Stoppen met roken topic

Ik ga ook weer stoppen met roken. In het weekend rook ik wel veel en doordeweeks amper dus dat gaat echt nergens over. En het hele roken gaat nergens over. En ik wil nu stoppen zodat ik er als we weer dingen mogen doen ik er van af ben (daar kijk ik namelijk het meest tegen op omdat al mijn vrienden roken)

1 like

Hoe gaat het bij jou? En anderen?

Ik ben inmiddels bijna 3 maanden gestopt en ik heb echt al weken niet meer aan roken gedacht, tot nu want ik drink een glas wijn haha. Het verbaast me echt dat het me zo makkelijk afgaat!

2 likes

Oh wat super goed! Daar mag je trots op zijn!

Ik ben inmiddels zover dat ik overdag niet rook. Savonds 3-4 sigaretjes over de hele avond en in het weekend dan wel de hele dag :disappointed_relieved: In het weekend wil ik nu ook afbouwen naar alleen savonds roken en dan wil ik er uiterlijk eind februari helemaal af zijn.

Cold turkey heb ik 3x geprobeerd en dat vind ik zo lastig. En op deze manier merk ik dat ik er niet zo een last van heb maar wel al een stuk minder rook en overdag totaal geen behoefte heb. Pas na het eten denk ik ooh roken

1 like

Ah maar na het eten roken is de beste sigaret! Dus dat snap ik wel haha. Super goed dat je al zoveel geminderd bent.

2 likes

Hahah klopt die vind ik echt het lekkerste! En die sochtends bij de koffie ook maar die heb ik alleen nog zaterdag en zondag.

1 like

Wat goed!! Ik ben 1,5 maand gestopt nu wat als een soort van wonder voelt. Denk nog maar 3/4 keer per dag aan een sigaret denk ik, maar kan het steeds makkelijker van mij af zetten. Gebruik nog wel nicotine pleisters in de laagste dosis, dus tot ik die helemaal afbouw voelt het nog niet als 100 % succesvol

1 like

Ik ben nu bijna een jaar gestopt en eigenlijk heel weinig moeite ermee gehad (vorige pogingen vond ik veel lastiger, geen idee waarom het dit keer makkelijker ging/wel gelukt is). Wat ik wel gek vind, maar waarvan ik denk dat dat misschien altijd wel blijft, is dat ik heel soms s’ochtends wakker wordt en opeens een craving heb naar een sigaret met een bak koffie. Ik ben samen met roken ook gestopt met koffie drinken omdat ik die 2 altijd combineerde, maar soms heb ik daar dus nog een kort snak momentje naar. Verdwijnt ook weer snel gelukkig, maar zo gek hoe dat werkt.
Ook als ik op een bus of trein moet wachten beginnen m’n handen soms te jeuken, voorheen ging ik standaard 10 minuten voor de bus kwam al bij de halte zitten zodat ik een sigaret kon roken
nu zorg ik er dus voor dat ik zo kort mogelijk hoef te wachten :joy:

1 like

Hier nu een half jaar gestopt maar gebruik nog steeds nicotinell omdat ik geestelijk ‘iets mis’ anders.
Maar dat ook maar langzaam af gaan bouwen

Ik ben 1,5 maand gestopt ruim! :partying_face: echt zo ontzettend blij dat ik door mijn moeilijke punt heen gekomen ben. Elke keer gaf ik na twee weken op.

5 likes

:partying_face:

10 likes

3 maanden en een week gestopt! :partying_face:

Jij ook goed bezig @Whistle!

5 likes

Ik ben nu een maand gestopt en ik ben er zooo blij mee! Ik “moest” tijdelijk stoppen omdat er een bultje op mijn been zou worden weggesneden en roken niet goed voor de wondgenezing zou zijn. Zat er absoluut niet op te wachten om te stoppen aangezien ik juist in een erg stressvolle periode zat (en zit). Bovendien rookte ik al zo’n 10 jaar.
Het is mij gelukt met behulp van Allen Carr. Het idee was dus eerst om tijdelijk te stoppen, maar stiekem wilde ik al jaren er van af, dus ben maar helemaal gestopt :wink: Het audioboek van hem staat op spotify, dus dat kun je gratis luisteren. Werkte echt perfect om de eerste week door te komen, daarna werd het al steeds makkelijker. Alleen met lekker weer krijg ik soms nog zin om er eentje op te steken in het zonnetje, maar nog niet aan toegegeven. Ben ook absoluut van plan om dit zo te houden.
Tldr: luister naar het boek van Allen Carr! Ook voor koppige mensen een aanrader (zeg ik uit dertig jaar ervaring met mijzelf :sweat_smile:)

2 likes

Ik ben ook gestopt! Heb 25 jaar gerookt en “moest” stoppen ivm een operatieve ingreep. Ik dacht ook dat het mijn moment moest zijn om niet meer te roken. En dat gaat al 3 maanden goed! Heb er zelfs amper moeite mee gehad. Ook Alan Carr gelezen maar dat was niet iets waar ik veel van heb opgestoken denk ik. Het was gewoon mijn moment.
Wat hierboven ook staat, af en toe een momentje waarbij ik denk ohhhja even een sigaretje!
Maar die zijn sporadisch eigenlijk.
Heerlijk, deze vrijheid :green_heart:

3 likes

Ja echt fijn hĂš! Ook om niet meer bang te zijn om naar sigaretten te stinken, vind ik. Goed dat jij na zo lange tijd bent gestopt zeg. Ik had het duwtje in de rug van Allen Carr zelf wel echt nodig, haha. Had ergens toch de overtuiging dat ik niet zou kĂșnnen stoppen met roken, of dat ik toch binnen de kortste keren dan weer zou terugvallen. Dat boek haalde zulke overtuigingen keihard onderuit, gaf me erg veel steun.

1 like

Ik wil hier ook echt even benoemen hoe ontzettend knap het eigenlijk is om te stoppen met roken. Ik luisterde laatst een podcast over gewoontes aan en afleren en hoe moeilijk dat eigenlijk is (meer water drinken/wandelen bijvoorbeeld). Als je dat vergelijkt met een rook verslaving waar je fysiek aan verslaafd bent + meerdere momenten op een dag een gewoonte van hebt gemaakt en dat je al die mini gewoonte momenten moet afleren en nieuwe gewoontes voor moet bedenken
 Dus hierbij: petje af voor iedereen die het is gelukt!! (including myself gelukkig, thanks ook Alan)

5 likes

Is bij jullie de extra trek al afgenomen? Of ben ik de enige die in die valkuil is getrapt? :joy:

Is dat van Allen Carr? Ik heb het boek in het Engels geluisterd dus weet zo even niet waar je op doelt. Of is het iets anders?

O nee, ik bedoel dat je extra trek in eten krijgt. Ik ben (aanzienlijk) meer gaan eten om de onrust op te vangen, maar vind het moeilijk om weer in balans te komen.

O eh, ja, dat heb ik wel een beetje helaas
 Niet zo fijn ook, ben ooit gaan roken vanuit een eetstoornis :roll_eyes: Dus gevoelig puntje. Ben een paar kilo aangekomen sinds ik gestopt ben, maar blijf het echt 100000 keer belangrijker vinden dat ik nu niet meer dagelijks mijn lichaam zo vervuil met sigaretten.
Zoveel meer snaai ik tot nu toe niet gelukkig. Het is uiteindelijk dezelfde onrust die maakt dat ik trek heb in sigaretten of eten (edit: als in snaaien). Innerlijke onrust die sowieso goed is om anders te leren aanpakken. Oké dat klinkt allemaal heel zwaar en zo verstandig ga ik er nou ook weer niet mee om. Maar dat probeer ik wel.

2 likes

Precies dit. Hier ook tijdens eetstoornis begonnen, en ik ben in therapie (niet meer voor eetstoornis overigens). Ik wil inderdaad ook die onrust anders leren aanpakken want je blijft m opvullen met ‘rare dingen’. Roken, eten, vervallen in bingewatchen. Goed dat je dat zegt, want dat is een andere invalshoek idd! Niet richten op strikt gaan eten, maar onrust aanpakken :relaxed:

1 like