Wat bijzonder dat jullie nog contact hebben met jullie kraamverzorgsters. Bij ons maakten ze duidelijk dat dat niet de bedoeling was. Het geboortekaartje moesten we zelfs naar de organisatie sturen en niet naar hun privé adressen.
Denk dat dat ook wel beetje aan de kraamzorg zelf ligt? Meeste organisaties hebben denk ik een protocol om geen privégegevens te delen ter bescherming van het personeel, onze laatste kraamzorg vertelde dat er in het verleden wel eens mensen zijn lastig gevallen als ze privegegevens hadden. Maar ik heb op de laatste dag van haar haar nummer gekregen omdat ze het leuk vond om af en toe te horen hoe het gaat. Maar dat kwam echt vanuit haar. Vd kraamzorg van K. heb ik dat bv niet.
Geboortekaartjes hebben wij ze gewoon zelf gegeven aan het einde vd kraamweek (maar moet je ze natuurlijk wel al in huis hebben). Heb de kraamzorg van R. ook wat foto’s gestuurd van hun samen en ze heeft het kaartje en die foto in een map gedaan, waar ze dus dat soort dingen in bewaard van kindjes waar ze gekraamd heeft.
Hoeveel dagen na de bevalling gingen jullie de trap af naar de woonkamer en daar met de baby zitten?
Ik kan daar wel antwoord op geven maar voel alsjeblieft wat je lijf je ingeeft! dat is zo wisselend!
Ik heb nooit op bed gelegen, was de volgende dag alweer “lekker” (ja ik vond dat fijn maar niet iedereen vindt dat) beneden en deed 1 dutje in de middag en dat was het qua op bed / boven.
Een ander is een week lang boven. Mag allemaal !!
Pas doen wanneer jij daar zin in hebt!
Pas na 6 dagen en achteraf had ik nog rustiger aan moeten doen. Dus goed “luisteren” naar je lichaam
Dat is echt totaal niet relevant. En als ik het opnieuw kon doen had ik het nog anders gedaan ook. Neem je rust, je tijd, misschien denk je nu dat je lichaam het prima kan, maar dat lichaam kan je goed voor de gek houden. Rustig aan!
Bij de eerste na 5 dagen en bij de jongste na een uur na thuis komst.
Is afhankelijk van hoe je je voelt!
Wanneer het voor jou goed voelt. Zowel mentaal als lichamelijk. Als jij 2 weken boven op je slaapkamer met de baby wilt zijn en daarna nog 2 weken op de bank wilt liggen met baby is dat ook helemaal prima.
Ik beiden keren best snel, maar had dan een lekker plekje op de bank waar ik kon liggen / super relaxed kon zitten en deed verder niet veel. Maar lag ook veel op bed met de kleine. Bij de tweede vond ik het ook fijn om voor onze oudste beneden te zijn, ik deed haar dan niet tillen etc., maar zo was mama er wel en kon ze bij mij kruipen. Als zij ging slapen, ging ik ook op bed liggen en we hadden een opstapje bij het bed neergezet zodat ze er bij kon kruipen.
De bekkenbodemfysio gaf bij mij trouwens aan dat het voor je herstel echt beter is geen trap te lopen de eerste week, ookal voel je je goed. Was alleen al te laat, want ik kwam daar toen de jongste paar maanden oud was omdat ik mn bekkenbodemspier te erg aanspande.
Ik voelde me prima en vond het saai boven, dus ben de eerste dag gelijk benden geweest. Bekkenbodemfysio gaf later ook aan dat het onverstandig was… ik zou zoals al meerderen noemen, echt proberen rust te houden, ook als je je verder prima voelt!
Maar ik vraag me dan altijd af; bedoelen ze NUL trap, of niet zoals normaal (normaal loop je denk ik wel 20-30x per dag op de trap ofzo). Ik ging 1x naar beneden, 1x naar boven (slapen) en dan weer 1x naar beneden en 1x naar boven haha. Kreeg wel het advies om dan met ‘twee voeten op 1 tree’ te doen dus niet tree voor tree. (Intens vage uitleg snapt iemand me? dus stap met rechts, links ernaast op zelfde tree en dan weer stap met rechts, links ernaast op dezelfde tree en zo door)
Nou dat zei ik dus ook; ik ging de eerste week sochtends naar beneden, einde ochtend/begin middag weer naar boven , dan weer naar beneden en na het avondeten weer naar boven. Maar dat vond zij vanuit haar expertise/vakgebied dus eigenlijk alweer te veel. Zeker in de kraamweek en daarna ook het liefste zo min mogelijk.
Leuk bedacht maar zo werkt het natuurlijk niet helemaal, helemaal niet als je partner weet werkt en er nog een kind rondloopt die je niet iedere dag her en der onder wilt brengen om diverse redenen (hadden we zonder corona ook niet gedaan) & een middenin een lockdown
Eerste dag dat we weer alleen waren. Dat was dag 8 of 9 dus. Dit was voor mij ook het advies van de bekkenbodemfysio. Maar verschilt zo per persoon
De dag na de bevalling. Ik wilde echt niet boven liggen
Volgende dag al maar was steeds paar uurtjes en terug. Daarna helaas ziekenhuis.
Ik hoop de volgende keer lekker week in bed, tenzij we hittegolf hebben, die kamer is dan niet te doen.
Ik ga alvast opzoek naar een groot loungebed voor in de tuin haha.
Denk dat dat bij onze tweede ook mee speelde. Ik wilde lekker buiten zitten … en T zien spelen, en ook hem betrekken bij E. En dat ging wel lastig boven
Gewoon dezelfde dag. Zat ook meteen op een harde stoel. Kraamzorg keek m’n verbaasd aan. Zou dit niet aanraden. Het is zo verweekt daar beneden allemaal. Neem je rust op bed.
Er komt nog lang geen tweede als die al komt, maar ik wil dan waarschijnlijk weer een keizersnede. Hoe doe je dat dan met traplopen? Ik weet niet eens hoe ik boven zou komen in eerste instantie.
We wonen nu gelijkvloers en dat was heel fijn.
Ik woonde bij de eerste keizersnede gelijkvloers en dat was inderdaad ideaal. Bij de tweede keizersnede in een huis met een trap. Wat ik heb gedaan is een goedkoop wiegje op Marktplaats gehaald en die in de woonkamer gezet.
De eerste weken ging ik 's ochtends naar beneden en 's avonds naar boven. Rusten deed ik op de bank beneden. Baby kon dus slapen in haar wiegje in de woonkamer (waar het niet dat ze liever bij ons lag…).
Na een week of 2 ging ik overdag nog een keer de trap op-en-af. Met 6 weken kon ik prima meerdere keren per dag de trap op.
Vergeleken met de eerste heb ik echt heel erg gelet op rust pakken en niet te overmoedig te zijn. En nu met 8 weken heb ik mijn peuter dochter misschien nog maar 3x getild. Dat vereist soms wat planning en inzet van anderen, maar ik merk dat het heel erg goed helpt in mijn herstel.
Hangt er vanaf hoe lang je in het ziekenhuis blijft denk ik. Ik heb in het ziekenhuis nog geoefend met traplopen als test voordat we gingen en heel langzaam schuifelend met VEEL tegendruk op buik en veel ondersteuning lukte het wel. Gingen op dag 5 naar huis wel pas. Ben elke dag paar keer naar boven/beneden gegaan, dat vond ik niet heel hels ofzo, kan het me ook niet herinneren als echt pijnlijk. Proberen om te draaien in bed vond ik veel erger en kan ik me nog wel herinneren.