Tips, ervaringen & aanraders #5

Vanaf wanneer kan een baby mee in een draagzak echt naar buiten toe?
Wij krijgen in december sleutel van onze nieuwe woning (nieuwbouw) en verwacht dan dat de baby 5 ish weken zal zijn, is het raar als we hem gewoon meenemen in een draagzak of is dat totaal niet verantwoord?

Ja hoor, wij hadden kijkdag (ook nieuwbouw) met inmeten toen E een week was, ook gewoon geweest!

2 likes

Dit deden wij na een week al. Dat was die sneeuwstorm vorig jaar, dus echt wel koud. Goed inpakken en een jas die erover kan aan, bijvoorbeeld een draagtas, en dan is het geen probleem.
Ik bedoel met vijf weken dan, ons kindje kon zichzelf al meteen goed op temperatuur houden door een lekker hoog geboortegewicht en snel aankomen. Dus ik wil niet aan iedereen adviseren om het na een week te doen.

Ik vond het fijner dan in de wagen, ik vond het dan moeilijk bepalen wat hij aan moest en of hij het wel warm had.

1 like

Kan wel! De meeste draagzak zijn vanaf 3,5 kilo, mocht je net als wij een mini-mini baby hebben, kan een draagdoek zelfs al eerder. Die van ons vond het te gek om lekker tegen zijn ouders aangeplakt te zijn. Lekker warme slofjes zijn dan wel belangrijk!

1 like

Volgens mij kan het in een draagjas wel toch? Zou wel goed kijken naar de draagzak, je hebt echt maar een beperkt aantal zakken voor echte newborns. ByKay is er Ă©Ă©n van.

Mijn baby is nu 5 weken en ik gebruik de draagzak heel veel. We hebben een tula free to grow daar kunnen ze vanaf 3,5 kg in. Ik heb een warm pakje (skier van lodger is een soort fleece) voor haar en draag m’n zwangerschapsjas erover, dat gaat prima.

2 likes

Ja wij hebben ook de tula!

2 likes

Vanaf vandaag bij de Aldi
 moet me echt inhouden maar ze hebben echt genoeg bij het keukentje. Maar hoe grappig is die blender haha :stuck_out_tongue_winking_eye: En alhoewel K. Gek is van ijs heeft ze zowel binnen als buiten ook al een speelsetje daarvan

1 like

Onze baby is uit het ziekenhuis in de draagdoek mee naar huis gekomen, was toen 3 dagen oud. We gebruikten in die periode veel vaker de draagdoek dan de kinderwagen. Baby warm aangekleed en lekker tegen ons aan (was eind februari/maart). Wel een doek ipv draagzak, dat vonden we iets steviger zitten, maar dat maakt op zich weinig verschil als je een goede draagzak hebt, vermoed ik.

Ik denk dat onze baby hand-, mond- en voetziekte heeft. We kregen afgelopen week een mail van de opvang dat het rondgaat, en sinds vandaag heeft ze wat blaasjes. Begin van de middag zag ik een paar, het worden er steeds meer. Maar ze heeft ook een blaasje op haar oor, Ă©Ă©n naast haar knie, Ă©Ă©n op haar elleboog. Iemand hier ervaring mee? Kan het dat het ook daar zit of is het dan misschien toch iets anders? Als ik kijk op thuisarts/ggd site zie ik dat het alleen op de hand/mond/voet/billen zou zitten. Onze huisarts is nu niet bereikbaar en het is ook geen spoed verder, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Edit: ggd gebeld maar die verwijzen door naar de huisarts.

Ons zoontje heeft dit laatst ook gehad. Hij had het ook op zijn knie en ellebogen!

2 likes
tmi vraag postpartum verzorging

Zijn er tips voor postpartum verzorging? Bij aambeien, hechtingen, zwelling en incontinentie etc? Ik heb het hele pakket en ben het zo beu :sleepy:
Curanol creme, paracetamol en spoelen doe ik nu.
De pijn is het grootste als ik op de wc zit, op een stoel zitten(met tegendruk) voelt dan nog prettiger. Op wc voelt als een enorme druk en kan ik niet eens normaal doorademen van de pijn.
Meestal ben ik dus half staand aan t verzorgen.
Ook lig ik nog in bed, waardoor de druk op stuitje en onderkant zo groot is telkens. En hoest ik nog veel van de verkoudheid dus elke keer die pijn en druk erop, waarbij het lijkt of alles het herstel tegen zit.

Kraamhulp zegt hoort erbij, maar mijn geduld raakt op.

1 like

Even een hele snelle tip, als je zoekt op ehbao (eerste hulp bij anale ongemakken) hier op het forum kom je volgens mij bij de aambeiguru frauhelga terecht! Misschien staan hier nog tips waar je iets mee ka.n.

Sterkte!

5 likes

Qua warmte vind ik de (niet gevoerde) bergsteins echt niets waard
 en het voetbed is er ook nauwelijks :sob: hebben heel lang geslobberd aan de voetjes van mijn dochter. Nu ze te klein zijn slobberen ze niet meer. Wij hebben toevallig Enfant besteld als nieuw paar (de gevoerde) ze komen morgen binnen

Och wat vervelend dat je het hele pakket hebt :pensive:. Ik voel je pijn gewoon.

Mijn tips:
Zoveel mogelijk koelen tegen de zwelling en veel luchten. Dit helpt echt bij de genezing.
Ik slikte hier ook arnica druppels bij.

Je kunt als je geen koel compressen hebt dit ook zelf maken door een boterhamzakje te vullen met appelstroop en het dan in te vriezen. Even een washand eromheen en dan kan je koelen. Door appelstroop te gebruiken blijft het flexibel.

De kraamverzorgster maakte voor mij een soda badje in de wcpot om te weken. Ze deed hiervoor een vuilniszak om de opening van de wcpot en vulde deze met een mengsel van soda en water. Net hoog genoeg vullen zodat je het water raakt. Hier dan even in weken. Goed voor de hechtingen. Aan t einde kan je er met een mes een snee in maken waardoor al het water wegloopt. Dan heb je ook geen geknoei! Wel max 5 minuten en zou dit wel even met je vk/kraamzorg bespreken. Normaal wordt dit geadviseerd bij ontstoken hechtingen maar ik had er heel veel last van daarom heeft ze mij er toen ook opgezet.

En toch ook echt af en toe op een harde stoel gaan zitten. Op een wc of zachte ondergrond doet het inderdaad echt meer pijn. Dit komt doordat het kan gaan ‘hangen’ doordat je geen tegendruk hebt.

En inderdaad wat al getipt werd. Even zoeken naar de post over ehbao!

Heel veel succes met je herstel! :hugs:

5 likes

Paracetamol combineren met ibuprofen. Ik nam 1000 mg paracetamol en 600 mg ibuprofen een paar keer per dag. Dat adviseerde ze bij mij in het ziekenhuis. Hechtingen mocht ik op advies van vk en kraamhulp 5 minuten baden in een badedas of kamille thee badje. Ik vloeide niet zo veel dus vond ook wel fijn om gewoon even zonder onderbroek in bed te liggen op een handdoekje, is ook goed voor de hechtingen.

En heb je van dien koel maandverbanden? Die vond ik ook wel heel fijn.

En voor de aambeien misschien vragen voor die creme met lidocaĂŻne?

Ik was ook even op een punt dat ik dacht nou veeg mij maar op met mn kraamverband en sproeifles op de plee 60x per dag. Maar ging al snel weer beter gelukkig.

4 likes

Ja vraag je huisarts om lidocaine voor je aambeien. Dat curanol hielp bij mij niet. Die crĂšme met lidocaine verdoofd een soort, echt heel fijn en werkte goed. @Tubing

2 likes

De Tula Free to Grow past pas mooi vanaf een grote maat 56, kleine 62. Daarvoor zitten de beentjes overstrekt. Dus afhankelijk van de grootte van je kindje zou ik die in de eerste week nog niet pakken.

3 likes

Denk dat deze @Tubing moet zijn.

3 likes

Mijn baby heeft vannacht voor het eerst niet gehuild en is zelf in slaap gevallen in haar nestje (wel nog in bed). Heb al een dikke week de puck a baby piep hier liggen maar nog nooit gebruikt omdat ik de hoop had opgeven. Gisteravond toch maar eens geprobeerd en wow. Hoop dat het geen toeval was en dat ze hiermee nu altijd zo lekker in slaap gaat vallen :sob:

13 likes