Tips, ervaringen & aanraders #5

Persoonlijk vind ik toch gek hoor. Borstvoeding babys poepen meestal minder want is beter verteerbaar, maar 1x per 2 weken klinkt heel weinig. Groeit je baby wel goed op de borstvoeding? Niet erg huilerig?

Jep! Mijn kind poepte nooit als baby. Ook idd 1 keer per 2 weken en had vanaf een week oud laxeermiddel.

Niet vaak poepen is niet erg, (persoonlijk vind ik 1/2 weken wel echt weinig) zolang ze er geen last van hebben. Ik lees dat jouw kindje er wel last van heeft. Je kunt probiotica geven, soms helpt dat wat. Anders zou ik even bij de huisarts langs gaan. Soms kunnen ze geholpen worden met wat forlax of macrogol bijvoorbeeld.

Ja ik vind het ook te weinig. Ze lijkt wel goed te groeien, we hebben geen baby weegschaal maar staan af en toe met haar op de grote weegschaal. Ze is niet huilerig, behalve als we richting de 10 dagen zonder poep gaan en ze last krijgt van kramp/scheetjes. @June88 oh wat sneu al vanaf week 1! Ik ga morgen maar weer de dokter bellen en vragen of ik haar zelf kan spreken. Hopelijk is er een oplossing voor want zo weinig geeft me toch een naar gevoel.

2 likes

Oh dat vind ik ook wel weinig. Hier ging het ‘mis’ toen ik stopte met BV en tegelijkertijd hapjes ging geven met 7 maanden. Mega verstopping en 1x pw keiharde poep met huilen en persen. Toen lactulose siroop gekregen en gestopt met banaan. Duurde een maandje en toen was het goed, hoewel we wel echt op de vochtinname moeten letten nu.

Toen mijn baby die van jouw leeftijd had gaf ik idd BV en was het echt dunne poep, 1-2x per dag. Probiotica is idd een tip!

Ja overleggen lijkt me beter.
Verder is probiotica vast een goed bedoeld advies, maar ik zou dat niet doen. Mijn zoontje heeft dat via de KA geadviseerd gekregen juist bij chronische diarree. (Ik gebruikte het ook jaren bij chronische diarree met als bijwerking betere ontlasting). Overleg het met de huisarts of evt de kinderarts wat bij jouw baby het beste advies is. Soms is het wel even zoeken.

Ja! goed dat je naar de huisarts gaat. Wij zijn vanuit daar doorverwezen naar osteopaat en zijn een probiotica gaan gebruiken. Sindsdien elke dag ontlasting en max 2 dagen niet. Zo’n groot verschil, zagen onze baby zo vaak persen en krampjes hebben en nu bijna nooit meer :blush:

1 like

Bedankt voor je advies! Hebben we een tijdje gegeven maar merk er geen verschil mee. Zal dat ook nog melden bij de dokter morgen. @Sofia gelukkig is het bij jullie weer normaal! Zo sneu die krampjes. Osteopaat zijn we twee keer geweest en heeft ook geen verschil gemaakt helaas. (Wel voor de voorkeursligging dus ben alsnog wel blij dat we zijn gegaan)

1 like

Onze zoon poepte als <6mnd baby maar eens per 10-14 dagen. En ze hebben toen ook naar z’n darmen geluisterd en alles was oké. Maar hij had er ook geen last van (toen, breek me de bek niet open over 1.5jr later). Maar als ze er wel last van hebben zou ik zeker even verder laten kijken.

De kraamzorg kwam bij E met een verhaal dat hun lactatiekundige haar 2e baby, maar eens in de 5-6wkn poepte en dan ook maar een veegje ofzo? En dat dat kon omdat er bij borstvoeding zo geconcentreerd was dat alles opgenomen werd? Suf gegoocheld maar kon dit prachtig sterke verhaal nergens echt bevestigd vinden haha

1 like

Ons zoontje poepte tijdens de borstvoedingsperiode ongeveer 1 keer in de 10 dagen. Vanaf het moment dat hij flesvoeding kreeg en meer vast voedsel, is hij elke dag gaan poepen.

Hahaha, ja ik dacht haar geleerd te hebben uit een open beker te laten drinken en ging dan overdreven slurpen om het voor te doen. Maar wat doet ze nu dus? Ze neemt een slok water, en pruttelt het er dan weer uit met hetzelfde geluid als ik dus maak :joy:

Maar ik ga nog maar even geduld hebben, en blijf het wel aanbieden. Oh, en ik zal eens op zoek gaan naar dat filmpje van @Nefertiti !

@Krekel Ik wil inderdaad nog een fles gaan afbouwen omdat ze prima eet. Maar ze drinkt gewoon nog te weinig, en van 2 flessen krijgt ze dan echt te weinig vocht binnen. Haar luiers zijn nu gewoon prima, maar ze krijgt ook nog 3 flessen, dus voldoende vocht binnen. Fruit en groente eet ze in stukken, dus daar is lastig water bij te voegen. Maar ik bedacht me, dat ik ook eens smoothies ga proberen, kijken of dat wat is!

2 likes

Misschien dat het iets te maken heeft met de stand van tanden ofzo, maar onze jongens van 2 jaar (sorry, 26 maanden :crazy_face:) hebben nog steeds spenen van 6 tot 12 mnd. :rofl:

1 like

@Vivre jij ook thnx

Haha, Oke, goed te weten, dan kan dit nog even door. Ze is ook vrij fijntjes gebouwd dus wellicht ligt het idd aan de stand van het gebit/ gehemelte.
Overigens nog geen tand te bekennen. Nog zo’n lekker bloot bekkie :heart_eyes:

1 like

Misschien kan je even bij little wannahaves kijken? Daar hebben ze veel leuke dingen, zoals dingen van grimms (die regenboog is wel een essentieel ding voor ons soort mensen).
Of de gele ballon van charlotte dematons of het alfabet boek en dan een mooie grote versie.
Van die bijt dingen van oli en carol vond ik ook heel leuk. En een bestekje met dr naam erop of een gegraveerde zilveren bijtring?

@Paranimf oh ik weet niet precies wat hier mis ging maar dit was als reactie op je bericht :grimacing:

2 likes

Ik heb zelf een luie darm gehad en kon soms ook 2 weken niet poepen. Wat een hel was dat… deed verschrikkelijk pijn, voelde me net een groene heksenketel en verschrikkelijk opgeblazen.

Ik zou echt kijken voor iets van laxeermiddel of desnoods micro klysma’ s, ik geloof gewoon niet dat je kindje er geen last van heeft.
Ik heb meerdere keren er voor in het ziekenhuis gelegen toendertijd. Het is echt geen pretje :pensive:
Sowieso de huisarts contacten!!

Heeft iemand tips om een kleuter van 5 meer te laten drinken op een dag? Als ik hem niks aanbied drinkt hij gewoon de hele dag niet :expressionless: geen dorst…niks…

Ik moet hem echt elke keer dwingen een beker te drinken en dan drinkt hij nog maar 3 of 4 glazen per dag omdat hij de rest gewoon weigert.
Strondeigenwijs die kinderen :triumph:

Ik dacht dat mijn dochter (17 maanden) last had van roos in haar haar, maar ik denk toch dat het berg is. In mijn hoofd was dat alleen iets wat bij kleine baby’s voorkomt maar blijkbaar kan het dus ook bij oudere kinderen en volwassenen voorkomen.

Op internet zie ik veel verschillende crèmes, oliën etc voorbijkomen. Iemand een tip voor het wondermiddel? En was je het haar ook met een speciale shampoo?

Wat ik doe is het invetten met olijfolie, even laten intrekken en dan kun je het er met een bankpasje zo afschrapen…

Shampoo doet niet zo veel vind ik.

Het is wel een terugkerend probleem. Mijn zoontje heeft het nu ook (weer)

2 likes

En @Spatel goed om te horen dat jullie het ook hadden en het gewoon normaal was. @tijgerlelie ze heeft geen opgeblazen of harde buik gelukkig, maar ik hou het in de gaten.

Heb gister met de dokter gebeld en heb een middeltje gekregen dat je blijkbaar ook gewoon bij de Etos kan halen. Het doet ook nog niks tot nu toe, maar weer achter aan gaan dus :disappointed:

Toevallig lactulose?

Ja!

1 like

Even goed in de gaten houden of het werkt en niet voor meer krampen zorgt. Bij sommige kindjes helpt het, bij mijn kind zorgde het voor meer pijn en niet meer ontlasting. Dus aan de bel trekken als t niets doet. Onze MDL arts zei altijd: 24 uur van mond tot kont :sweat_smile: dus het heeft wel wat tijd nodig.