Werken in de zorg topic

Wij gebruiken ze ook niet standaard, alleen bij verdenking/besmetting. Zag wel dat ze nieuwe regels hebben opgesteld. Je moet je naam erop schrijven en 24 uur lang hetzelfde masker gebruiken. En aan het eind moet je ze in een zakje doen, want ze gaan kijken hoe ze het kunnen steriliseren voor hergebruik. Het lijkt zo primitief omdat je zo gewend bent aan eenmalig gebruik/wegwerp :scream:

We hebben geen spatbrillen dus gaan we vuurwerkbrillen gebruiken.

1 like

Wij enkel bij mensen die verkouden zijn. Je bent anders zo door je voorraad heen ook.

1 like

:raised_hands:t2::raised_hands:t2:

5 likes

Er mag bij ons op werk geen bezoek meer komen, nu kregen we gisteren van 4 verschillende families bossen bloemen en chocola en kaartjes opgestuurd om ons als personeel een hart onder de riem te steken in deze drukte. Zo ontzettend lief!

11 likes

Wij hebben ze niet. Ik werk overigens op een maatschappelijke opvang/woonvoorziening voor dak en thuislozen. Nog geen (bekende) besmettingen gelukkig maar geen idee wat ze willen doen als dat wel het geval is…

2 likes

Enkel bij verdenking. Ik heb er namelijk maar 1 haha. Lach er maar mee maar denk dat we hier echt een groot probleem mee gaan krijgen. Vandaag is hier ook een beetje de bom gebarsten en vrees echt voor mijn cliënten.

1 like

Alleen bij verdenking en hier gaan ze, vooralsnog, na gebruik bij 1 pt weg.

Bij ons (wijkverpleging) is het advies nu om standaard bij elke cliënt een chirurgisch mondmasker te dragen, dus die maskers die ze o.a. bij de tandarts hebben, niet de FFP1 of 2. Die dragen we pas bij verdenking. Ik merk dat ik het dubbel vind. Ik wil graag helpen om het virus in te dammen en als dat helpt door die chirurgische maskers te dragen, prima. Maar aan de andere kant schijnen deze maskers niet eens te helpen… Dus waar doe je dan goed aan? :weary:

In mijn ziekenhuis dragen we nu alleen nog maar chirurgische maskers, ook bij bewezen coronapatiënten. Ze hebben coronavirusdeeltjes op die maskers afgeschoten en die komen er niet doorheen. Alleen als je een ‘aerosolvormende handeling’ verricht (intuberen, uitzuigen, een bronchoscopie, dingen waarbij je echt diep de longen ingaat) heb je een FFP2-masker nodig.

2 likes

Ah dit is wel verhelderend! Blij om te horen dat jullie het ook zo doen. In principe zouden chirurgische maskers dus wel kunnen helpen om in ieder geval de cliënten niet te besmetten? Want ik begreep dat het andersom niet helpt voor ons, klopt dat?

Ons ziekenhuis verzekert ons dat wij niet besmet kunnen raken met een chirurgisch masker, ze hebben dat dus getest in een lab. Ze zijn vrij zuinig op ons, dus ik vertrouw er ook wel op dat ze ons geen risico laten lopen.

Wel essentieel natuurlijk dat je alle isolatiematerialen goed aandoet en ook weer goed uitdoet, de meeste besmettingen schijnen te gebeuren doordat mensen hun mondkapje toch per ongeluk aan de voorkant aanraken en daarna niet goed hun handen desinfecteren.

2 likes

Bij elke client, dus ook zonder klachten? Daarvoor hebben wij er bij lange na niet genoeg denk ik. Bij mij geldt nu wel sinds vandaag bij elke client die verkouden, hoest etc. schort, bril en mondmasker op moeten en er gewoon van uit moeten gaan dat het corona is, ook als die klachten al bestonden. En wanneer we zelf hoesten of verkouden zijn hebben we wel besloten altijd een mondmasker te maken.

Gooi je je masker na elke cliënt weg dan?

Chirurgisch masker wordt ons verteld dat dat drie uur gebruikt kan worden, dus dan houden we die op. Daarna moet ie retour naar de organisatie omdat ze willen proberen het weer te gaan hergebruiken op de een of andere manier.

Ik ging er vanuit dat je niet met 1 cliënt 3uur bezig zou zijn.
Al moeten wij ze door gebrek aan maskers wel langer gebruiken :roll_eyes:

Zijn we ook niet. We plannen nu iedereen met klachten zoveel mogelijk bij elkaar, zodat je zo min mogelijk maskers gebruikt.

1 like

Ja ook de cliënten zonder klachten indd. Omdat het voornamelijk ouderen zijn, zijn ze dus een kwetsbare groep en vindt de organisatie dat we bij iedereen mondmaskers op moeten. Bij ons werd trouwens gezegd dat je er 6u mee kunt doen.

1 like

Wij dragen ze ook alleen bij verdenking… is op mijn afdeling nog niet gelukkig! Anders dragen bij desbetreffende client en dan in een plastic zak en dan worden ze opgestuurd en gesteriliseerd door gamma stralingen (dacht ik) in het ziekenhuis van Maastricht.

Ik kan zó boos worden op (familie van) cliënten. Ik was vanmorgen bij een cliënt van 85 met COPD die doodleuk vertelde dat zijn zoon UIT BRABANT dit weekend bij hem op bezoek was geweest…

Wij wringen ons in allerlei bochten om de kwetsbare ouderen het virus niet te laten krijgen en wat doen ze zelf…?! :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Vond het gisteren daarom ook typisch dat in de persconferentie de nadruk op jongeren werd gelegd. Ik merk dom gedrag in elke leeftijdsgroep

2 likes