Tips, ervaringen & aanraders #5

Oh nee geen sorry zeggen hoor! Vind t gewoon lastig dat er niet voor alles een eenduidige richtlijn is haha. Werkte laatst in een gezin waar de vorige collega had gezegd “je mag het flesje echt niet eerder dan de 3 uur geven hoor”. En dan kan ik weer uitleggen waarom dat naar mijn idee onzin is haha.

Ik hou gewoon van duidelijkheid :joy:

Lief van je en herkenbaar! Ik had ook zoveel moeite met de wat ouderwetse opvattingen om mij heen en Google die precies het tegenovergestelde zei. Dus uiteindelijk besloot ik af en toe hier advies te vragen en verder maar gewoon te doen wat goed voelde. Volgens mij zijn er nergens zoveel meningen over als over baby zaken. Werd helemaal gestoord van die slaap schema’s haha. :grimacing:

1 like

@Pythagoras
En dit werkt (in ons geval) dus goed om het eet-probleem op te lossen. Mijn zoon krijgt iedere avond een tapas-bordje zoals wij het noemen. Echt een bord met de vreemdste combinaties. Denk aan komkommer, aardappeltjes, stukje vlees, maar er liggen ook pepernoten en een paar worteltjes. Ik noem maar wat. Dit geeft hem controle over wat die wil eten en vaak begint die met het zoetste (dus bvb de pepernoten), maar vaak doet eten meer eten en werkt die zo zijn bord af. Soms neemt die wel maar één ding, ook prima, morgen weer een dag.

6 likes

Ja snap ik helemaal! Qua ritme enzo probeer ik ook echt op mijn gevoel te vertrouwen. Never forget dat het consultatiebureau me vertelde dat ik mijn baby van 3 weken een kwartier(!) moest laten huilen zodat ze overdag in haar bedje zou slapen.

Baby is nu bijna 5 maanden, slaapt meestal nog op mij (of valt op mij in slaap en dan leg ik haar in de box) en ik vind het wel prima hoor. Over 16 jaar zal ze vast niet meer op mij slapen.

4 likes

Mijn zoontje van 5 wordt steeds meer een slechte eter. Vandaag heeft hij er serieus 1,5 uur over gedaan. Hij kan dan ook zonder eten gaan slapen. Hij is al niet de dikste en moet gewoon eten. Snoep wil hij dan weer wel, maar dat geven we dan niet. Hoop dat het een fase is en hij weer beter eet.

2 likes

Ja snap ik helemaal, ben het helemaal met je eens. Voor de echte bosopvangen zonder binnenruimte snap ik het opzich wel, kan het 1 dag drogen of gewassen worden voordat het weer aan moet.

Maar voor de rest vind ik het ook stom idd. We moeten al zo tyfusveel hebben

1 like

Ik kwam haar een tijdje geleden halen, liep ze op haar sokken buiten (dit was in september ofzo, was niet echt koud). Ja zei de leidster, we waren met de kinderen in het park en daar was een fontein. De kinderen vroegen zich af of ze daar nat van zouden worden en wij zeiden ‘probeer maar’. Dus toen hadden ze een groep zeiknatte kinderen :laughing: (en mijn dochter dus geen reservelaarzen).

Interessant wel, die cultuurverschillen :grin:

4 likes

Wow dit klinkt dan wel echt leuk! Er zijn dus ook kinderopvangcentra zonder binnenruimte? Die zijn echt de hele dag buiten?

2 likes

Dankje voor de tip, ik ga dat eens bekijken!

1 like

Haha! Wat een leuk voorbeeld! Ja dan zijn reserve kleren handig :sweat_smile:

Die van ons ging schijnbaar ook al een hele tijd zelfstandig de steile/wankele stenen trap op en af van het huis van de gastouder (terwijl die de bakfiets klaarmaakt ofzo). Thuis wij nog allemaal heel voorzichtig doen… najaaa haha.

@Vivre kind van een collega van me zit op zo’n opvang. De bus zelf is dan de ‘kamer’ voor lunch enzo. Laatst regende het de hele dag en dan zijn ze ook de hele dag buiten. Meesten hebben wel een binnenruimte ergens geloof ik hoor!

Hier in de stad heb je vaak 2 groepen op de opvang 3-6 jaar. De ene groep gaat dan 1 week elke dag met de bus naar het bos en dan blijft de andere groep bij de opvanglocatie. De week erop wisselen ze. Maar als ze die ‘bosweek’ hebben is daar dus geen vaste binnenruimte ofzo.

2 likes

Ja die zijn er! Zijn super populair ook, heel lastig om daar een plekje te vinden. Ze hebben wel een soort schuur en een deel met afdak, voor als het echt té hard regent/onweert etc.
Die van mij zit op een normale opvang, maar ook daar zijn ze minimaal 3 uur per dag buiten, in de zomer meestal de hele dag. Dan doen ze alles buiten, ook het knutselen enzo

2 likes

Oh god ja, als ik zie wat hele kleine kinderen hier allemaal voor halsbrekende toeren uithalen in de speeltuin breekt het zweet me vaak uit. Maar die Zweedse ouders staan er dan vanaf een afstandje heel relaxed naar te kijken. Moet me dan inhouden er niet als een curlingouder naast te gaan staan voor het geval zo’n dreumes van het klimrek dondert :joy:

2 likes

Onze zoon komt in aanmerking voor het BCG vaccin ( tegen tbc) omdat ik geadopteerd ben uit een land waar het voor kan komen. Ik kom er zelf dus niet regelmatig maar we gaan bijv. Wel eens op verre vakanties. Zouden jullie het aan je kind geven en voor de moeders wiens kind het al heeft gehad: heeft je kind veel last gehad van bijwerkingen?

Onze kinderen hebben het ook gehad. Ik vond het wel een beetje een naar idee dat ze er maandenlang een zweertje van krijgen en waarschijnlijk een litteken aan overhouden, maar wij zijn van plan om geregeld naar dat land te gaan, en mogelijk ook voor langere tijd, dus wel zo veilig. Mijn schoonmoeder (die daar woont) heeft best recent ook tbc gehad.

Onze oudste heeft er wel wat last van gehad. Het was een gevoelig plekje, zag er ook pijnlijk uit, het stond op een gegeven moment echt op knappen en is uiteindelijk ook opengeknapt (dat is normaal, maar eerlijk gezegd stond ik wel op het punt te bellen omdat het er akelig uitzag en ze klaagde over pijn). De jongste lijkt er geen last van te hebben, haar plekje is ook veel minder groot en minder rood, is ook nog niet geknapt. Ze krijgen er trouwens geen bijwerkingen als koorts oid van.

Als je twijfelt kun je misschien nog dat nummer in die brief bellen om jouw situatie uit te leggen en te vragen of het dan ook aan te raden is? Ik heb ze ook een paar keer gebeld en ze waren heel vriendelijk en meedenkend.

Ik had er destijds ook over gepost en toen reageerde @Broodrooster, misschien kan zij er nog iets over zeggen :blush:

2 likes

@Grey Yes ik heb het zelf ook gehad en mn zoontje ook gegeven. Onze ouders komen uit een hoog risico land, vandaar dat er in aanmerking kwamen. Ondertussen is S 5 en zijn we zeker al naar heel wat landen geweest waarbij TBC nog voorkomt. Het wordt idd eerst een zweertje / bultje dat steeds groter wordt en dan uiteindelijk naar binnen groeit. Komt door je lichaamsreactie erop.

1 like

Vraagje, mn zoon van bijna 2 geeft sinds een paar weken aan dat hij moet poepen of gepoept heeft, komt me inmiddels ook halen voor een schone luier. Ik had bedacht, voor hij dit ging doen, er zo rond de zomer of na z’n derde verjaardag mee aan de slag te gaan, maar hoor nu van mensen om me heen dat het verstandiger is er nu gelijk op in te spelen. Is dat echt zo? Ik wil hem niet tegenhouden in z’n zindelijkheid omdat het mij beter uit komt qua timing hoor, maar ik vind hem nog zo jong en vraag me af of het dan echt kans van slagen heeft of dat het alleen maar onnodig lang duurt.

1 like

K. was een week voor haar 2e verjaardsg zindelijk. We waren er toen al een paar maanden “mee bezig”. Tussen aanhalingstekens, want weinig moeite ingestoken en vooral haar gevolgd. We hadden een potje en na het badderen ging ze steeds in een hoek in de badkamer plassen (zonder luier), dus wilde haar dan na het badderen erop zetten (Toen was ze 1,5). Dat wilde ze absoluut niet, ze durfde er niet eens langs te lopen. Dus potje weer weggehaald en toen ze daarna een boekje las waarin ze op het potje gingen kwam ze ineens zelf aanlopen met het potje (dat was denk ik in maart) en toen wilde ze er op zitten om te plassen steeds vaker. Op een gegeven moment deed ze sfeeds na het opstaan in de ochtend poepen, dus zijn haar toen consequent in de ochtend erop gaan zetten en meestal poepte ze er dan op, maar rest vd dag wel luier en dan kwam ze regelmatig vragen of ze op het potje mocht. Soms kwam er wat, soms niet. Soms wilde ze thuis geen luier aan en dan liet ik dat en als het vanuit haarzelf kwam waren de ongelukjes ook minimaal. Nadat ze in juni zon buikgriep heeft gehad wilde ze thuis zelf geen luier meer om overdag en toen ging het ook snel goed. Af en toe wel ongelukjes, maar dat is normaal. Meteen wcverkleiners gehaald want dat vond ze ook interessant en dan volgde we haar in of ze op de wc of op het potje wilde. Toen ze ook naar de opvang zonder luier ging (we waren een keer zwemmen en toen moest en zou ze uithet water om te plassen dus dacht ik nu kan je het echt) had ze een kleine terugval met poepen (terwijl dat thuis dus eerder goed ging), maar dat trok snel weer bij.

Ik zou in het geval van N. er boekjes over halen en samen lezen en als hij aangeeft dat hij moet poepen vragen of hij op het potje wil (en er dan bij blijven zitten, in het begin zat ik echt wel eens 10-15min met der voor er ook echt wat kwam). En dan kijken hoe hij erop reageert en hem daar verder in volgen.

2 likes

Iemand goede suggesties voor ‘vreetjurken’ voor tweejarigen? We hadden er eentje van Bibetta (worden geloof ik niet meer geproduceerd, maar echt een topding), maar die wordt nu echt te krap.

Dus iets met lange mouwen. Ik kwam de Silly Billyz (?) Messy Eater slab tegen maar die heeft fleece aan de buitenkant. Leek me juist onhandig, je wilt toch iets wat makkelijk schoon te vegen is?

2 likes

Die van liewood is favoriet hier! Ikea heeft ze volgens mij ook trouwens

2 likes

Zeeman

2 likes