Werken in de zorg topic

Ja dat is bij ons ook zo gelukkig. Het is meer dat mensen samengevoegd zijn die elkaar niet versterken, waardoor er een negatieve spiraal is ontstaan. Ze vragen dingen die er niet zijn ( meer personeel). Alleen meer personeel is hun ogen de oplossing en dat kan ik deels bieden maar dat is dan ook niet goed (genoeg).
Tja dan weet ik het ook niet meer zo goed.

1 like

Ik had dus laatst die onderhandeling over mijn salaris, uiteindelijk hebben ze mij echt niet willen bieden dan schaal 7.0 (ik kwam vanuit 7.2 i.v.m. een opleiding), heb gezegd dat ik erover na wilde denken want ik kan ook gewoon gelijk de IC opleiding doen zonder deze tussenstap. Tijdens de onderhandeling had ik gewoon argumenten klaar, waaronder dat ik HBO heb gedaan mét honoursprogramma (maar dat was dus echt niet het enige), en het is niet dat ik minder over MBO denk, laat dat duidelijk zijn. Ik vind gewoon dat er een onderscheid mag zijn tussen HBO en MBO zoals er bij elke baan is en ik weet dat dat op dit moment gewoon een heel pijnlijk punt is.

Vandaag belde mijn ‘toekomstige’ baas dat hij het echt belachelijk vond dat ik uberhaupt durfde te onderhandelen over het salaris en dat ik deed alsof MBO’ers niets waard zijn (dat heb ik dus helemaal niet gezegd, ik heb alleen gezegd dat ik vind dat er onderscheid mag zijn in salaris/taken) en dat hij vond dat hbo en mbo maar één opleiding moeten worden en dat het HEEL ERG vond dat ik in DEZE tijden daarover in gesprek ben gegaan tijdens de onderhandeling en dat ik helemaal niet mag denken. Ik heb oprecht jankend aan de telefoon gezeten want ik voelde me zó slecht neergezet. Ik heb uiteindelijk ook gezegd dat ik niet meer kwam werken (had nog geen contract ondertekend) omdat ik nu toch al met 10-0 achterstand daar begin voor mijn gevoel. Ik voel me als zo’n slechterik neergezet terwijl ik echt meerdere malen heb aangegeven dat ik er verder niets achter bedoelde, niets minder van iemand denk, alleen dat het voelt alsof ik de HBO mét honoursprogramma voor niets heb gedaan en dat beaamde hij zo goed als ook, dat er ook geen onderscheid zou komen op zijn afdeling (komende jaren). Ik voel me hier zó kut over?

Wow, wat een heftige reactie van die werkgever zeg! Ik vind het niet meer dan logisch dat er onderscheid gemaakt mag (moet) worden, ook al zijn mbo’ers net zo belangrijk als hbo’ers, er zit gewoon verschil in en dat mag inderdaad heus beloond worden.
Wat ga je nu doen? Vind het heel rot voor je.

1 like

Wat een belachelijke reactie van diegene!

1 like

Ik vind het vooral heel raar dat een werkgever de huidige crisis gebruikt om op het verantwoordelijkheidsgevoel van jou in te spelen om maar een lager salaris te accepteren. Het is toch normaal om een beetje te onderhandelen?

2 likes

Wat kut, maar vind het heel goed dat je wel bij je standpunt bent gebleven. Ik vind absoluut dat het in salaris naar voren mag komen dat er een verschil is tussen hbo en mbo.

Ik heb mijn ontslag ingediend vorige maand, ook o.a. wegens niet willen opschalen naar een hbo waardig salaris.

1 like

Jeetje wat rot voor je zeg… Ik vind het superknap dat je voo jezelf opkomt. Wij zijn eigenlijk veel te lief. Een collega die uit de zakenwereld komt die zegt dat ook: jullie worden echt jard behandeld maar blijven lief. In de zakenwereld waren mensen allang met ontslag gegaan als ze bv geen opslag kregen oid.
Vind dat mbo hbo gedoe ook heel lastig. Maar waarom hebben we dan hbo gedaan als je t zelfde verdient als een mbo’er? Vind het een moeilijke kwestie. Maar ja, de opleiding is nou eenmaal moeilijker dan mbo.

3 likes

Thanks voor de reacties, die doen me oprecht goed! Voelde me echt een beetje alsof ik echt diegene was met de hele foute-hoe-durf-je-dit-te–überhaupt-denken mening.

@Cadeaupapier Ja ik ga even kijken, ik heb altijd gestudeerd in a’dam en ook even gewerkt en daar nu ook weer gesolliciteerd maar ik wil weg uit a’dam denk ik. Wil sowieso academisch dus ik denk eigenlijk dat ik ga solliciteren in r’dam maar ik ken daar niemand maar 't is wel echt een mooi ziekenhuis met interessante afdelingen. Sowieso wil ik de IC doen maar eerst even wat ervaring opdoen.

@Niettepruimen Zou je denken haha, tijdens de onderhandeling met HR kreeg ik ook al te horen dat het heel uitzonderlijk was dat iemand onderhandelde. Maar dat bewijst maar weer ook wat @Nimbus2000 zegt, als verpleegkundige zijn we allemaal te lief. 2 Oud klasgenootjes hebben onderhandeld, de rest niet, waarbij er ééntje uiteindelijk met heel veel moeite er wat uit heeft gekregen (maar ook echt minimaal) en de ander is weg gestuurd :’).

@Canaria dat vind ik ook knap hoor! Hoop dat je wat leuks hebt gevonden ondertussen of gaat vinden!

6 likes

Jeetje, wat een heftige reactie! Vind dat je er goed aan hebt gedaan om voor jezelf op te komen, je kunt zo’n baas (en houding) maar beter kwijt dan rijk zijn, ook al is het nu wel ff kut dat je dan een baan misloopt.

Hopelijk is het niet mijn ziekenhuis trouwens, werk ook in A’dam (met veel plezier), dus dat zou wel een flinke tegenvaller zijn :joy: We hebben trouwens ook vacatures voor opleiding IC-vpk (start in oktober) dus je kunt altijd nog hier solliciteren :stuck_out_tongue:

Haha ja alle 3 hebben ze de vacatures open staan, heb er bij ééntje sowieso al gesolliciteerd (niet academisch) en bij de ander (die in zuid) denk ik dat ik het ook gewoon ga doen. Niet geschoten altijd mis :slight_smile:

@notmycircus wat een heftige reactie zeg! Wat voor afdeling heb je gesolliciteerd?

Ik werk in de ggz op een gesloten afdeling en moet zeggen dat wij vorig jaar allemaal naar dezelfde schaal zijn verhuisd, zowel mbo als hbo. Natuurlijk gingen de hbo’ers er niet op achteruit maar wij als mbo’ers wel naar een hogere schaal. Niet per se hoger salaris omdat je tegelijk oversteekt maar wilde alleen aangeven dat er op sommige plekken hetzelfde ingeschaald wordt.

Ik heb nu voor traumatologie gesolliciteerd en vanuit daar kijk ik verder.
En klopt hoor! Eigenlijk overal waar ik kom/vacatures lees/contact mee heb gehad wordt iedereen hetzelfde ingeschaald ongeacht het opleidingsniveau.

1 like

Bij ons in de thuiszorg is een hoop zorg afgeschaald alleen de noodzakelijke of medische dingen doen we nog bij mensen.
Nu hebben we vier terminale mensen in zorg en normaal kan ik dat wel goed hebben alleen deze avond merk ik dat ik het echt even lastig vind.
Ik had er drie achter elkaar met de zorg en ze zijn bijna alle drie echt in de laatste weken bezig met het proces.
Ik denk dat het een combinatie is van je collega’s niet zien (mogen niet op kantoor komen) en de afwisseling met de minder intensieve klanten (kousjes etc).
Rare tijden

1 like

Ja is dan geestelijk toch best zwaar lijkt me!
Ik werk in het ziekenhuis en wij krijgen ook meer terminale patienten uit het huis omdat elders weinig plek is door corona drukte en omdat ons team hierin meer expertise heeft (oncologie). Daarbij ondersteunen we ook de afd. met stervende corona patienten, merk als ik daar een dag heb gestaan het me zwaar valt.

Kun je het kwijt bij collega’s? Ik merk dat het mij helpt mijn ervaringen te delen met mensen die het snappen.
Evt. kan ik vanuit het ziekenhuis ook hulp krijgen, hebben jullie ook zo iets?

Dat lijkt me ook heftig.
Ik mis gewoon de kleine momentjes tussendoor met de collega’s dat we nog wel eens wat uitwisselden op kantoor. Dat helpt wel te relativeren.

Ja sinds kort hebben we een buddy project wat is gestart. Dan kan je aangeven dat je gekoppeld wilt worden aan een collega zodat die je in de gaten houdt.
Daarnaast hebben we een psycholoog mocht het echt heftig zijn voor je.
Op dat punt ben ik nog niet gelukkig. Heb vrienden ook in de zorg werken waar ik mijn ei kwijt kan en hetzelfde meemaken

1 like

Heeft er iemand tips als het gaat om mondkapjes in combinatie met bril? De chirugische maskers met elastiek achter de oren zorgen ervoor dat mijn bril constant aanslaat. Nu heb ik twee dagen met leukopor het masker vastgezet op mijn neus en wangen, maar is natuurlijk niet zo huidvriendelijk en veilig verwijderen gaat dan ook lastiger.

Misschien helpt het om je eigen bril glazen extra goed te ontvetten?

@Philo maakt niet veel verschil helaas. @anon95960165 dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn. Ik zal er over mailen maar vrees dat ik blij mag zijn op dit moment dat er überhaupt weer mondkapjes beschikbaar zijn in de thuiszorg. Dan maar tapen en hopen dat mijn wallen het volhouden :sweat_smile:
dankje beide!

Ik merk dat als ik een ffp2/3 masker echt heel hard aanduw(zit zo’n metaal staafje) boven mijn neus dat de bril niet beslaat, ik heb dan wel echt een afdruk in mijn gezicht door het masker, maar het is dan even niet anders denk ik dan.

Ja daar heb ik het ook minder bij. Maar die draag ik niet meer. Draag nu zo’n blauwe en daar zit wel een ijzerdraadje in maar lang niet zo goed afsluitend als de witte die we eerst hadden.

Maskers

chirurgisch-masker-abena-300x300 aura-general-purpose

1 like