Ik zou daarvoor sowieso naar een bekkenbodemfysio gaan eigenlijk, die kan je gericht leren hoe je die spier goed kan ontspannen. Ik loop daar nu ook (na bevalling) omdat ik mn bekkenbodem constant aan bleef spannen en daardoor pijn kreeg.
Ik heb hypnobirthing gedaan mijn eerste zwangerschap, vond het heel fijn met name veel gehad aan de ontspanningsoefeningen en ademhalingstechnieken. Ze zeggen als je gezicht/kaak ontspannen is dat je bekkenbodem dat ook is dus wat dat betreft snap ik dat advies wel. Daarnaast gaat het heel erg uit van vertrouwen in je lichaam en dat je lichaam gemaakt is om te bevallen, vond ik heel prettig omdat ik medisch ben en 2x ben ingeleid bij 38 weken. De dame die het bij ons gaf was niet heel zweverig, maar sommige kunnen wel echt de zweverige kant op gaan waar er geen pijn is, geen weeen maar sensaties etc. Helemaal prima als dat je ding is, maar is niet mijn ding en al helemaal niet van mn man (alhoewel hij zich gewoon moest schikken naar wat voor mij behulpzaam was natuurlijk). Tweede zwangerschap zelf de oefeningen herhaald tijdens de zwangerschap en dat was prima.