Tips, ervaringen & aanraders #5

Ja hoor, dit klinkt heel goed. Regelmaat en voorspelbaarheid zijn hartstikke belangrijk! Voor jou misschien wat saai maar voor hem waarschijnlijk niet.

Kan hij al mee op de fiets? Dat vind ik fijn ter afwisseling van wandelen. Naar de kinderboerderij, bieb, vrienden/familie, heel soms zwemmen. Mijn vriend gaat op zijn vrije dag standaard samen naar de buurtmarkt, ze zijn nu vaste klant daar, haha. En ik vind het ook leuk om af en toe af te spreken met iemand met een kindje van gelijke leeftijd (leren kennen via social media of uit de buurt).

Als je wat meer structurele invulling zou willen kan je een activiteit opzoeken. Bijvoorbeeld babymuziek, babyzwemmen, zelf heb ik op een babyspeelgroepje gezeten.

1 like

Bij blauwe bollie is er nu een BFdeal op babyfoon. Alleen geen idee welke echt daadwerkelijk goed is of fijn in gebruik. Wel met beeld of juist zonder? Welke hebben jullie?

Ik ben ook benieuwd welke. 5 jaar terug deze gekocht:

Maar is ondertussen 2x kapot gegaan. Na 2e keer niet meer opgestuurd om te laten maken. We hebben er binnenkort wel een nodig voor de nieuwe baby. Twijfel Luvion Platinum 3 te nemen.

Ken de stoel verder niet maar zag hem langs komen

2 likes

Lekker kleurtje

1 like

Oh jammer recent deze gekocht bij prenatal was wat duurder (x2 ivm 2 auto’s) :sweat_smile:

Bedankt voor de geruststelling! Dat het voor hem goed is is uiteindelijk toch het belangrijkste.
We hebben een fietsstoeltje klaarliggen, goede reminder om dit te laten installeren,dan kunnen we wat makkelijker op pad.
Babyzwemmen is ook een leuk idee, hij vindt water geweldig dus dat is hopelijk iets oor hem.
Dank je wel!

1 like

Vraagje voor de mensen met een speelkeukentje:
We hebben mijn dochter een keukentje cadeau gedaan toen ze 1 jaar werd. Toen vond ze het nog wel enigszins leuk om met de deurtjes te slaan etc. maar ze is nu bijna 2,5 en ze speelt er dus nooit mee. Ik wil ‘m niet te vroeg weg doen (vind m zelf vooral leuk :sweat_smile:), maar denken jullie dat het nog kan komen? Juist als ze misschien nog wat ouder is?

Zoon is 5 en speelt er regelmatig mee meestal in het weekend krijg ik koffie thee toast soep etc. Hij verstopt ook z’n snoep erin en er ligt war speelgoed erin (scheelt extra doos aan speelgoed).

2 likes

Om mij heen zie ik idd juist oudere kindjes ermee spelen. Dan gaan ze rollenspellen doen en een verhaallijn uitspelen, daar is jouw dochter waarschijnlijk nog net wat jong voor. Heb je ruimte om hem een tijdje op te bergen? Dan kan je hem straks weer “fris” aanbieden als je denkt dat het weer past.

@Mees ja echt doen dat fietsstoeltje! Geeft veel vrijheid terug, al helemaal als je geen auto hebt. En mijn kind vindt het ook heerlijk, lekker kijken.

1 like

Iemand tips voor een kind van bijna 2,5 dat nog niet praat.
Ze staan op de wachtlijst voor logopedie, maar dat kan nog wel 4 of 5 maanden duren (ze staan er al vanaf augustus op)
VvE is in onze gemeente pas vanaf 2,5jaar, dat duurt ook nog 3 maanden.
Wat ze tot nu toe zeggen;

Papa
Mama
Die
Bah
Auw
Wauw
Ja
Nee

Heel frustrerend. Ik weet ook gewoon echt niet waar ik moet beginnen om ze aan het praten te krijgen. Ik benoem alles wat ik doe, ik benoem alles wat hun doen, ik lees ze sowieso minimal 2 x per dag voor. Ik probeer ze te stimuleren om hun een voorwerp te laten benoemen, maar ze blijven ‘die’ zeggen. Aaarrghhh. :confounded:

Ik denk niet dat je meer kunt doen dan dit? Blijven doorgaan met praten tegen haar en blijven voorlezen. Misschien helpt het om een spelletje van te maken? M’n man deed dan als een kindje. In de kring zitten en een voor een aanwijzen in een boek wat ik bedoel. En dan heel overdreven klappen als peuter het goed had. En natuurlijk als pappa het ook goed had. Doe je ook aan zingen? Dan leren ze ook heel veel.

Ja zingen probeer ik wel, maar dan komen ze beide naar me toe om hun handen op m’n mond te leggen. De hint is duidelijk. :rofl:
Hun woordenschat is wel heel groot, alles wat ik vraag kunnen ze aanwijzen of vinden. Ze snappen alles echt dondersgoed. :confounded:

1 like

Dan komt het vast met de tijd, denk ik. De een is gewoon met wat sneller met iets en de ander met wat anders.

Oeh. Thanks! Wij zoeken nog steeds een nieuwe stoel namelijk… een vanaf ongeveer 3jr en 13kg. Eens kijken of deze voldoet …

Je kan ‘m ook een paar maanden weg zetten en dan is het ineens “NIEUW”. Wie weet gaat ze er dan weer mee ontdekken en komt ze tot nieuw spel.

Of bijv ‘s avonds een spel klaar zetten. Bijzet tafeltje erbij en dat dekken, en dan ‘s ochtends haar uitnodigen om daar mee te spelen. :blush:

Misschien een stomme vraag dit, maar wie weet. Mijn dochter (18 maanden) krijgt altijd nog één melkvoeding als ze naar bed gaat. Gewoon Nutrilon 4, 180cc. We geven die fles dan in haar slaapkamer, door de warme melk wordt ze wat slaperig en daarna kunnen we haar over het algemeen zo wegleggen en valt ze - soms meteen, soms na een halfuur pas- zelf in slaap. Nu zijn we vijf dagen geleden aan een nieuw pak Nutrilon begonnen en daarop staat ook ‘vernieuwd product’ en sindsdien weigert ze de melk. Ze drinkt één of twee slokjes en wil dan niet meer. Het inslapen is nu ook drama, heel veel en hard huilen. Ik weet niet of ze nu gewoon ineens klaar is met die late melkfles of dat de melk toch anders smaakt en ze het gewoon vies vindt? Ik heb het ook met gewone melk (opgewarmd) geprobeerd maar dat wilt ze ook niet. Ik baal een beetje want het ging zo relaxt de laatste tijd en nu lopen we weer uren te kloten met wiegen, bij ons in bed slapen etc omdat het inslapen echt niet lukt. :sweat_smile:

Oh jeetje das wel pech zeg. Je kan het even aankijken, misschien dat ze nog went aan de nieuwe smaak of misschien terug naar nutrilon 3, dat die haar nog wel ‘smaakt’? Succes!

1 like

Wat shit! Misschien een domme vraag, maar heb je niet per ongeluk die met vanille smaak? Hier merkt ze het verschil niet tussen de nieuwe verpakking en de oude volgens mij.

1 like

Je schrijft in het meervoud, dus ik denk dat je een meerling hebt? Die zijn soms wat later met bepaalde aspecten van taalontwikkeling ten opzichte van eenlingen, bijvoorbeeld omdat ze vaker vroeger geboren worden of omdat ze minder een-op-een spreektijd met een ouder hebben dan eenlingen (in het geval van een tweeling is er een gesprek met drie in plaats van twee). Ook hebben meerlingen onderling vaak manieren om met elkaar te communiceren waardoor ze minder nood hebben aan woorden om dingen aan anderen, zoals ouders, duidelijk te maken.

Ik denk dat het vanzelf beter wordt. Blijf ze stimuleren en met de tijd zullen ze sowieso wel meer een-op-een interactie met jou en je eventuele partner krijgen. Ook minder sturend praten kan helpen, bijvoorbeeld door veel vragen te stellen.

5 likes