Tips, ervaringen & aanraders #5

Hoe vallen kleertjes van Mango? Voor zowel een baby als een peuter ben ik eigenlijk wel benieuwd, zie daar vaak leuke kleertjes maar nog nooit wat gekocht.

1 like

Ik vind het klein en shirtjes wat breed vallen. Had voor K. een setje in mt 74 en die paste zowel zij als R. toen ze in 68 zaten. Voor R. had ik een shirtje in 62, die heeft ze goed gepast toen ze in 56 zat en voor K. had ik er zomerkleding in maat 86, die paste ze toen ze in 80 zat.


@Sofia ja idd. En K. was wantrouwig naar alles wat we olloste want we hadden natuurlijk ors, sinaspril etc geprobeerd te geven. De vitaminedruppels in de avond gingen wel zonder problemen en deze daardoor ook :ok_hand:t3:

2 likes

Bedankt voor je snelle reactie! Dan ga ik kijken naar een maat groter.

Valt idd ietsje kleiner, hoewel de kleertjes die ik nu in 92 heb gekocht wel als een grote 86 vallen. Een beetje tussen de maten in dus is mijn ervaring. De babykleertjes vallen zeker een maat kleiner vind ik!

1 like

Dat was bij ons ook dé tip!

1 like

Ik denk dat het met een blender al te snel echt puree wordt, een staafmixer is iets beter te doseren qua kracht. Veel gekookte groente kan ook met een vork geprakt worden, fruit met een rasp. Dan behoudt het nog wel wat structuur.

2 likes

Ik heb twee vragen over kunstvoeding. Ben ik waarschijnlijk veel te vroeg mee, maar ik wil me vast oriënteren. Van de week vroeg namelijk iemand aan me welke kunstvoeding ik ga geven en ik dacht: eh ja Nutrilon toch? Weet wel dat er ook andere (huis)merken zijn, maar ik dacht dat Nutrilon de standaard/het beste is. Op internet lees ik wat verschillende ervaringen. De ene zegt dat vrijwel alle kunstvoeding hetzelfde is, de ander zegt dat Hero/Nutrilon wel degelijk het beste zijn. Hoe bepaal je nou vooraf welke je gaat geven?

Aansluitende vraag: ik heb al van verschillende mensen de Dr Braun flessen aangeraden gekregen. Welke kan ik het beste voor een newborn aanschaffen? Wil ook niet meteen té veel flesjes aanschaffen (andere veelgehoorde tip) omdat je vooraf nooit weet welke fles je baby het fijnste vindt.

Alle kunstvoeding is van de zelfde kwaliteit.
Dus het maakt echt niet uit wat je geeft.
Bij ons zag voeding in de prijs van het kinderdagverblijf inbegrepen dus ik heb gevraagd welke zij gebruikte en die hebben wij ook vanaf het begin gebruikt.

En hier ook een dokter brown fan.
Voor het begin had ik volgens mij 2 van die kleinere flessen gekocht, toen bleek dat deze inderdaad het beste werkte voor ons(in de kraamweek nog andere moeten proberen ivm drink gedoe) hebben we er uiteindelijk ook die grotere smalle bij gekocht.

3 likes

Ligt er ook aan wat je wilt en aan het kindje.
Volgens mij zit er niet veel kwaliteitsverschil tussen A- en B-merken, behalve dat bv Nutrilon veel investeert in onderzoek. Als je merkt dat je kindje daar niet goed op reageerd heb je allerlei andere varianten. Bijvoorbeeld met geitenmelk en biologisch als je dag belangrijk vind. Hipp schijnt het meeste op borstvoeding te lijken qua smaak en structuur dus als je wilt combineren word die aangeraden.

3 likes

Wij hadden nannycare gehaald. Dat is geitenmelk en schijnt iets zachter te zijn. Volgens mijn verloskundige komt dat iets dichter in de buurt van moedermelk. Uiteindelijk heb ik alleen de eerste twee weken een beetje gebruikt om bij te voeden.

1 like

Ben nu bezig met het wassen van alle kleertjes en andere textiel. Strijkten jullie ook de hydrofiele doeken voordat het de eerste keer gebruikt werd?
Volgens mijn moeder hoeft dat niet maar het ziet er anders zo rimpelig uit als je dat in een bedje gaat zetten?

Woon je bij de grens? Ik had gewoon van de DM huismerk.

Ze spreekt wel Duits tegenwoordig, misschien dat het daardoor komt.
Nein Nein Nein de hele dag door :joy:

10 likes

Ik heb voor kunstvoeding eigenlijk vooral op het geld gelet (:sweat_smile:) en beide kindjes krijgen etos eigen merk (volgens het cb het meest vergelijkbaar met Hero).
Qua fles hebben we bij Y de difrax geprobeerd die in een van die blije dozen dingen zat, maar die moest ze niet. Toen Avent gehaald en die wilde ze wel, ook N drinkt nu uit Avent flessen.

3 likes

De duurdere merken investeren vooral ook veel in marketing
De eisen voor kunstvoeding zijn zo streng dat daar helemaal geen grote verschillen in kunnen zijn.

Je kunt inderdaad wel kiezen voor iets anders dan koemelk.

De Consumentenbond heeft er een heel uitgebreid artikel over.
https://www.consumentenbond.nl/kindervoeding/vragen-en-antwoorden-over-flesvoeding

3 likes

Wow zoveel tips al haha. Ik wil geen borstvoeding geven, dus qua combineren maakt het niet zoveel uit.

@Oprah woon niet echt in de buurt van de grens, maar ik weet dat ze op het kdv waar we hem heen gaan brengen alles van Kruidvat hebben, dus ik zat eraan te denken om die dan eventueel te proberen. Maar met name mijn man heeft heel erg het idee dat A-merk per definitie beter is, dus ik twijfel een beetje. Ik kwam inderdaad dezelfde artikelen tegen als @Ikgebruiklievergeennaam.

En @Cadeaupapier ik schrok ook een beetje van het verschil in prijzen. Maakt me niet uit om voor een duurder merk te gaan hoor, wil niet dat mijn kind iets tekort komt. Maar als het onderaan de streep niet veel uitmaakt, vind ik het een beetje zonde om zoveel meer uit te geven.

1 like

Ik strijk precies niks :sweat_smile: maar goed, dit is wel al ons derde kind en dan ben je er zelf misschien ook wel wat makkelijker in. Moet er wel bij zeggen dat ik sowieso nooit iets strijk

3 likes

De keuringsdienst van waarde heeft een hele aflevering over kunstvoeding gemaakt! Daaruit bleek inderdaad dat de kwaliteitseisen zo streng zijn, dat alle merken goed zijn: Keuringsdienst van waarde: Flesvoeding gemist? Terugkijken doe je op NPO3.nl Vond het zelf wel een interessante aflevering!

8 likes

Ja deze wilde ik ook net tippen. Vond het een goede aflevering.

1 like

Ik strijk helemaal niks, mijn vriend ook niet. Werkverschaffing :laughing:. Maakt mij ook echt niet uit dat het rimpelig is. Denk tegen de tijd dat de baby er is, het me al helemaal niet boeit, zolang maar iets schoon is.

Ook niet gestreken, geloof dat ze dan zelfs ook ietsjes minder goed vocht opnemen. En een baby is toch ongeveer 100% vocht :’)

1 like