Tips, ervaringen & aanraders #4

Mmhh ik zou dat wel lastig vinden. Zijn standpunt is even veel waard als jouw standpunt. Een compromis/elkaar in het midden vinden, zou dan het beste en het meest logische zijn. Misschien toch nog eens overleggen wat een goede middenweg zou zijn? Als hij zegt 1x per maand logeren en jij niet, zou 1x per maand een oppas avond en 1x per 2 maanden ofzo een nachtje logeren een goede middenweg kunnen zijn?

Lastig als hij daar ook niet mee akkoord is wel, maar waar mogelijk (als de kinderen er geen nadeel van ondervinden) zouden jullie beide dan gewoon wat moeten/kunnen toegeven.

3 likes

Wat lastig zeg! Zou het nog een optie zijn als hij zelf een keertje een hotel pakt 1x in de … maanden. Misschien een minder gezellige optie, maar aangezien het ook (deels) om zn me-time gaat. Dan ben jij lekker thuis
bij de kinderen maken jullie er wat gezelligs van met zn drietjes.

Of inderdaad een iets andere frequentie zoals Ovenschaal zegt.

1 like

Waarom wil je naar 3 melkvoedingen?

Wij minderen altijd pas een fles als ze echt een tijdje minder drinkt per voeding. Onze dochter is ca 10 maanden gecorrigeerd en zit nu op 4 flessen. Nog maar net zelfs, tot een paar dagen geleden had ze er nog 5.

Zo lang ze niet echt teveel of te weinig binnen krijgen zou ik gewoon je kind volgen hierin!

En als ze wat weinig vocht binnen krijgt kan je ook al wel langzaam aan wat bijgeven, hè! Onze dochter is nu aan het oefenen met water en laffe thee drinken. Vindt ze heeeeerlijk haha.

@Heisenberg lastig! Door hoe het nu gaat komen jullie denk ik alleen maar meer tegenover elkaar te staan hierin. Als hij het doordrukt is het voor jou natuurlijk nóg minder prettig, zo kom je in een negatieve spiraal lijkt me. Ik zou ook zeggen dat een compromis qua frequentie de beste oplossing is. Om de maand uit logeren en de andere maand doen jullie iets leuks samen zonder logeren. En dan het logeren zo organiseren dat het voor jou oké is en jullie wel kunnen ontspannen samen.

Is er nog een externe factor waarom je het logeren niet fijn vindt, de oppas of iets wat er ooit gebeurd is ofzo? Of is het puur je gevoel?

2 likes

Net als Koda zegt, ik zou kijken naar je kind. Mijn ervaring met mijn zoon (9 maanden) is dat hij geleidelijk naar 3 flessen ging. Hij is steeds een beetje meer water en thee gaan drinken en steeds meer gaan eten. Hij geeft het goed aan als hij trek heeft en soms heeft hij nog behoefte aan een 4e voeding en dan geven we dat gewoon.
Zou je niet druk maken om het aantal en je baby geven waar hij behoefte aan heeft.

1 like

Ik wil het eigenlijk omdat dat beter uitkomt met haar dutjes, ze gaat nu naar 2 dutjes overdag omdat ze de 3e steeds weigerde te doen.
Gisteren heeft ze 1 fles minder gehad (1,5 eigenlijk want ze dronk ook nog slecht) en ze is niet meer gaan zeuren of in de nacht gaan huilen om eten… dat vind ik zo lastig, ze geeft het niet echt aan!
Als ze er 4 krijgt is het wel prima en drinkt ze ze allemaal goed maar 3 vind ze ook prima lijkt het.

1 like

ik lees dit en denk ineens omg moeten we een fles minderen?
ze is nu bijna 10 maanden en meestal tikken we nog wel de 5 per dag aan (incl droomvoeding en rond half 4 nog een fles waar ik graag vanaf wil maar zij niet)
kan nergens vinden hoeveel te veel is voor die leeftijd, weet iemand dat?
ze eet ook gewoon brood, avondeten, fruit etc maar blijkbaar drinkt ze ook nog graag erbij

1 like

Misschien eens kijken wat er gebeurt als je de droomvoeding overslaat?

Volgens mij zijn er wel gemiddelden van hoeveel ze drinken, ik denk dat ik dat heb gevonden bij de infobladen van het consultatiebureau. Maar daar hoef je je echt niet strak aan te houden, het is net wat jouw kindje zelf aangeeft. Maar wij zijn wel van 5 naar 4 gegaan omdat we een keer de droomvoeding hadden overgeslagen. Sliep hij gewoon door tot 7 en had hij ook helemaal geen extra honger overdag.

Die heb ik hier tot ongeveer 9/10 maanden gebruikt! Toen zijn we overgegaan op draagzak. Maar ik vond die stretchy wrap zooo fijn en zeker voor een newborn. Via de website van bykay heb je ook een marktplaats. Daar staat er 1 op voot €45!

1 like

Te veel is het niet zo gauw, zolang ze gewoon normaal groeien. Er zijn als je googlet of in het boekje van t cb kijkt allerlei voorbeeld schema’s te vinden.

@de_kluizenaar ik snap je wel hoor. Wij hadden rond die tijd ook over naar 3 flessen volgensmij. Hij at goed. Wij hadden toen een ritme van:
Na het wakker worden een fles + boterham
Tussendoor fruit
S middags fles + boterham
Tussendoor snackje oid
Avondeten
Voor het naar bed gaan een fles

Later heb ik s middags eerst brood gegeven en dan fles en die er na een poosje afgehaald. Met 10/11 mnd datzelfde s morgens gedaan en met 12 mnd de fles s avonds eraf.

Door KMA en reflux etc was zowel mijn zoon als ik niet dol op flessen :sweat_smile: en hij at echt al snel heel goed. Maar langere tijd meer melkvoedingen geven is ook helemaal prima. Het gaat er vooral om dat het bij jullie en je kindje past!

Ik heb zelf ook de 5e weggelaten want dat was een droomvoeding en toen ze die niet kreeg sliep ze verder ook gewoon prima door en daarom konden we die makkelijk laten vallen.
Misschien dat ik wel teveel opzoek over schema’s en dergelijke maar ik zou gewoon graag wat meer houvast hebben maar zoals jullie al zeggen is ieder kind toch anders dus misschien moet ik dat zelf ook meer loslaten.

1 like

@Nefertiti ga dan die droomfles maar eens weglaten!
we zijn daarmee begonnen om te testen of ze dan door kon slapen (ja uit het niets toen ineens wel) dus durf hem haast niet te laten vallen haha
maar we gaan het testen!

Ja nouja als het mislukt dan moet je er 1 keer 's nachts uit maar dan weet je dat ook weer!

Bij ons CB zeiden ze dat we nu al naar 3 flessen over moeten. Ze is nu ruim 6 maanden en krijgt nog te weinig vaste voeding om een fles te vervangen dus ik heb geeeen idee hoe ik dat moet doen? Ze lijkt ook naast de 4 flessen nog best wat trek te hebben, dus naar mijn idee heeft ze het ook gewoon nodig.

Maar ik heb haar dus ook nog nooit echt verzadigd gezien dat ze niet meer hoefde, dus ik heb dus ook geen idee of ze genoeg krijgt, of gewoon eet omdat ze geen stop kent?

volgens mij werkt dit niet zo bij babies, is dat pas als ze bv snoep enzo gaan eten
mij is op het cb verteld dat ze alleen eten wat ze op kunnen omdat dooreten ‘aangeleerd’ gedrag is
ik zou gewoon die extra fles er in houden maar (zie mijn post hierboven) misschien ben ik niet de beste raadgever hahaha

1 like

Ik vind persoonlijk drie flessen echt heel weinig met deze leeftijd (voor ons eigen kindje dus, niet als andere kinderen daar wel genoeg aan hebben). Ik denk ook dat kindjes heel goed kunnen aangeven of ze genoeg hebben gehad. Dus ja als jij ziet dat zij vier flessen nodig heeft zou ik die lekker blijven geven, wij geven ook nog vier flessen maar hij eet ook echt heel veel ernaast vind ik. Prima. Zolang ze gewoon normaal groeit zou ik me geen zorgen maken over die extra fles. Misschien is ze wel een heel drukke baby die de calorieën nodig heeft.
Hier laat hij steeds vaker iets van de fles staan, dus hij heeft echt wel aan dat hij dan genoeg heeft gehad.

2 likes

Ik vind dat echt weinig flessen met 6 maanden. Zeker als ze nog geen volwaardige maaltijden mee eet, maar oefenhapjes.
Ik zeg in zulke gevallen ja & amen tegen het CB en kijk thuis naar wat mn baby nodig heeft en biedt dat gewoon aan.
Bij ons had de kinderarts uit het ziekenhuis gezegd dat je ook niet snel een baby kan overvoeden. Als ze genoeg hebben duwen ze de speen uit hun mond of spugen het teveel aan voeding uit. Dus wij zijn toen heel makkelijk geworden met gewoon flessen aanbieden als we merkte dat ze honger hadden. Ook al zat er dan misschien maar 2u tussen of kregen ze met 6 maanden nog 5 flessen (of meer, ik weet het niet meer :joy:) per dag.

2 likes

Oh ja wij zijn met minder dutjes ook naar minder flessen gegaan. Hier is het nu (ca 10 mnd):
Opstaan - kleine fles
Dutje 1 - fles
Dutje 2 - fles
Bij naar bed gaan - grote fles
En tot voor kort zat daar nog een nachtvoeding bij. De flessen aan de dutjes koppelen is ons “schema”. Misschien kan je ook een systeem bedenken wat voor jullie logisch is? Dan heb je toch wat houvast zonder dat je na hoeft te doen wat je op internet leest.

@SpeedOfSound als jij denkt dat ze er 4 nodig heeft geef je dat toch gewoon lekker! Terug naar 3 flessen bij 6 maanden is nergens voor nodig. Wij lopen met onze baby in het ziekenhuis en kinderartsen vinden alles prima zo lang je niet meer dan een liter per dag geeft (kv, ivm belasting voor de nieren).

3 likes

Ja, ze is sowieso een erg bewegelijke baby, haha. Ik werd er zelf een beetje onzeker van omdat ze niet de lichtste is en het leek alsof ze zeiden van “ja, geef maar wat minder”. Maar ze krijgt 4 flessen van 200cc, fruithapje, halve boterham, hapje in de avond (groente en iets van aardappel of pasta) en that’s it nu, dus zoveel is het laatst niet volgens mij.

@Gelatelli @LunaLovegood Fijn om te lezen dat jullie babys ook nog 4 of meer flessen krijgen. En dat babys dus zelf wel aangeven of ze vol zitten of niet.

Maar kan ik mijn baby dan bijvoorbeeld nu ook net zoveel geven als ze wil met bijvoorbeeld brood?

Ach ik word hier bijna een beetje boos van? Op het cb, niet op jou :joy:

Tot een jaar is melk gewoon de belangrijkste voeding en de rest bijvoeding. Sommige kindjes zijn wat eerder toe aan vast voedsel en anderen drinken nog liever een fles. Ik zou echt niet te zwaar tillen aan het cb.

Als je kindje van nog geen jaar nog lekker een fles wil drinken, waarom zou dat niet ‘mogen’? Vind dat zo gek.

B. is acht maanden en ik volg zeker geen schema zoals die van het cb. Dan had ik de hele dag een krijsend kind want zoveel eet ze nog niet. Je kunt ook niet snel teveel aan kv geven dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Het komt vanzelf wel, als ze nu nog niet veel vaste voeding wil en liever een extra fles gewoon lekker geven. Ik snap het cb echt niet hierin. Zou me echt niet te druk maken hierover of je onzeker voelen, het komt echt wel goed.

Precies wat @LunaLovegood zegt doen wij ook!

4 likes

Wij geven onze baby wel zoveel als hij wil (behalve yoghurt want daar eet hij zo een kilo van weg volgens mij). Hij eet dan ook echt niet alles op, maar dan heeft hij in ieder geval de keuze. Dus gewoon lekker doen, zolang je geen milkshakes en snoep geeft kan ze echt wel aangeven dat ze genoeg heeft gehad!

1 like