Tips, ervaringen & aanraders #5

Voor degenen met meisjes, wat doen jullie als jullie kleine kindje naar voren heeft gepoept en het is bijv wat dun, dus dat het dan helemaal tussen in de vulva zit? Vind het echt gepriegel dan met weghalen en ben vrij bang voor een blaasontsteking. Soms heb ik het idee dat het plassen bij haar later ook wat pijn doet, en dan weet ik niet of dat is omdat ik het niet goed genoeg heb weggehaald of dat het weghalen zelf haar plasbuis geïrriteerd heeft. Standaard in bad zetten er na? Of gewoon met een (natgemaakt) doekje?

Op een of andere manier is dit nooit ter sprake gekomen ook in mijn omgeving terwijl toch meerdere ouders dit 101 babymeisje verzorging voor dummies ‘probleem’ moeten hebben. Bij newborn poep had ik helemaal niet het idee dat het ooit irriteerde ofzo dus toen ook geen issue mee. Edit; haalde dat uiteraard ook met precisie weg obviously maar dat irriteerde haar niet, zowel bij weghalen als later bij plassen niet.

Ik heb net even foto’s teruggekeken van die periode. Ik zie daarop het knisperboekje van Dick Bruna, sensory ballen (met van die uitsteeksels die lijken op een coronavirus), gekleurde sjaaltjes en bijtringen.

1 like

Ik haal het weg met een nat wattenstaafje, heel voorzichtig. Goed nat maken dan hebben zij er het minste last van.

Edit: ze vonden het niet altijd prettig, zeker als ze niet zo stil meer liggen was het soms wel een kleine strijd. Maarja, liever alles schoon.

1 like

Zelf daar nog ervaring mee, maar zou denken snel wassen. Als ze wat groter is voor op het potje of op de wc kun je een bidetje kopen en dan meteen schoonwassen.

1 like

Hier ook fan van het stokke badje op de grond van de badkamer (dus zonder standaard). Ik ga altijd ernaast zitten op een handdoek en leg dan daar weer naast het aankleedkussen.
J. Is begin dec geboren en was te klein en te licht, ik had geen fancy dingen gekocht qua dekens en had decelerate paar maanden een dubbelgevouwen kasjmier sjaal van mij als dekentje met ingeven katoenen wafel dekentje eroverheen. Niet teveel zorgen maken hoor! En zeker niet overal het duurste van kopen, spullen maken je niet de beste ouder, ook al is dat wat verkopers je willen laten geloven. Als je toch wat mist is het met een dag in huis!

2 likes

Oh ja wattenstaafje is wel een goeie! Normaal lukt met warme natte hydrofiele doek wel, vooral toen ze kleiner/newborn was. Maar nu was het allemaal al gevoelig daar en denk ik, misschien doen we al heel lang iets verkeerd. Ja met chirurgische precisie en nat wattenstaafje klinkt wel als een goeie tactiek!

@Broodrooster heb dr dit weekend in bad of onder douche gezet en met klein hydrofiel washandje. Maar dat gaat vrij grof en niet precies op zicht als het er wat dieper tussen zit. Haar huid aan de buitenkant is ook iets geïrriteerd nu dus woepsie maar was zo panisch voor blaasontsteking doordat het plassen beetje pijn deed bij haar… dan maar iets ‘groffer’ maar wel helemaal alles goed schoon en veel water langs laten lopen.

Echt dit is iets wat ze veel duidelijker bij de gebruiksaanwijzing van een meisjes baby mogen zetten haha (en dan apart newborn en 1+).

1 like

Ah thanks, ook voor dat laatste :smiling_face_with_three_hearts: ik zie soms door de bomen het bos niet meer haha, maar de baby heeft vooral eten, liefde en aandacht nodig denk ik elke keer maar. De rest is dan inderdaad zo in huis.

Iemand een idee waar ik zo’n reistafel in een winkel (omgeving Amsterdam) kan kopen? Gaan dinsdag op vakantie maar heb nu pas bedacht dat ik dit nodig heb. Kan morgen wel iets halen, maar wil niet helemaal naar Mamaloes Babyshop in Utrecht of Urk moeten rijden.

Als iemand dit heeft en er vanaf wil hoor ik het ook graag.

Ik douchte met mijn oudste ook als ik alleen met haar was. Ik legde haar klaar in een handdoek in de maxicosi of in haar wipstoeltje (toen ze nog niet kon rollen kon het aankleedkussen ook), spoelde mezelf even af, nam haar uit het stoeltje en douchte samen, legde haar weer in de handdoek in haar stoeltje en droogde mezelf snel af voordat ik haar aan ging kleden. Werkte echt heel goed en zo kon ik zelf tenminste ook douchen😅

@Duchess ledikantdekens zijn er echt in alle prijscategorieën. Jollein en Meyco zijn bijvoorbeeld redelijk betaalbaar en ook vaak in de aanbieding, maar wel prima kwaliteit. Gaat je kindje gelijk in het ledikant slapen? Mijn oudste heeft daar wel gelijk in gelegen en voor haar heb ik ze in het begin nodig gehad, maar na een maand of 3 trapte ze alles weg en sliep ze alleen nog in een slaapzak. Mijn jongste sliep eerst in een cosleeper en nu met 7 maanden in een slaapzak in haar ledikant, dus voor haar heb ik ze eigenijk helemaal niet nodig gehad.

Zo deed ik het ook @Duchess . Maar wat ik dan deed was even een handdoek om mijn haren en dan schoot ik in een badjas. En daarna deed ik mijn dochtertje. En dan er gewoon voor zorgen dat het lekker warm was zodat ze geen kou vatte. Vaak ging ze ook drinken bij me onder de douche. :smiling_face_with_three_hearts: Wat ik voor het douchen heel handig vond, was zo’n lange washand. Daarmee kun je de baby goed vasthouden en is het minder glibberig!

Zoiets bedoel ik! Verder heb ik een simpel badje van van Asten besteld. Die gebruik ik nog steeds. Je kan ik zo’n ding kopen (bij HEMA) enz voor in her bad waar je de baby in kunt leggen zodat je je handen vrij hebt.

@Ovenschaal ik haal het altijd gelijk weg met een vochtig doekje. Ze vindt dat niet leuk maar ja het moet toch schoon.

2 likes

Kan je disana wollendekentjes ook wassen met neutral? Volgens de wasvoorschrift heb je er wolwasmiddel voor nodig maar heb dat niet in huis en als het niet nodig is dan ga ik het liever ook niet halen.

Volgens mij is het al heel vaak gevraagd maar ik vond niets op die trefwoorden. Dus heeft iemand toevallig een linkje met dagritme kaarten?
M. is nog jong, maar ik zou het graag eens proberen (zonder het meteen te moeten kopen).

1 like

Ja hoor! Wolwasmiddel wordt geadviseerd voor wol omdat het milder is en de wol daardoor wat langer mooi blijft en langer meegaat. Maar als je wil met normaal wasmiddel wast is dat ook geen probleem.

Heeft er iemand tips voor een goede luier emmer? Ik kom er niet uit op internet.

Wij hebben een diaperchamp, waar ik tevreden over ben. Het houdt de stank van mini-babies goed tegen, maar zodra onze veel vast voedsel ging eten, stinkt het toch best. We verschonen de zak twee keer per week nu en gebruiken geparfumeerde luierzakjes. Een andere optie is om een simpele emmer te kopen en die elke dag leeg te gooien in een container buiten

Ik zoek van die oversized gebreide truien die je nu veel ziet voor babytjes. Maar dan een beetje betaalbaar. Op vinted vind ik er precies 0 :sweat_smile:

Haha “volg” :sweat_smile:

Ik heb er wel een van Lindex

3 likes

Deze heb ik gebruikt tijdens de lockdown:

Ik heb er laatst eentje bij de prenatal gekocht voor mijn ‘baby’ (maat 92 haha). Zag hem alleen niet op de site geloof ik.
Name it heeft ook wel leuke breisels altijd!

1 like

Ik heb een hele leuke donkerblauwe gekocht bij de Hema.

1 like