Tips, ervaringen & aanraders #4

Wij hebben de cybex z i size. Zwaar ding, maar heel comfortabel voor baby denk ik. Hij kan ook in een ligstand, zodat ze er langer in mogen. Fijn als je die zo op de wagen klikt, dan kunnen ze ook een beetje liggen ipv alleen zitten. Hij is ook als heel veilig getest. Ook zit er een hele fijne kap op die je helemaal naar voren kan doen, er komt dan geen licht/wind in.

1 like

Wij zijn heel vroeg begonnen! Bij 15 maanden plaste hij voor het eerst op het potje. Daarna werd dat rustig elke ochtend. We deden dan heel enthousiast, maar deden niets met stickers officiële, begreep hij toch niet. Bij 1,5 jaar plaste hij thuis vaak op het potje, maar had hij wel luiers aan. Toen werdhet zomer maar voor ons te druk dus er niet actief mee verder gegaan. Net voor hij 2 was wilde hij alleen nog maar op het potje plassen, hij had er alleen nog niet op gepoept. Dat was 2 keer in zijn onderbroek en toen snapt hij ook dat dat niet fijn was (gelukkig :wink:)
Het ging niet heel snel, maar voor ons ging het zo heel natuurlijk. En nu heel fijn dat al die luiers niet meer hoeven! Nu gaat hij zelfstandig naar het toilet met een brilverkleiner. Op de opvang ging hij vanaf ruim 1,5 wel eens op de wc’s. Pas toen hij geen luier meer omhad ging hij daar echt naar het toilet

1 like

J is ruim 2,5 en rond haar 2e jaar hebben we het geïntroduceerd, ook op de opvang. Toen vroeg ze er zelf om. Ze plaste toen af en toe op het potje. Maakte er meer een spelletje van. Sinds een week of 2 wil ze zelf geen luier meer aan soms en geeft ze zelf ook aan als ze moet plassen; dan doet ze zelf haar luier uit en gaat ze naar het potje. Plast dan ook elke keer. Poepen vindt ze echt te spannend. Soms plast ze wel in haar broek omdat ze afgeleid is

Wij willen, zodra we volledig tijd hebben (nu ff niet met een newborn) haar idd in haar blote kont laten lopen als het er weer voor is. En anders starten in een weekend waar we met zijn twee zijn en ons volledig daar op kunnen richten.

1 like

Iemand tips of ervaring met jeuk bij kinderen?

Dochter 3 nu al een paar weken aanhoudende jeuk, specifiek op haar armen en billen. Het is geen schimmel, heb een hydrocortison&anti schimmelcreme geprobeerd en het komt terug na een tijdje.

Het komt door de aanhoudende droge lucht denk ik, ze krabt vooral savonds/snachts. Ik gebruik al geen wasverzachter, gebruik neutrale wasmiddel dus daar ligt het ook niet aan.

Koelzalf heb ik ook gekregen van de HA en dat helpt een klein beetje. Ik heb ook een luchtbevochtiger thuis, maar vergeet dat helaas vaak aan te zetten in haar kamer.

Misschien toch maar naar de huisarts voor weer hydrocortisoncreme, maar wil eerst kijken of er alternatieven zijn

Vet houden, bijvoorbeeld met vaseline lanette of cetomagocol crème. Liefst een paar keer per dag insmeren. Zo min mogelijk in bad of douche en als ze gaat dan met een vette badolie zoals Groninger badolie. En inderdaad neutrale wasmiddel, geen dingen als Zwitsal. Maar vooral smeren smeren smeren, onze dermatoloog zei altijd hij moet de hele dag glimmen. Er waren tijden dat ik mijn zoontje 8 keer per dag helemaal insmeerde. Nu is gelukkig met droog weer 2 keer dag voldoende.

En naar de huisarts vragen om een doorverwijzing naar een dermatoloog, als ze veel last blijft houden.

1 like

Dat wordt een bezoekje brengen aan de huisarts voor een vette creme bedankt voor je tips!!

Die ziet er idd wel comfortabel uit! Zat net ook nog naar de Jade te kijken… ziet er ook wel chill uit. Poeh… wordt weer een beste uitgave, wanneer houdt t op :rofl:

1 like

Wat naar! Jeuk is zoo vervelend hè? Idd blijven smeren dat helpt al wat, ik heb zelf de lipikar naar aanleiding van t forum gekocht, vind dat ook een fijne smeerbare crème. De vaseline idd ook gebruikt toen het erg droog was, en dat paar keer per dag.

1 like

Ja zeker! Het gevoelig reageren is echt sinds vorig jaar, in de zomer ook al tijdens de hittegolf…
Ik heb dus per ongeluk de Lipikar met Urea gekocht, en dat prikt helaas op de gevoelige huid, dus dochter vond die helemaal niets🤣

Die goedkope van 2,50€ van het Kruidvat!

Edit: @Nefertiti ik heb het gedaan met klittenband en donkerblauwe stof! Dus de ene kant van het klittenband op de stof genaaid en de andere kant op het raam plakken. Blijft perfect zitten en is helemaal donker.

2 likes

Is het heel slecht om een baby van 10 maanden wat volle koemelk te geven? Ze weigert poedermelk te drinken, drinkt ook niet goed meer bij mij (geen geduld, alleen in ochtend drinkt ze de tsr weg). Ik zit dus 1/2x per dag te kolven voor middag/avond. Wil eigenlijk stoppen met borstvoeding maarja, dat kan dus niet. Fles gekolfde melk drinkt ze prima.

Ik heb haar nu net een bekertje volle koemelk gegeven en dat sloeg ze niet gelijk weg, wel een paar slokjes op…

1 like

Heb je al eens gekeken naar de luchtvochtigheid in je huis? Het schijnt dat een luchtbevochtiger goed kan helpen bij mensen met bijv. eczeem. Omdat een huid droger kan worden door een te droge lucht.

Heb verschillende mensen in mn omgeving die er baat bij hebben. Maar heb het zelf nog niet geprobeerd. Zie nu online wel meerdere artikelen erover. Wellicht heb je er wat aan naast de andere tips die al zijn gegeven.

Zo sneu is jeuk bij de kleintjes :frowning_face:

Jaa ik heb dus een luchtbevochtiger in huis, vorig jaar aangeschaft in de lockdown… Maar elke keer bij het slaapritueel denk ik er laat aan en heb dan geen zin om het aan te zetten🤣 luiheid ten top! Dus heb me voorgenomen dat vanaf nu elke avond te doen…

Vanaf een jaar raden ze hier aan kunstvoeding te vervangen door volle of halfvolle melk. Dus zolang je niet alle voedingen gelijk volle melk geeft (alsof je dat zou doen :sweat_smile:) kan dat prima lijkt mij.

2 likes

N dronk op die leeftijd nog 1 fles en verder weigerde hij alles. Enige wat hij dronk was vanille yoghurt met water :+1:t3:. Dus ik denk dat het niet zoveel kwaad kan hoor.

3 likes

Iemand tips voor leuke boekjes over zindelijkheid? Wil eens kijken of ik daarmee het potje leuk kan maken voor mijn zoontje.

Heeft er iemand aanraders voor een leuk vakantiepark/bungalow/b&b wat dan ook in de buurt van de zee, met genoeg speelruimte/speeltuin/dierentuin voor een peuter? Liefste geen centerparks of roompot

Stelt me wel echt gerust… wil zo graag stoppen met borstvoeding nu want ze weigert gewoon echt. Wil niet fulltime kolven voor zo’n oude baby.

Maar krijg er nog geeneens 1 fles poedermelk in per dag :slightly_frowning_face:

Wat mij nog te binnen schiet…
Hier in NL heb je van die granen die je door de melk kan doen, ook met vanille smaak. Dat maakt de melk zoeter. Zouden ze zoiets ook niet in Denemarken hebben?
Mijn zoon vond dat echt de bom.

https://www.ah.nl/producten/product/wi480810/olvarit-acht-granen-met-vanillesmaak-12m

2 likes

Misschien al geprobeerd hoor, maar wil ze wel uit een gewone beker drinken? Of met een beetje sap erdoor? Dat je de smaak anders maakt? Geen idee of dat lekker is maar wij hebben toen echt alles geprobeerd haha.

N was op z’n 1e verjaardag van de fles af, hij doet t nog dus dat kan in elk geval geen kwaad :grin: dus denk dat als je haar een fles gewone melk geeft dat ook best moet kunnen?

Edit: m’n twin @Adje gaf al een zelfde maar iets smaakvollere tip zie ik :joy:

4 likes