Tips, ervaringen & aanraders #4

Wij hebben het vanaf de eerste paar maanden al gedaan. Lekker even zitten en lezen of plaatjes kijken en dat zo een beetje opbouwen :slight_smile:

2 likes

Sinds we een avondroutine hebben dagelijks, dus vanaf acht weken ongeveer. Nu met drie maanden merk ik dat hij ook echt kijkt naar de plaatjes. Begrijpen doet hij het natuurlijk niet maar het schijnt goed te zijn voor de taalontwikkeling. En het is even een rustmoment na een drukke dag.

3 likes

Oooh onze nieuwe oude auto heeft ook een CD speler dus ik ben nu op marktplaats aan het zoeken! Lijkt mij zo gezellig :relaxed:

2 likes

Wat een hoop reacties, thanks! Ik denk dat ik voor kikker is kikker ga @Zitzak

2 likes

Rond een leeftijd van 3 maanden zijn we begonnen. Eerst las ik echt hele verhalen omdat ze van mijn stem in slaap viel. Daarna was het samen plaatjes kijken en nu is het verhaaltjes vertellen.
We doen het nog altijd voor het slapen gaan. Maar we hebben ook ‘speel’boeken (met kartonnen pagina’s) die ze overdag zelf kan pakken. Dan moeten wij lezen of zij leest had pop of Nijntje voor :smiling_face_with_three_hearts:
Ze is 1,5 jaar trouwens

2 likes

Bij de oudste begonnen we er pas echt mee toen hij rond 2,5 jr. Daarvoor wel als hij zelf met een boekje aankwam, maar hij had er geen geduld voor.
Bij de jongste 2 (nu anderhalf) zit het nog niet in het avondritueel. Zij maken er een spelletje van om hun knuffel en speen op de grond te gooien terwijl ik aan het lezen ben en vervolgens gaan ze net zo lang gillen tot ik ze weer teruggeef. Dat maakt het lezen er niet makkelijker op.
Ze hebben zelf wel oude boekjes waar ze mee mogen spelen en doorbladeren e.d.
Kan niet wachten tot ze wat groter zijn.
Vind het nu bij de oudste ook heerlijk om naast hem in bed te kruipen en samen in een boekje te lezen.

3 likes

Ik dacht altijd dat als je je kind maar vroeg genoeg ging voorlezen, dat ze het vanzelf wel leuk zouden vinden. Maar mijn kind heeft er echt geen geduld voor. Hij vond van die boekjes met geluidjes van bv dieren erin wel heel leuk. En nu lezen we elke avond meerdere flapjes boekjes, wat hij super leuk vindt. Heeft er steeds meer woordjes door geleerd en ontdekt steeds nieuwe dingen. Maar echt een verhaaltje voorlezen nu met bijna 2.5 jaar nog niet.

1 like

Wij hebben de konijnen knuffels van little dutch. De ene poot wordt vastgeknoopt aan de (mouwloze) slaapzak en aan de andere poot zit een tut. Soms leggen we daar ook nog een knoop in, maar dat is niet altijd nodig. En dan nog een losse tut in hun hand als ze naar bed gaan. Op die manier gaat het nu sinds een paar maanden goed bij ons. :crossed_fingers:

3 likes

Hebben jullie een cursus baby-ehbo gedaan en zo ja wanneer? Al tijdens de zwangerschap of pas toen de baby er was? Ze zijn nu online en dat lijkt me niet ideaal maar beter dan niets.

Ik heb zo’n cursus gedaan, redelijk kort na de geboorte. Ik had nog wel een dag op locatie ipv alles digitaal en zou dat ook zeker aanraden. Veel dingen leer/onthoud je dan toch beter. Ik moet wel zeggen dat ik ook alweer veel ben vergeten, en dat terwijl die cursus pas een paar maanden geleden is :sweat_smile: misschien handig om een partner zonder pregnancy brain mee te nemen haha

1 like

Toevallig had ik het hier net met mijn man over. Wij gaan dat inderdaad wel doen en nog wel tijdens mijn zwangerschap. Waarschijnlijk in de zomer en even kijken of we dan praktijksessie op locatie kunnen doen maar anders doen we een prive sessie thuis.

Ik ben echt als de doods als mijn kind straks verslikt o.i.d. en dan weet ik echt niet wat ik moet doen en man eigenlijk ook niet.

Mijn zus en zwager hadden destijds ook gedaan toen ze zwanger waren van hun eerste kindje en waren ze achteraf heel blij mee en wisten vaak wel hoe en snel te handelen bijvoorbeeld als het kindje zich verslikte (ook toen ze al wat ouder waren).

3 likes

Ja! Ik heb het gedaan toen ik zwanger was. Was toen nog net voor Corona uitbrak dus hadden ook 1 fysieke avondcursus. Wel echt heel handig omdat je dan ook leert reanimeren.

Ben er heel blij mee. En bij mij werd het trouwens ook 100% vergoed vanuit mijn zorgverzekering.

1 like

Ons zoontje (bijna 1 jaar nu) heeft een soort puistje op de aanhechting van z’n tongriem aan z’n tong. Echt heeel mini, maar ik ga er toch meer mee naar de huisarts want straks is het wel iets waar ik wat mee moet doen. Ik heb even een rondje getekend op welke plek dat bultje/puistje zit. Iemand enig idee?? Of ervaring hiermee? afbeelding

3 likes

Kinder EHBO staat nog wel op mijn lijstje. Ik heb de afgelopen jaren wel steeds BHV gedaan, waar ook een deel minder/baby reanimatie in voorkwam en situaties zoals verstikking en brandwonden. Misschien weet ik dan al aardig wat, maar opfrissen is nooit verkeerd denk ik.

En @DahliaDavin, bedankt voor het noemen van die vergoeding. Dat is helemaal leuk natuurlijk.

@Chippie Hmm, geen idee. Kan me niet herinneren dat ik ooit het mondje van m’n zoontje zo goed heb bestudeerd dat ik dit gezien zou hebben :thinking: Is het niet gewoon zo’n butje zoals we allemaal wel onder onze tong hebben?

2 likes

Ik had vandaag een afspraak om zo’n 3D beeldje te maken van mijn buik. Het was echt een superleuke vrouw en haar studiootje was ook heel gezellig. Dus als iemand uit omgeving Breda zoiets overweegt: 3D moments is echt een aanrader!

9 likes

Iemand tips voor mijn dreumes (18 maand) die hysterisch bang is voor de stofzuiger?

2 likes

Iemand tips voor leuke versiering voor N haar eerste verjaardag? Heb niet persè een thema in mijn hoofd.

1 like

Dat heeft bij mijn nichtje ook goed geholpen, @Kameleon. Ik probeer het nu door de stofzuiger ook bij haar te houden als hij uit is, en op een zachte stand. En stofzuigen als ze op de opvang is. Voordeel van thuiswerken, maar natuurlijk geen oplossing voor het probleem.

1 like

Haha, bij ons was de reden precies andersom: m’n zoontje krijste de boel bij elkaar als we Henry weer op wilden ruimen. Nu heeft hij zijn eigen mini-versie waar hij helemaal verliefd op is. Zodra hij ‘s ochtends beneden is checkt hij altijd even of mini-Henry er nog staat waarna er een grote glimlach op z’n gezicht verschijnt.

13 likes

Wij hebben eerst deken en kussen gedaan in het ledikant en daarna een peuterbed. Dat werkte voor J goed