Tips, ervaringen & aanraders #5

Klinkt als magisch denken ontwikkeling van haar fantasie

4 likes

Love magisch denken. Ik had vorig jaar een paar kinderen in de klas (groep 5!) die dachten dat Mevrouw Koster in de film Kruimeltje ter plekke on screen was doodgegaan. Leg dan maar uit dat het een acteur is die alleen maar deed of ze dood was, dat was echt een flinke kluif haha

1 like

Haha ja grappig, hier lijkt het op. Zouden jullie aangeven dat dat jongetje helemaal niet bestaat?

1 like

Heeft iemand een leuk idee voor een cadeau voor een kind van 6,5 en eentje van 5? Wil voor Sinterklaas graag iets voor hen samen geven, een spel of boek bijvoorbeeld. Weet iemand iets leuks voor die leeftijden samen?

Alleen als ze er zelf naar vragen dan ontkrachten. Anders doe ik dat ik niet. Mijn zoontje heeft ook een levendige fantasie en dat is maar goed ook voor het creatieve brein.

1 like

Ja zeker, daar ben ik het mee eens. Alleen ik vind het soms lastig om het onderscheid te zien tussen liegen om iets gedaan te krijgen, aandacht vragen (op een negatieve manier) of inderdaad een levendige fantasie. Ik ben namelijk echt tegen liegen en soms zegt ze nog wel eens dingen die gewoon echt niet waar zijn als: van mama mag ik wel alleen de trap af en toen was ik gevallen. Ik wil haar dan wel meegeven dat liegen echt niet oke is en dat ze dat echt niet zomaar mag zeggen.

Kleine disclaimer

Samenvatting

Haar moeder woont niet bij ons

Volgens mij ‘jokken’ kleine kinderen onder de 4 nog niet bewust met als doel dat ze echt liegen en dit ook weten

2 likes

Juist zo positief mogelijk benaderen, geen groot ding van maken en vooral niet gaan tegenspreken want dat is alleen maar heel verwarrend.

Is een logische stap in de ontwikkeling waar ze verder niks aan kunnen doen en ook niet doen om jou bewust te manipuleren oid. Echt liegen op die manier is pas vanaf jaar of 7 en dan nog nieteens goed haha

4 likes

Ik had vroeger 2 denkbeeldige vriendjes. Mijn moeder ging er gewoon in mee en zo zou ik het zelf ook doen denk ik. Mocht het ter sprake komen kun je misschien zeggen dat jullie het jongetje niet kunnen zien, maar ik zou het verder lekker zo laten.

2 likes

Wij hadden een ronde box maar ons zoontje heeft er niet veel in gezeten haha. Volgens mij valt het met de bewegingsvrijheid wel mee hoor. Hij kon er wel gewoon in spelen en een beetje rollen toen hij kleiner was. Maakt denk ik niet heel veel verschil. Zou lekker een ronde box doen als je dat mooier vindt.

Ik denk dat je het misschien ook wel heel groot maakt, je hoeft niet aan alles mee te doen natuurlijk. Als je 1x naar de intocht gaat kijken met opa en oma en daarna is er thuis 1 cadeautje is dat toch al super leuk. Dat kan bij wijze van ook gewoon Paw Patrol shampoo zijn :stuck_out_tongue: dan ben je ook klaar. Qua je Zwarte Piet bezwaar snap ik het dan wel, in dat geval kan je de intocht overslaan en misschien samen met opa en oma de grote intocht kijken misschien?

Ook denk ik dat Sinterklaas niet gaat verdwijnen voor je kind 18 is haha, als je ziet hoe moeilijk het al was om Zwarte Piet een andere kleur te geven denk ik dat dit echt nooooooooit gaat gebeuren.

4 likes

Hebben jullie een tip voor een kinderfietsje? Ik heb geen idee waar ik op moet letten, behalve de maat…

1 like

Dank julliebwel voor jullie advies, hier heb jk heel veel aan❤️

Tweedehands zijn ze veel goedkoper. Wij hebben er 1tje van Bobike, bevalt prima.

Wij vinden Bobike erg fijn vanwege twee dingen:

1. Met de bijbehorende adapter kan je zowel het voorzitje als achterzitje gemakkelijk van je fiets afklikken en er weer opzetten. Dat is handig als je bijvoorbeeld een zitje er even snel af wil hebben of het zitje bijvoorbeeld mee wil geven aan opa en oma. (ik weet niet of andere merken met zo’n adapter werken)
  2. de riempjes klik je vast net boven de schouders van je kindje. Wij hadden eerst Polisport en zitten de riempjes boven bij de schouders vast en die klikte je tussen de benen vast maar heel vaak zakte die riempjes bij de schouders steeds op zij.

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb zo.

Edit: ik dacht dat je vroeg om een fietszitje ipv een kinderfietsje. excuus :joy_cat:

1 like

Met zijwieltjes bedoel je? Wij hebben toen als eerste fiets een van paw patrol gekocht omdat ze dat helemaal geweldig vond toen. En daar heeft ze op leren fietsen en toen ze naar de basisschool ging kreeg ze een nieuwe ‘basisschool-fiets’, die heeft ze zelf uitgekozen.

Ik denk oprecht dat het allemaal weinig verschil maakt

1 like

Ik heb een vraagje over verlof, zouden jullie mee willen kijken?

Ik werk nu 36 uur.

Ik ben 27 mei uitgerekend, dan heb ik tot 7 aug verlof (10 weken).
Dan kan ik daarna 9 weken ouderschapsverlof opnemen van de nieuwe regeling die per 01-08-2022 ingaat, tegen 50%.

Dan zou ik daarna m’n contracturen willen laten aanpassen naar 24 uur. Kan dat zo? Het lijkt me zonde als ik die 9 weken later inzet met een lager aantal contracturen.

Heb je een cao? Mijn cao heeft daar namelijk zelf regeltjes voor verzonnen. Heel irritant.

Want algemeen zou ik zeggen: ja moet kunnen. Maar bij mij kon dit dus niet.

Ik zou je uren pas omlaag zetten als je je volledige ouderschapsverlof op hebt genomen, dus ook het onbetaalde deel. Je hebt normaliter per kind recht op 26x het aantal uur dat je werkt in de week, op te nemen in de eerste 6 of 7 jaar ofzo (check dit even na op de site vd overheid, dit is uit mn hoofd). Dus dat is meer dan die 9 weken. Je zou dan daarna 24u per week kunnen werken en 12u ouderschapsverlof opnemen. Die krijg je dan niet meer betaald, maar je pensioenopbouw etc gaat wel door op je contracturen. Als je dan nadat je ouderschapsverlof op is nog steeds 24u wilt blijven werken, kun je altijd nog je contract verlagen :wink: dat is iig wat mijn man gaat doen, vanaf januari 1 dag per week verlof en als het op is zn uren verlagen. In zijn cao staat er verder niks over, onze kinderen zijn dan al ouder dan 1 allebei maar hij heeft nog niks opgenomen daarvan.

Check verder even je cao, die kan weer afwijkende regels hebben namelijk.

5 likes

@Printemps

Dat zijn goede tips! Ik val grotendeels buiten cao maar zal eens goed lezen