Tips, ervaringen & aanraders #5

Ja wij dus wel, bij K. in het begin niet maar wel vrij snel, bij R. vanaf het begin. K. wil het nu zelf ook per se haha. Ik vind dat ze best hulpeloos/niet heel stevig in zo’n stoeltje zitten als je valt en denk je gebruikt ook een veilige autostoel, voor de minimale kans dat het misgaat. Heb ook wel eens de discussie gehad dat ik dan zelf eigenlijk ook een helm zou moeten dragen en daar zit we een goed punt is. Verschil is alleen wel dat jij jezelf opvangt als je valt en een kind die in een fietsstoeltje zit dit niet kan.

Overigens ook door een opmerking hier op het forum aan het denken gezet en het toen gaan doen :wink:

1 like

Ja wij ook voor beide kinderen, we hebben de helm van Decathlon. Die is verstelbaar en was ook niet duur.

1 like

Ja nu je het zegt natuurlijk, omg
Ik ga maar eens een helmpje bestellen denk ik :cowboy_hat_face:

1 like

Het is niet verplicht natuurlijk maar ik voel me er wel fijner bij. Ik heb nu twee keer met hem gefietst en ik merk gewoon hoeveel idioten er op de weg zijn, dat ik het de extra moeite en het gedoe wel waard vind. Maar dat is inderdaad in een stad.

Maar zelf kun je natuurlijk ook onverwachts vallen.

2 likes

Ja ik moet zeggen, ik heb ook in jouw stad gewoond en ik durfde daar zelf amper te fietsen laat staan met mn kind voorop haha
Fietste daar laatst weer voor het eerst sinds tijden en werd helemaal eng van die fietskoeriers, en dat stuk bij het station

3 likes

Haha ja ik heb in Amsterdam gewoond en dat is nog een tikje erger, dus hier valt het wel mee. Vooral omdat je veel aparte fietspaden hebt, dus eigenlijk alleen last hebt van fietsers (die ook idioot zijn trouwens, maar voelt toch minder eng).

2 likes

Ja zit er zo niet in in onze Nederlandse fietscultuur he. In heel veel andere landen wel, maar denk juist omdat wij zo’n fietsland zijn dat we minder de gevaren zien? Ik zag ze ook nooit tot ik zelf een kind had waar ik verantwoordelijk voor was.

Iedereen moet het uiteraard zelf weten, maar denk er een keer over na en dan kun je een weloverwogen keuze maken. Wij doen ook wel veel lopend of op de fiets, als het alleen af en toe een plezierritje was had ik het wellicht ook niet gedaan, terwijl de kans net zo goed aanwezig is

Zelfde nu weer met de winterjassen in de autostoel; op langere stukken gaan ze zonder jas erin maar als we ze met de auto naar de opvang brengen (meestal op de fiets tenzij het regent of 1 van ons ze vanuit werk ophaalt ivm maxicosi R.) ben ik er vaak laks in. Alsof ze dan daar denken het is ijskoud en de kindjes komen aanlopen zonder jas aan (die hele 10 meter vd auto naar de deur). Terwijl de kans op een ongeluk ook op 2km rijden aanwezig is. Dat heb ik trouwens ook hier geleerd van die winterjassen haha :stuck_out_tongue_winking_eye:

@Nefertiti wij wonen in een klein dorp, maar ik kan in de ochtend op dat kleine stukje echt leip worden van woon-werkverkeer wat je op de meest gekke en gevaarlijke manieren en punten voorbij schiet in rap tempo op de fiets. Toen ik nog in een stad woonde was dat helemaal irritant.

2 likes

Ja, vanaf dat we gingen fietsen meteen met helm. Een kinderhoofdje voelt voor mij zo kwetsbaar op de fiets. Nu ze zelf fietsen dragen ze ook een helm. Zie het steeds meer maar het is idd niet verplicht.

Op het kinderdagverblijf was er eens een informatieavond over kinderen in het verkeer waar de fietshelm.ter sprake kwam, en ik was best verbaasd dat ouders fel anti-helm waren. Ze vonden het schijnveiligheid en ‘je kunt ook overdrijven met je kind voor alles willen beschermen’.

1 like

Iemand een goede tip voor een loopfiets? Mijn zoon wordt 2 jaar en we willen voor zijn verjaardag een loopfiets geven. Het is echt voor buiten en we hopen er ook wat langere afstanden mee te lopen. Dus een stevige fiets die geschikt is voor buiten.
Ik zie er zoveel op internet.

Ja, wij ook fietshelmpje! Ligt inderdaad aan de fietscultuur van het land. Hier hebben kinderen ook in de bakfiets altijd een helm op.

Abus heeft fijne helmpjes

Fijne mutsen voor eronder zijn de dunne wollen bivakmutsjes van bijvoorbeeel dilling

2 likes

Puky. Onverwoestbaar en ook tweedehands volop te krijgen

1 like

Mijn zoontje heeft al sinds hij klein was en op loopfiets kon een helm. Nu vind hij het niet prettig om het op te doen “omdat andere kinderen hem dan uitlachen”. Toch moet hij het verplicht van mij op (nu 5).

1 like

Wij gebruiken ook een fietshelm. Fiets is elektrisch en gaat toch harder. En ik ben geen fiets held.
Als ze straks zelf fiets buiten de tuin ook. Vroeger zelf vaak hard gevallen.
Moet nog wel andere muts kopen die onder de fietshelm past.

Is hier iemand die ervaring heeft met een baby met koemelk allergie of verdenking hiervan? Mn vriend denkt dat onze baby dat heeft en van de dokter mogen we overstappen op die koemelkvrije nutrilon maar denk zelf dat ze het niet heeft… Zou liever de normale nutrilon blijven gebruiken. Vond ook dat ze daar heel snel en makkelijk over deed ook. Zo van ja probeer het maar eens.

Haar klachten zijn: uitslag in het gezicht, regelmatig spugen, oncomfortabel na voeding, overstrekken, waterdunne ontlasting, heel vaak de hik en best veel en vaak huilen.

Zou natuurlijk kma kunnen zijn maar zijn eigenlijk ook allemaal dingen die baby’s wel vaker hebben/doen. Heb nu die (DURE?!) voeding gekocht maar nog niet gebruikt.

Wat is je grootste bezwaar om het niet te proberen? Klinken wel als KMA klachten en misschien zijn ze zo voor haar snel te verlichten?

1 like

Uhm klinkt wel erg als een KMA. Zou dat gewoon een tijd proberen en kijken of haar klachten verdwijnen. Zo ja dan weer je het. Zo niet dan kan er nog verder gekeken worden of het bv reflux is. En als het goed is wordt de dure voeding vergoedt door de verzekering als het door een KA voorgeschreven is (zoontjes van m’n broer hadden dit).

1 like

Jep heel veel ervaring helaas :sweat_smile:. En dit zijn inderdaad signalen van KMA. Wees maar blij dat je huisarts zo makkelijk is in het geven van andere voeding. Genoeg mensen (:raising_hand_woman:t3:) die weken of maandenlang met een krijsend kind zitten wat vergaat van de pijn.

Welke voeding kun je krijgen?

Als de verdenking er is, is het de moeite waard het te proberen. En dan dus echt zeker twee weken, dan kun je kijken of het effect heeft.

1 like

Omdat het niet bij elke voeding is, ze heeft bijvoorbeeld net om 12:00 een fles gehad en ze ligt nu al die tijd al rustig te slapen op mijn schoot.

Het is vooral in de avond dat ze dan gaat huilen na een voeding en oncomfortabel ligt te doen met haar benen en met haar vuisten.

Ik moest gewoon die nutrilon kopen in die ronde metalen pot. Volgens mij is dat pepti?

Maar volgens de huisarts moesten we dit maanden proberen. Maar jij merkte dus al verschil na 2 weken? Dan is het zeker het proberen waard inderdaad

Hier ook KMA en bij L leek het zich op te bouwen in de loop van de dag. Hij had wel altijd uitslag, rode kringen rond zijn ogen en een opgezette buik/veel krampjes.
Toen werd vast gesteld dat hij KMA had kregen we de voeding vergoed, dus dat was wel lekker qua kosten haha.

1 like