Je kan nog wel “roken” zonder sigaret. Roken wordt door rokers heel vaak gezien als een ontspanningsmomentje en dat komt in feite ook omdat je activiteiten afsluit, even uit de situatie gaat en een paar minuten bewust ademhaalt.
Dat kan ook prima zonder echt te roken natuurlijk! Dus als je onrust voelt, maak een kopje thee, ga uit de situatie en even 3 tot 5 minuten focussen op je ademhaling.
Is gewoon een hele gezonde coping en dan voel je je daarna weer rustig.
Hier nog een die vanuit eetstoornis begonnen is met roken en nooit meer gestopt. Ik ben inmiddels sinds 2019 (mijn eerste echt eetstoornisvrije jaar) eetstoornisvrij maar dat stoppen met roken… Ik blijf best bang om te gaan snaaien, heel veel aan te komen in gewicht (echt onzin, want ik ben ook niet bepaald blijven sporten haha) etc. Maar wil dit keer echt stoppen. Alleen hoe dat dan wel gaat lukken?
Okee, ik stop ermee. En nu echt. We gaan een weekend weg waar we echt niet kunnen roken dus als er dan al 4 dagen opzitten is daarna doorzetten vast makkelijker. Ik heb Stoppen met roken van Alan Carr op mijn ereader gezet en een zelfhypnose podcast gekocht. I can do this (toch?)
Ja!
Jaa je kunt het!!!
Tuurlijk kun jij dit! er zijn miljoenen mensen die niet roken en die leven echt geen half leven waarin ze continu wat missen. Het is gewoon een kwestie ban doorbijten. Heel veel succes
Ik ben er inmiddels 8 maanden vanaf en echt: als ik het kan, kan iedereen het!
Same here! Maar dan 4 maanden
@Whistle en @Hippe_kikker wat goed! Ik ben ook 8 maanden gestopt nu. Ik had nooit gedacht dat ik het kon, maar ook mij is het gelukt. Dus @Feather: je kan het!!
Yes, you can! De eerste dagen zijn het pittigst, daarna wordt het steeds makkelijker. Misschien helpt het om een puzzelboekje mee te nemen? Afleiding was bij mij de key.
In oktober ben ik al 5 jaar gestopt
Ik inmiddels bijna 4 maand gestopt, afgelopen week veel dingen gehad waar ik me zorgen om maak en man man man wat had ik zin in een sigaret
Alle aanmoedigende reacties en goede voorbeelden ten spijt - cold turkey bleek toch iets te veel gevraagd. Opzich waren er ook genoeg andere dingen die ook heel veel spanning opriepen en vond ik van een half pakje per dag naar 3 sigaretten ook al wel prima. Maar daardoor voelt het nu doorzetten zo moeilijk. Heb kennelijk niet genoeg wilskracht?
Ah, niet over in zitten hoor. Het is ook supermoeilijk en naar 3 sigaretten is toch ook al hartstikke knap?
Ik heb het destijds ook zo gedaan tot ik op 1 sigaret per dag zat en toen dacht ik ineens vlak voor het opsteken: “nu kan ik steeds heel de dag zonder sigaret, dan kan ik toch zeker ook wel zonder deze ene?”
En sindsdien was het klaar.
Niet meteen de handdoek in de ring gooien, hoor. Je bent supergoed op weg!
Klinkt ook als een goede tactiek! Had eerlijk gezegd ook al meteen de handdoek weer in de ring gegooid met een schijt aan alles mentaliteit maar stoppen kan op elk moment van de dag.
.Ik dacht ook nog even aan nicotinepleisters oid maar dat voelt als cheaten en niet echt stoppen? Lijkt me alleen lekker om zo eerst de gewoonte eruit te halen.
Pleisters hebben mij wel echt geholpen! Ik dacht waarom niet alle hulpmiddelen gebruiken die er zijn het is al moeilijk genoeg.
Ik ben gestopt met als concrete aanleiding een week vakantie met schoonouders. Wou al jaren zo een beetje er van af eigenlijk maar nooit graag genoeg. Nu dacht ik van ja als ik straks op vakantie ben met ze en ik wil telkens roken dat wordt echt de hel dat overleef ik niet… ik was echt super verslaafd en afhankelijk van mijn sigaretten. Sprak liever niet met vriendinnen af die niet rookten omdat ik dan ook niet kon roken, verzon smoesjes tegen m’n vriend over heimwee en stress bij weekendjes weg omdat ik met niet vrijuit kon roken etc.
Uiteindelijk ben ik cold turkey, midden in een pakje gestopt met behulp van kauwgoms. Dat eerste stoppen is nog het “makkelijke” stoppen waarbij je even door de lichamelijke trek heen moet. Daarna vond ik het een paar maanden echt zwaar, alsof ik mijn identiteit opnieuw moest uitvinden ofzo. Ondertussen ben ik alweer 2? jaar gestopt denk ik en ben zo blij. Het spaart je zoveel geld, je bent anderen niet tot last, je stinkt niet en vooral je bent niet meer zo afhankelijk!!
Nou dat wou ik even met je delen. Je kan gerust kauwgoms of pleisters halen, het helpt je door die eerste moeilijke dagen/weken heen! Daarna moet je nog geestelijk afkicken maar dan heb je die pleisters al niet meer nodig.
Gewoon pleisters halen! Heb ze deze keer niet gebruikt, maar het kan wel echt heel erg helpen om niet beide vormen van afkicken tegelijk te hoeven doen. Mentaal en fysiek. Niets cheaterigs aan, het is al moeilijk zat! En tegelijk kun je het!
Juist combinatie van nicotinepleister/champix EN gedragsverandering (dus oa tips over afleiding etc) is de meest effectieve manier om langdurig te stopen met roken. Heb je wel eens de huisarts gebeld over wat de mogelijkheden met stoppen met roken in de buurt zijn? Anders via een longarts in het ziekenhuis zou ook goed kunnen helpen.
Een jaar gestopt vandaag
Wat goed! Echt iets om trots op te zijn! 1 oktober is het voor mij ook een jaar. Nooit gedacht dat het me zou lukken