Wat je even kwijt wil #39

Ik heb volgens mij toen op t afschrift alles zwart gemaakt buiten inkomen en afschrijving hypotheek, want ze moeten wel kunnen testen of ook je woonlasten niet te hoog zijn. Je moet ook eigenlijk eerlijk zijn over je studieschuld, maar dat kunnen ze niet testen.

Ik had een contract voor 3 jaar, 10k km per jaar. Ondanks dat ik dichtbij werk woonde was dat zó weinig. Moest daar constant rekening mee houden. Dat stond me ontzettend tegen. Verder heb je uiteindelijk na 2/3 jaar een bak met geld betaald en je hebt helemaal niks. Veel van die leasecontracten hebben ook een verzekering waar geen schadeverzekering inzittenden in zit: teringdom.

De autoverzekering is zo duur als je ‘m zelf maakt en je kunt ook een klein autootje hebben met hele lage wegenbelasting. Nu ik weer een eigen auto heb, vind ik dat wel echt veel prettiger. Tuurlijk heb je afschrijving en onderhoud, maar lease is duur en dat geld moet je ook betalen en kun je niet opzij zetten om na het contract een andere auto te kopen.

Als je het toch doet: zorg dat er een schadeverzekering inzittenden op zit en dat je ergens leaset met een keurmerk!

Ah snap wel waarom je het dan vervelend vond! Ik wil ook voor 10k km per jaar gaan, maar heb daar de afgelopen jaren dat ik mijn eigen auto heb nog nooit boven gezeten dus denk dat het wel goed zit. Bij dit contract is het ook zo dat je kunt verlengen na afloop of de beslissing kunt maken om de auto over te kopen tegen een gereduceerd bedrag, dus dat is misschien in de toekomst nog wel aantrekkelijk ook.

Ik vind dat van die verzekering inzittende wel een goede opmerking, want dat zit er dus niet bij. Jij doet/deed iets met verzekeringen toch? Weet jij wat de reden hiervoor is? Ik wil die verzekering eigenlijk wel want ben zelf als inzittende betrokken geweest bij een ongeluk dus weet als geen ander hoe belangrijk dat is. Keurmerk staat op de website!

Oh en dankjewel voor je berichtjes, geeft me echt veel informatie waar ik wat aan heb!

De inzittenden in je auto zijn sowieso op de WAM verzekerd. Die verzekering is voor jezelf als bestuurder, stel je rijdt achterop iemand (niet ondenkbaar) en je hebt zelf letsel, raakt arbeidsongeschikt, hoge zorgkosten krijg jij niks als je zelf aansprakelijk bent. Waarom ze het niet hebben, ik denk geld. Als particulier is het max een paar euro per maand, maar op zo’n vloot aan leasebakken zal het een ander verhaal zijn… Echt serieus, als die er niet bij zit zou ik zoeken naar een andere leasemaatschappij.

En qua overkopen van de auto aan het eind, doe altijd even vergelijkend warenonderzoek op internet! De prijs die ze dan vragen is niet per se marktconform.

1 like

Zie in de brochure dat de optie er wel is maar tarief op aanvraag. Dus daar ga ik nog even achteraan. Goed dat je het zegt want hier had ik dus zelf niet op gelet. Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp!

1 like

10k is toch heel weinig? Ik weet dat ik bovengemiddeld veel rijd, maar ik rijd makkelijk 60k per jaar. Als je twee keer op vakantie gaat ben je zo 5k verder, dan mag je de rest van het jaar nog maar 100 kilometer per week rijden? Als je woon-werkafstand zo kort is, kun je dan niet beter een elektrische fiets kopen ofzo?
Ik snap wel dat het allemaal lekker zorgeloos is, maar ik zou me dood ergeren aan het idee dat iemand rijk zit te worden van het geld dat ik allemaal teveel betaal voor zo’n karretje.

2 likes

Geen probleem!

Als vergelijking: ik betaal 3,29 p.m. voor de inzittendenverzekering bij Interpolis. Heb wel al wat schadevrije jaren, maar veel duurder dan een euro of 5 zou het normaliter niet moeten zijn particulier, maar vlootprijzen zijn vermoedelijk wel anders. Bij welke verzekeraar zou de auto verzekerd zijn?

Ja dat is gewoon de hemel als leggings dat doen. Lululemon kleed ook zo mooi af en die stof is zo heerlijk zacht :pleading_face: die heb jij ook echt nodig in je leven.

1 like

60k is wel veel hoor! Ik heb 25/30k gereden in 1 jaar waarbij ik enkele maanden 4x per week 250 km per dag reed en de rest van het jaar 2x per week. (En verder een lui zwijn was en ALLES met de auto deed). Ben idd wel van mening dat voor meer dan 15/20k per jaar een lease niet meer rendabel is, omdat de maandlasten dan echt omhoog schieten.

@Merel Oh wow, ik vind 60k dus echt bizar veel haha. Ik heb al sinds m’n 19e een autootje en daarmee tik ik dus echt nooit de 10k aan. Volgens mij heb ik in de tijd dat ik mijn rijbewijs heb niet eens 60k km bij elkaar gereden, haha. Ik ga ook nooit naar het buitenland op vakantie met de auto. Woon-werk is 20 km enkele reis en met alle spullen die ik mee moet nemen en de wegen die ik moet nemen daarheen zie ik dat op de (elektrische) fiets echt niet zitten. In totaal ben ik,2400 km kwijt aan werk. Dan blijven er nog 7500 km over voor vrije tijd, dus dat red ik wel.

@mikselke ik had inderdaad meteen ff gekeken bij de verzekeraar waar ik nu zit en dan komt het met de nieuwe auto uit op 3,44 euro per maand. Zal inderdaad wel duurder zijn via een leasemaatschappij maar heb er met liefde 5 euro per maand extra voor over. Ik heb nog even in de brochure gezocht, maar kan nergens vinden waar de verzekering bij hoort.

Maar als je net zegt dat je geen auto wil kopen door alle lasten, waarom zou je dan wel aan het einde van je leasecontract de auto willen kopen? Dan kun je toch net zo goed nu een auto kopen?

Ik wil nu niet zo’n grote hap uit mijn spaargeld hebben voor iets onbetrouwbaars als een auto. Ik wil ook niet per se de auto overkopen na het contract, maar het is in elk geval wel een optie dus mocht ik een loterij winnen of zo is het een leuke bijkomstigheid.

Die maatschappij ken ik niet! Moet zeggen dat ik vroegah altijd een Fiat 500 wilde tot ik er ooit in een gereden had, meteen van genezen. Maar ik zou ook echt veel de snelweg op moeten en daar is de standaard 500 niet op gebouwd haha.

Ik zou misschien wel iets verder kijken nog, stel je wil die auto tzt overkopen lijkt me dat bij een Kia/Toyota/Hyundai mogelijk een betere investering met het oog op onderhoud etc. in de wat verdere toekomst als je zelf eigenaar zou zijn.

1 like

Werk je heel weinig dagen dan? Want als je 5 dagen per week werkt, 40 weken per jaar en elke dag 40 km rijdt, dan is dat toch al 8000 km?

1 like

Oh shit, je hebt gelijk haha ik heb helemaal verkeerd gerekend. Kom nu op ~5500 uit voor werk-woon. Rekenen is nooit m’n sterkste vak geweest.

@mikselke Ik heb echt hele slechte ervaringen met Kia, maar Hyundai vind ik wel oke. Of die nieuwere Suzuki Swifts… Maar goed, ben nog echt aan het rondkijken en wil ook niet binnen een korte tijd de beslissing maken dus ik heb nog wel ff wat bedenktijd :slight_smile:

2 likes

@RupiKaur ik weet niet of het nog steeds zo is , maar bijvoorbeeld kia had altijd best aantrekkelijke aankoopvoorwaarden. Dan kom je tegen 0 procent rente een nieuwe auto kopen bijvoorbeeld. Dan betaal je maandelijks ook een vast bedrag, maar wordt de auto iig wel van jou aan het eind van de periode. En 7 jaar garantie op de auto dus dat is ook vrij safe

1 like

Ik had zelf toen een hyundai i10, geen pittige motor of iets, maar dat hebben de kleine leasebakjes sowieso niet echt haha. Die vond ik wel perfect, groot genoeg voor fatsoenlijk boodschappen of een keer wat verder te moeten rijden of mensen mee te nemen. Klein genoeg om goed te kunnen parkeren en net een slag fijner op de snelweg met hogere snelheden. Succes! Wel even posten in het ‘wat voor auto heb jij’ topic!

1 like

Ik ben een playlist aan het maken met super zomerse billenschudmuziek (à la Dura, en Despacito, maar Dromendans en Venga Boys staan er ook tussen). Welke nummers mogen niet ontbreken?

Fassen.

2 likes

@MACdonalds Kia ben ik dus niet zo’n fan van, maar kan me wel eens gaan verdiepen in auto’s met gunstige aankoopvoorwaarden!

@mikselke aah een vriendin van mij heeft ook een i10 en dat vind ik inderdaad ook wel leuke auto’s. Nogmaals heel erg bedankt voor je adviezen!

1 like

Con Calma, Gasolina, Get Busy, Reggaeton, Báilame, La Tortura, Me Gusta, Chantaje, El Perdón, Mi Gente, La Plata, Danza Kuduro, Echa Pa’lla, Ella Me Levanto, zoiets? En wat van Bizzey (doe je dans) past ook wel denk ik haha

4 likes