Tips, ervaringen & aanraders #5

@Karl_Lagerfeld mijn zoontje kan pas sinds een paar maanden zelfstandig in slaap vallen en daarvoor zaten we altijd op de schommelstoel om in slaap te vallen. Dit werkte echt prima voor ons en hij sliep ook redelijk vlot nachten door, dus hij had er geen last van.

Ik snap dat het lastig is om je intuïtie te volgen als een arts wat anders zegt. Maar ik luister alleen naar het CB voor punten die écht gevaarlijk zijn (zoals het scheve hoofdje dat hij had) maar eetadviezen die uit de schijf van vijf komen gaan bij mij ook het ene oor in en het andere oor uit. Prima als het voor iemand wel werkt maar als het tegen je gevoel en intuïtie indruist zou ik er niet naar luisteren.

Hopelijk komen jullie samen met je dochtertje tot een fijne manier van slapen, succes!

Edit: en over dat eten: ik denk dat de meeste baby’s heel goed kunnen aangeven wanneer ze vol zitten. Zolang er niks anders aan de hand is kan je best een beetje meer geven. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet over de 1 liter per dag ‘durfde’, maar achteraf had ik best een beetje meer willen geven. Als ik nu naar foto’s kijk vind ik hem ook zooo dun, ook al at ie veel. Hij had het gewoon nodig. Nu hij zelfstandig eet en we niks geks geven is hij veel dikker geworden, maar nog steeds een prima gewicht.

1 like

Het CB zei dit ook tegen mij, maar mijn baby bleef huilen van de honger. Mijn vriend zei toen joh als ze honger heeft, heeft ze honger. En met 50 cc meer was ze rustig. Ben zelf ook een grote eter :grimacing:
Ze is nu 3,5 en aan de dunnere kant, eet nog steeds meer dan haar leeftijdsgenootjes op het kdv.

1 like

Ik heb kv op verzoek gegeven vanaf 3 maanden want daarvoor nog bv, als je daarop Googlet vindt je misschien ook wat fijne info! Mijn baby dronk heel lang kleine hoeveelheden maar dus wel veel vaker dan het ‘cb schema’. En ik hield het daardoor niet precies bij, dus ze dronk vast ook wel eens extra ml.

2 likes

Onze baby is nu 3,5 maand en probeert zich van de een op de andere dag ineens om te rollen. Sinds gisteren lukt het hem ook bijna, alleen zijn onderste armpje zit dan nog in de weg en zijn hoofdje lijkt nog te zwaar. Maar hij ligt elke keer nagenoeg op zijn buik. Nu loop ik alleen tegen het volgende aan voor de slaapjes. Hij slaapt in een Fedde & Kees slaapzakje met de armpjes dicht geritst, en sinds we dat doen slaapt hij ook echt goed en de nachten zo goed als door. We zouden de armpjes in principe nu los moeten laten omdat hij bijna omrolt, maar omdat hij pas 3,5 maand is heeft hij ze nog niet helemaal onder controle. Hij maait nog wel eens en wrijft heel veel in zijn ogen als hij moe is, waardoor hij dan met losse armpjes lastig in slaap komt.

Zijn er hier moeders met een soortgelijke ervaring? Weet niet zo goed wat nu handig is om te doen.

Ja ik heb ervaring hiermee. Ik heb het nog een tijdje gerekt door hem nog strak in te stoppen onder een lakentje. Dan lukte het rollen niet goed. Maar als ze het eenmaal iets nieuws in de gaten krijgen gaat het meestal wel snel en valt er niet veel meer te rekken.

Kreeg een mailtje binnen van foodwatch:

Ik koop meestal van zonnatura of de AH, maar ga op zoek naar bio rozijntjes…

6 likes

Bij de AH hebben ze ook rozijntjes van de kleine keuken, die zijn als het goed is vrij van. Liggen in dat schap met babykoekjes enzo (vaak bij de melk en potjes in de buurt) :relaxed:

1 like

Ohja klopt, ik loop nauwelijk meer langs de babykoekjes🤣 ga de volgende x kijken thanks!

Kind van 12.5 maand doet sinds gister ineens moeilijk met dutjes
Gister alleen smorgens en nu wilde ze tot net niet slapen
Het was de hele tijd zitten in bed, lachen gieren brullen, zat online te zoeken en blijkbaar binden mensen hun kind vast met het koord van hun badjas??
Maar goed ik ben niet klaar voor de overstap naar 1 dutje, wil gewoon om half 10 smorgens een moeder en kind snoozemoment :cry:

Vind het zelf ook wel erg vroeg voor nog maar 1 dutje maar het is nou ook eenmaal niet zo spannend thuis dus misschien is ze daarom minder moe ook

K. ging rond het jaar over naar 1 dutje al. En op de opvang deed ze er wel 2, want idd meer prikkels (en ze zliep daar korter).Als we dan ‘s avonds nog weg wilden deden we haar rond 16u even laten slapen (max 45min) en trok ze het savonds wat langer dus dat was wel het voordeel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vaak wordt het dutje wel iets langer als het er nog maar 1 is in het begin!

Hier ging ze ook met 1 jaar over naar 1 dutje. Het was even wennen maar vind nu wel chiller plannen haha. Het is ook 1 langer dutje.

Ja hij doet het nu ook in bed haha. Hopen dat ‘ie snel wat sterker wordt en tot die tijd maar even stoeien met in slaap komen en blijven :stuck_out_tongue_closed_eyes:

@Lichtknopje maar dat is zeker een heel proces voor ze daadwerkelijk bij 1 chill dutje zijn?

Bij ons ging ze met 12-13 maanden over naar 1 dutje (van 3 uur lang). Na haar tweede verjaardag stopte ze helemaal met slapen overdag.

Het is even doorzetten. Want ze redden het net niet. Soms nog powernap voor eten. Ik deed smorgens zo lang mogelijk rekken. Dan was het avondeten wat relaxter en voor mijn gevoel sliep ze dan tussendoor langer.

@simsalabim zo snel al :scream: ze wordt bijna 2, hoop dat ik nog even van dat middag dutje kan genieten.

Hier viel het wel mee

Bij overgang periode was het voor 6u wakker = twee dutjes (eerste tussen 8.30/9u, kort dutje, tweede rond 12u en dan langer). Na 6u wakker = 1 dutje (vaak rond half 12 en soms ietsje eerder). Daarna vroeg eten en vroeg naar bed. 1e korte vroege dutje zijn we gewoon weg gaan laten.

@simsalabim the horror zo vroeg al geen dutje meer!

2 likes

Ja zo snel al :grimacing:
Ik moest er eerst enorm aan wennen, was mijn rustmoment kwijt. Maar uiteindelijk vond ik het heel relaxed: je hoeft de dag niet meer rond het dutje te plannen én we hadden de avond opeens voor onszelf. Want zonder dutje viel ze direct in slaap van 19-7 :partying_face:

2 likes

Nou ze heeft 50min geslapen, ik ben benieuwd de rest van de dag :cowboy_hat_face:

2 likes

Z deed rond 11 maanden 2 korte dutjes, en de 2e lukte het haar helemaal niet om in slaap te vallen dus toen gingen we over naar 1 dutje. De overgang ging hier juist heel goed en ze deed gelijk 1 lang dutje waardoor ze veel meer slaap pakte overdag (en ik zelf ook wat meer rust kreeg :grin:)

2 likes

Hier ook rond 13 maanden (geloof ik) over op 1 dutje maar waar ze hier altijd korte dutjes deed van max 1 uur slaapt ze nu soms wel 3 uur, dus er is hoop!