Tips, ervaringen & aanraders #4

Mijne kreeg pas rond 15 maanden haar eerste tandje hihi. Hopelijk stelt dat je gerust.

2 likes

Hoi allemaal, ik heb een vraag en ben benieuwd of jullie ervaringen hiermee hebben. Gister werd ik aangesproken door de juf van mijn zoontje. Hij is eind december 4 geworden en zou dus na de kerstvakantie naar school gaan. Door corona is dat uiteindelijk pas flink later geworden. Afijn, hij is dus nu een paar weken naar school geweest en hij vindt het (na de eerste weken waarin hij het wel spannend vond, vooral het afscheid nemen) erg leuk.
Door de periode waarin hij geboren is, zou hij eigelijk een extra half jaar moeten kleuteren. Echter heeft hij gister een testje gedaan met de juf en daarmee slaagt hij al met vlag en wimpel voor alle dingen die ze in groep 1 en zelfs groep 2 zouden moeten kunnen. Dat verbaast me ook niet want hij is verbaal erg sterk, kan goed met cijfers en letters ‘werken’ en kan zelfs best wel goed lezen al.
Maargoed, de juf laat nu dus doorschemeren dat hij wel 1,5 jaar zou kunnen kleuteren en na de zomer gewoon naar groep 2 zou kunnen gaan.
Ik twijfel of ik hier in mee moet gaan of op de rem moet trappen. Anders zou hij eigenlijk altijd veruit de jongste zijn in de klas.
Wat vinden jullie?

Slaapje van de ochtend gerekt tot uurtje of 11. Eerst ging ze volgens mij half 10/10 uur ofzo naar bed. Dus zoveel mogelijk rekken. Nu gaat ze meestal rond 12 uur naar bed, maar was echt lange tijd 11 uur, anders trok ze het niet langer.

In de klas van mijn zoontje zijn er ook 2 of 3 kindjes die zo’n randgeval zijn. Die zijn in januari/februari jarig en mochten afgelopen jaar wel al naar groep 2 ipv nog een extra jaartje groep 1. In groep 2 houdt de juf het weer heel goed in de gaten of ze goed meekomen en of ze het ook sociaal emotioneel aankunnen. En dan gaan ze straks eind mei/begin juni evalueren of ze door naar groep 3 mogen of toch nog beter een jaartje groep 2. Ik zou dag duidelijk met jullie juf bespreken. Anders mist je kindje misschien ook wat uitdaging als hij in groep 1 blijft.

1 like

Ik zou door naar groep 2 laten gaan. Als de juf dit aangeeft dan zou ik die stap zetten. Die grensgevallen door datum komen steeds vaker voor, imo een goed teken omdat er hierdoor meer naar de individuele ontwikkeling en capaciteiten van een kind wordt gekeken. Mocht het toch teveel zijn dan kan er in de kleuterklas ook een stapje terug worden gezet/groep 2 doubleren.

Wij zaten vorig jaar in een vergelijkbare situatie; onze dochter is van eind juni, startte op de 1e schooldag van het nieuwe schooljaar in groep 1, is met de voorjaarsvakantie van datzelfde schooljaar naar groep 2 gegaan en is na de zomervakantie in groep 3 gestart. Zij heeft dus maar 1 jaar gekleuterd omdat ze ontzettend voorliep. De juffen/intern begeleider hebben allerlei tests gedaan en gaven echt goed aan waarom zij vonden dat ze halverwege het jaar naar 2 en daarna direct naar 3 kon.
Het was een onwijs lastige stap want je weet gewoon niet of je er goed aan doet, maar in ons geval is het echt de beste keuze geweest. Ze is zo onwijs opgebloeid nu ze cognitief uitgedaagd wordt, wij hebben een veel gelukkiger kind thuis.

Het is een lang verhaal, mocht je meer willen weten dan mag je natuurlijk PBen.

7 likes

Ik zou hem, zeker als je zegt dat hij al met cijfers en letters uit de voeten kan, zeker naar groep 2 doen! En dan daar kijken of hij nog een jaartje nodig heeft, of over kan naar groep 3. December is tegenwoordig niet heel uniek meer, ik heb standaard wel 2 of 3 jonge leerlingen van eind november of december in de klas!

Ik zou er wel goed op letten dat dit de enige reden is om hem verkort te laten kleuteren. Soms is versneld of vertraagd overgaan ook een truc zijn van de school om de klassen beter te verdelen of meer/minder klassen te hebben. Niet oké maar wel de realiteit

3 likes

Wat hebben jullie je kindje voor zijn of haar eerste verjaardag gegeven? Die van mij is nu 9 maanden dus we zijn al een beetje aan het nadenken. Van mijn zusjes krijgt hij een mooi loopfietsje voor buiten. Wij dachten aan een keukentje en dan spullen voor het keukentje aan anderen vragen, maar ik twijfel nu of 1 daarvoor te jong is?

De regenboog van grimms. Speelt ze nu nog steeds mee (inmiddels net 2). Volgens mij zijn er meerdere hier die een keukentje hebben gegeven met 1 jaar dus kan volgens mij prima.

1 like

Een loopfiets/kar waar ook een vormenstoof in zit.

Ik wil ook graag een tip geven. Bij de kruidvat zag ik namelijk tipitentjes. Weet niet hoe de kwaliteit is maar zag er leuk uit. Voor 12 euro dus voor dat geld kan het ook.

1 like

Zo’n loopkarretje is ook een goed idee! Verwacht niet dat hij voor z’n eerste gaat lopen, dus dat kan dan ook prima!

2 likes

Wij hebben N. een ballenbad gegeven. Ze is net 1 geworden. Groot succes hier! Keukentje heeft ze gekregen van mijn beste vriendin. Speelt ze nog niet Ăšcht mee maar denk wel dat ze daar lang plezier van heeft. Ze doet de deurtjes open en dicht en trekt alle pannen dr af en gaat daar mee spelen. Dus op haar manier speelt ze wel met het keukentje.

1 like

Herkenbaar wel. Ik denk ook dat hij het wel zou kunnen, maar ben een beetje bang dat hij emotioneel op zijn tenen komt te lopen. Zeker omdat ik ook het gevoel heb dat hij wel perfectionistisch is. Dingen die hij niet heel gemakkelijk leert, vindt hij niet leuk en wil hij ook niet opnieuw proberen.

1 like

Maar hoe kom ik daar achter? Dat gaan ze me vast niet vertellen als ik het vraag.

In ieder geval vragen of je de onderzoekjes in mag zien, misschien ook gewoon vragen of het ook een keuze m er oog op formatie is, en het belangrijkste: je eigen gevoel volgen. En vergeet ook niet dat als je nu een keuze maakt voor komend jaar, je volgend jaar ook weer een keuze hebt! Of wat later. Er zijn ook jonge leerlingen die prima meekomen, maar in groep 5 toch sociaalemotioneel vastlopen. Prima om dan lekker nog een jaartje te doubleren

3 likes

Wij hebben ook een keukentje gegeven voor de eerste verjaardag. Hij vond het reuze interessant, maar vooral deurtje open deurtje dicht. Echt met fantasie ermee spelen gebeurde pas richting de 2 jaar. Maar toch zeker geen spijt dat we hem al gegeven hadden.

1 like

Wij geven zaterdag een keukentje!

1 like

Wij geven een loopfietsje (met 4 wieltjes) en ze krijgt ook een ballenbak van onze ouders

@Sarie ik weet niet wat je budget is, maar wij hebben ModĂŒ gegeven voor zijn eerste verjaardag en dat was echt een groot succes! Speelt hij nog steeds veel mee en kan super veel jaar nog mee ook.

4 likes

Even een peuter-slaapvraagje
Dochter nu ruim 3,5 slaapt best laat vind ik voor haar leeftijd. Sinds oktober al tussen 8 en half 9.
We starten meestal half 8 met voorbereiden, tanden poetsen, boekje etc. Het duurt ong 20 minuten voor ze in slaap valt omdat ze nog moet plassen, kletsen etc. Prima, ik heb een kletsmomentje ingepland, wat een paar dagen hielp. Maar sinds een maand is het vooral klagen: ik heb geen slaap, ik wil niet, ik kan niet slapen, ik wil tv kijken bla bla bla
 mama jij bent stomđŸ€Ł.

Maakt niet uit of ze 7, 8 of 9 u wakker wordt, heel actief is of weinig doet die dag
 Er is gewoon elke x gedoe, uiteindelijk slaapt ze dan tussen 20:30-20:45.

Is dit herkenbaar en iemand ajbb tips?

Gelukkig heb ik het geheugen van een goudvis, dus tijdens het klaarmaken voor haar slaap, denk ik er niet aan, maar zodra ze in bed ligt; denk ik ohh god beginnen we weer😑

Vind het eerlijk gezegd niet laat. Mijn zoontje van 4 slaapt ook zo tussen 8 en half 9. De ene dag eerder dan de ander. Vanaf half 8 begint bij ons ook het ritueel van tanden poetsen, melk drinken, pyjama aan, boekje voorlezen etc. Hij word dan rond 7 a 7.15 wakker. Blijkbaar is dit genoeg voor hem. Groeit goed. Let goed op in de klas. Loopt zelf voor in de klas.

Hij doet overigens ook op het laatste moment lastig dat hij niet wil slapen, maar dan zeg ik bv “je mag nog 1 minuut iets doen”. Klinkt voor hem super lang en dan meteen naar boven.