme afdeling plaatsen. Ik heb echter geen idee in hoeverre ik een beetje kan onderhandelen hierin, ik modder altijd maar wat aan met dit soort dingen :woman_shrugging:t2:

Ik zou vooral proberen te onderhandelen over eventuele aanloopperiodieken als ze die bij jou instelling hanteren!

1 like

Wil je daar blijven werken is de eerste vraag
Zo ja, heeft een bepaalde afdeling je voorkeur of welke afdeling juist de minste voorkeur?
Luister het aanbod af en vraag bedenktijd.

Edit: wil je nog een opleiding volgen? Hier kun je het ook over hebben en dan concreet laten vastleggen. Welke opleiding, wanneer start je, betalingsregeling enz.

1 like

Heeft hier iemand de opleiding tot SEH verpleegkundige gevolgd en kan ik een paar vragen stellen?

In het ziekenhuis waar ik werk is een vacature vrij voor deze functie. Ik ben geĆÆnteresseerd, maar omdat ik helemaal geen werk-ervaring heb met de SEH vind ik het lastig om er helemaal voor te gaan. Er is helaas geen mogelijkheid om mee te lopen. Ik werk nu overigens als kinderverpleegkundige, wat ik ook leuk vind, maar voel een soort onrust van ā€˜is dit hetā€™.

Hoe ging je gesprek?

Draagt iemand hier steunkousen oid? Ik merk dat ik echt last begin te krijgen van pijnlijke en vermoeide voeten/enkels.

Geen ervaring mee, maar met die pijnlijke voeten wel. Mijn collega omschreef het mooi ā€˜alsof ik op 2 boomstammen loopā€™

:joy::joy: ja is wel een passende omschrijving! Had het normaal alleen als ik 6+ dagen heb gewerkt maar heb t nu al na 1 dienst.

Ik heb het ook en steunkousen lijken me inderdaad wel wat. Mijn teamleider gebruikte ze toen ze nog aan bed stond, die is doorgestuurd naar een fleboloog via de huisarts en kreeg toen steunkousen aangemeten. Maar Hema schijnt ook goede kousjes te hebben die steun geven. Dus was van plan die eens te gaan proberen.

Edit: het zijn denk ik deze

1 like

Deze raden wij bij onze bewoners aan voordat we steunkousen laten aanmeten, dus wie weet is dat wel een goeie om eens te proberen!

2 likes

Collega ( persoon van 24) draagt die wat @xMillieeee postte , is er heel tevreden over.

2 likes

Sinds kort draai ik nachtdiensten op mijn werk. De diensten zelf gaan wel redelijk maar in mijn vrije tijd ben ik van slag, moe en verstrooid.
Zijn hier doorgewinterde nachtwerkers die tips hebben om een beetje ā€˜saneā€™ te blijven tijdens de periodes waarin ik nachten draai?
Ook vind ik het switchen van nacht naar dag ritme zwaar. Wanneer ik een reeks nachten heb gedraaid en ik weer dagdienst heb, kun je me opvegen. Is slaap medicatie hiervoor aan te raden?

Verder vroeg ik me af wat normaal en redelijk is betreft roostervrije dagen en vakanties. Ik ben gewend dat, wanneer ik een weekje vakantie aanvraag, het weekend ervoor en erna ook vrij krijg. Volgens mijn leidinggevende is dit niet vanzelfsprekend en moet ik, wanneer ik een volledige week vrij wil 9 vakantiedagen opnemen.
In juli heb ik een aanvraag gedaan voor een roostervrije dag voor een pensioenfeest. Moet ik ook een vakantie dag voor opnemen. Dat gaat hard zo met mijn vakantiedagen!! Er wordt dus van mij verwacht dat ik 365 dagen per jaar, dag en nacht beschikbaar ben en anders een van mijn schare vakantiedagen moet opnemen.
Hoe is dit bij jullie geregeld?

Over je vrije dagen/vakanties. Werken jullie met een basisrooster of niet? Bij ons vraag je verlof de dagen dat je vrij wil zijn. Dus wil je vakantie van 1 tm 9 augustus, dan vraag je die ook vrij. Ben je die week ingeroosterd voor bijv. 8 uur dan kost het je 8 vakantieuren, maar ben je bijv veel ingeroosterd, zeg 32 uur, kost t je 32 uur. Wil je vrij voor een feest, dan vraag je die vrij. Het kost je dan wel alleen uren als je ingeroosterd bent

1 like

Dank voor je antwoord. Wij krijgen iedere maand een nieuw rooster. Het rooster krijg je er maand van te voren

Bij mij (cao ziekenhuizen) staat in de COA dat indien je een week vrik vraagt ze je het weekend ervoor of erna mogen inplannen. Bij 3 weken vakantie waar je een keer per jaar recht op hebt ( aansluitend 3 weken dus) mag je geen weekend ingepland worden.
In de praktijk betekent dit bij mij dat ik vrijwel altijd de weekenden vrij heb zelfs bij een vakantie van een week.
Ik zou de CAO naslaan en niet zomaar ā€˜ā€˜uitgaanā€™ā€™ van je leidinggevende want soms interpreteren ze het iets anders :wink:

Bij ons was toen het argument dat verpleging dag/avond/nacht en weekenddiensten draait en een fysiotherapeut bijvoorbeeld alleen dagdiensten draait en geen weekenden werkt. Verpleging zou dan vrije dagen moeten inleveren terwijl het bij vrijwel alle andere disciplines wel optimaal geregeld is, daar gingen we dus niet mee akkoord.

Verder kun je geen 5 vakantiedagen inzetten en het weekend gewoon vrij vragen?Dan lever je geen vakantiedagen in.
Al is dit niet hoe het zou moeten werken naar mijn idee.

@Ohappyday dat is toch ook krom? Omdat er een bepaalde periode vooruit gepland wordt moet ik uren inleveren als ik over 3 maanden een dag vrij wil.
Ik ben absoluut geen voorstander van baisirooster of vaste weekenden werken dus wellicht ben ik wat bevooroordeeld :slight_smile:

1 like

Ah oke. Hebben jullie een roosterbeleid vanuit de organisatie? Anders zou ik daar eens naar vragen!

1 like