Tips, ervaringen & aanraders #5

Hm ik ben het met je eens dat de baby goed moet zitten met knietjes gebogen, maar toen mijn kind nog net in 50 paste en een kleine 56 was (dat slobberde nog wat) zat hij er al heel goed in. Dat ligt net aan de bouw van je kind, toch?
Hij was toen zes dagen oud trouwens. Wel een grote baby.

1 like

Als eerste een dikke knuffel! Ook wil ik zeggen dat het helaas tijd nodig heeft, maar ook echt goed gaat komen. Ik heb hier huilend gepost dat het nooit meer goed zou komen en had ook zo’n waslijst aan ellende down-under. Wonderbaarlijk is het uiteindelijk toch heel goed genezen!

Je hebt al hele goede tips gekregen en ik zit nog even te denken wat ik nog meer deed: ik slikte ook curanol tabletjes en smeerde met zwaarder geschut. Ook lag ik veel met ontbloot onderlijf, op de matjes uit het kraampakket met een handdoek erop. En zoals al werd genoemd: een spiegel van paracetamol blijven slikken, dat heb ik echt heel lang gedaan.

Veel sterkte :kissing_heart:

3 likes

Mijn dochtertje is morgen 10 weken oud en ik ben me alvast mentaal aan het voorbereiden op de haaruitval :sob:. Bij mn zoontje begon het feest 3 maanden na de bevalling en hield ik zo’n zielig bosje over waar je bijna doorheen kon kijken, met daarna al die korte plukjes. Tegen beter weten in: iemand nog tips met wat wel helpt? Ik weet niet of die supplementen nu echt iets doen.

De FTG wordt door Tula verkocht als geschikt voor newborns. Ze zitten er echter echt pas goed ergonomisch in vanaf een ruime maat 56 / 62. On te dragen vanaf de geboorte kun je kijken maar een (rekbare) doek of een draagzak als Storchenwiege.

Ik weet zo niet hoe je kindje in de zak zit. Op Facebook zijn een aantal groepen waar ervaren dragers en consulenten meekijken of je drager past, zoals Draagpraat. Als je daar foto’s plaatst krijg je vast goede tips.

3 likes

Wij hebben de eerste tijd een draagdoek gebruikt, en pas later een draagzak vanwege dezelfde reden als @Discopony schrijft. Een draagdoek kun je helemaal zo knopen/vormen dat je kleintje er goed in zit. Ik heb advies (en knooples, haha) gekregen van iemand van het consultatiebureau die in de kraamweek langs kwam.

Ik weet niet waar je woont, maar je zou mijn draagdoek ook wel mogen lenen als je hem maar korte tijd wilt gebruiken. Ik heb er een van Freerider en vind het echt een hele fijne doek! Helaas is mijn dochter wat te zwaar ervoor geworden, anders had ik haar nog vaker gedragen.

1 like

Hij zat er wel in zoals het hoort (beentjes vormden een M). Misschien had hij dan lange benen ofzo? Hij moest ook al relatief snel over naar een maatje groter.

Ik gebruikte zelf trouwens de draagdoek, was fijner met mijn keizersnede. Maar daar zaten zijn benen en kont hetzelfde in.

Beetje rare tip denk ik maar toen ik gehecht was en naar de wc ging “duwde” ik eerst m’n billen/dijen bij elkaar voor ik ging zitten, ik had het wel het gevoel dat dit hielp en m’n hechtingen niet zo spanden.

Bevroren maandverband vond ik ook verlichtend.

Verder heel veel sterkte ermee, het kan echt diep ellendig aanvoelen. Ik zou ook adviseren om, mocht je na 6 weken oid nog last ervan hebben, een afspraak te maken bij het ziekenhuis. Zij kunnen eventueel overbodig littekenweefsel verwijderen.

2 likes

Dankjewel voor je antwoord! Zou je willen laten weten wat jouw ervaring is met de enfant laarzen?

Is allemaal hormonaal. Je haren zitten veel in dezelfde groeifase en die vallen dan dus ook op hetzelfde moment uit. Niks aan te doen helaas.

Same here, ik snap de waarschuwing @Discopony maar het klinkt wel heel stellig. Je merkt snel genoeg of de zak te breed is bij de knietjes in de smalste stand of dat het goed kan. Mijn baby heeft dan kennelijk ook lange benen want de zak zit prima en ze zit nog niet in maat 62.

Bij de oudste heb ik de eerste weken een draagdoek gebruikt maar ik blijf het knopen lastig vinden dus die heb ik weer verkocht.

3 likes

Stiekem weet ik het wel, maar toch hopen op een wondermiddel :sweat_smile:. Het is nu eindelijk weer lekker vol door de zwangerschap. Straks weer een kuif met stekeltjes haha

Ik snap het hoor, ik vind het zelf ook ellendig en ben laatst zelfs naar de huisarts geweest haha (al had ik wel een ijzertekort anderhalf jaar na bevalling).

Bij ons zat ze ook al snel goed in de FTG! Vanaf 3 of 4 weken ofzo? Ik heb de draagdoek maar 2 x gebruikt, ik vind de zak toch makkelijker omdoen.

door al deze posts heb ik weer zin om mn kindje in de draagzak te hebben, lekker warm en knuffelig
vond dat echt zo gezellig

12 likes

Zoveel later nog een ijzertekort joh! Heeft dat ook nog invloed op je haargroei?

Maar zorgen dat je vitamines en dergelijke op peil zijn is inderdaad het minste dat ik kan doen. B12 en D zijn vaak laag, maar ik vergeet ze vaak in te nemen.

Z heeft lange krullen en die zitten snel in de klit. Gebruiken jullie iets speciaals om dit te voorkomen of om ze er makkelijker uit te kammen? Als ik haar haren was gebruik ik al conditioner en daarna een leave in zodat het iets makkelijker gaat, maar de klitten zitten er zo weer in.

Vanaf een ruime maat 56 past de FTG, dus kan zeker dat het goed past bij jullie terwijl
62 nog te groot is! Dragen is heerlijk, fijn dat jullie er zo van genieten.

1 like

Ik wil graag even peilen wat handig is om te doen… ben benieuwd naar jullie mening!

Mijn zoon wordt over 2 weken vier en we hoorden van zijn nieuwe school dat we na de herfstvakantie (hier nu al bijna een week geleden afgelopen) van zijn juf zouden horen wat het proces is qua wennen e.d.

Inmiddels hebben we dus nog steeds niks gehoord en vind ik het een beetje spannend worden. De crèche houdt namelijk per direct op als hij 4 is en wij hebben hele volle werkagenda’s, dus we hoopten wel dat hij eerder al wat kon wennen en dan vanaf zijn 4e iig 4x een ochtend kan gaan (vrije school dus halve dagen, 1 dag per week kan hij volledig thuisblijven). Hij heeft de school nog nooit van binnen gezien en het is voor hem nu echt nog wat abstract, dus denk dat het echt pittig is als hij daar opeens 4 dagen heen moet en voor die tijd überhaupt niet heeft kunnen wennen.

Nu we dus nog maar 2 weken te gaan hebben vind ik het echt heel irritant om niet te weten waar we aan toe zijn en hem te kunnen voorbereiden. Bovendien vraagt wennen van ons ook tijd/flexibiliteit om te brengen en halen ed en dat wordt ook steeds lastiger. Ik sta dus op het punt om de juf zelf hierover te benaderen.

Maar iets houdt mij tegen omdat ik ook niet precies weet hoe dit normaal werkt? Ik wil de school/de juf ook niet in de weg zitten en hen ook het voordeel van de twijfel geven in hoe zij dit normaal aanpakken (dus ook niet de pushy mom zijn die het op haar manier wil).

Wat vinden jullie van deze situatie en hoe zouden jullie het aanpakken? Veel dank vast!

Ik zou gewoon naar de school bellen en vragen of de juf contact op wil nemen (zodat ze een tijdstip kan kiezen dat voor haar uitkomt). Lijkt me fijn als je weet waar je aan toe bent!

2 likes

Eens met @Quattroformaggi Even bellen met de vraag of de juf contact op wil nemen. Ik vind 2 weken om te wennen ook wel echt krap, het is inderdaad nog zo abstract voor ze.

Wij hebben vorige week voor I een mail gekregen in welke klas ze komt, klasseninformatie en het verzoek dat we zelf even contact op moeten nemen om de wendagen in te plannen. Ze heeft 5 wendagen en start dan na de kerstvakantie echt in groep 1. Das dus over 2 maanden (ze wordt eind dec 4). Dit is wel echt het andere uiterste maar wel raar dat er tussen scholen zo veel verschil in zit.

1 like