Stoppen met roken topic

Wat gaan jullie lekker! Vind de benadering: elke sigaret niet gerookt is er een minder, heel goed.

Gebeurd vaak he, als je dan stopt en er per ongeluk weer eentje rookt, dat je dan denkt van fack zooi ik begin weer.

Ik had besloten om de 24e te stoppen en toen ging mijn relatie van 3 jaar kapot en nu ben ik nogsteeds niet gestopt :scream:

Ik ben nog steeds, op die twee sigaretten na, gestopt. Ik vind het af en toe echt lastig maar ik ben wel heel blij :blush::blush::blush: begin echt de voordelen te zien en hoe ‘gek’ het eigenlijk is om te roken (no judge, dat vind ik voor mezelf)

1 like

Nee dan is stoppen met roken weer het laatste waar je mee bezig bent. Balen en zeer herkenbaar. Geef jezelf de tijd. Het moment om te willen stoppen komt wel weer. Succes!

Ohnee wat heftig, heel begrijpelijk als je jezelf een break geeft hoor! Je hoofd staat nu wel even naar andere dingen. Sterkte sowieso.

Ik heb sowieso eens van een professional gehoord dat niet geslaagde stoppogingen het de volgende keer moeilijker maken. Vandaar dat ik het echt wel belangrijker vind om misschien nog iets langer te roken en ondertussen een goed actieplan voor te bereiden in plaats van zo snel mogelijk te stoppen zonder me goed voorbereid te hebben. Is natuurlijk heel persoonlijk hoor, iedereen doet het op een eigen manier.

@Hippe_kikker Wat goed! Heb je nog een leuke beloning voor jezelf in het verschiet? Begrijp denk ik ook wel een beetje wat je zegt over hoe ‘gek’ het voelt. Het voelt voor mij ook als iets heel onnatuurlijks waar je langzaam aan gewend bent geraakt, als je dan toch wat meer afstand ervan neemt realiseer je je weer wat je nou eigenlijk deed/doet. Ga in ieder geval zo door!

Ik ben nog steeds bewust weinig aan het roken. Stop mezelf ook regelmatig in de aanloop naar een sigaret omdat ik me realiseer dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel trek heb, maar dat de gewoonte op dat moment overheerst. Als ik rook, moet het wel meerwaarde hebben op dat moment voor mij. En inderdaad, elke sigaret minder is er al één, helpt me ook goed om te doseren.

1 like

inmiddels 5 weken gestopt, maar wat blijf ik moe zeg. Herkent iemand zich hierin?

Ja zeker herkenbaar! In mijn geval denk ik dat ik het roken gebruikte om juist moeheid te verjagen. Ik voel namelijk juist als de moeheid opkomt de neiging om te gaan roken, want daarmee pepte ik mezelf weer wat op. Nu ik (bijna) niet rook, komt die moeheid dus meer naar voren.

Zou dat bij jou misschien ook het geval kunnen zijn? Of denk je dat het specifiek door het stoppen met roken komt?

5 weken is echt al lang! Ik heb me ook best lang moe gevoeld, maar gewoon moe van ‘mezelf’/die strijd. Maar volgens mij is dit echt normaal hoor.

Ik droom nog wel echt vaak dat ik rook en het is nu bijna 1 jaar geleden.

ik ben 3 maanden terug gestopt met roken door middel van nicotine zuigtabletjes. Maar nu kan ik daar dus heel moeilijk mee stoppen …

Het is bij mij echt de nicotine waar ik last van heb…
Zogauw ik stop met mijn pilletjes wil ik meteen weer roken ( heb dit dus ook al een paar keer gedaan)

Nu dus maar een afspraak gemaakt bij de praktijkondersteuner vd huisarts. Niet om te stoppen met roken maar om te stoppen met nicptine pillen :sweat:

Ik kom effe stoer doen, want ik kan melden nog steeds gestopt te zijn! De afkickverschijnselen waren vorig jaar zo heftig, maar het is nu zo ontiegelijk makkelijk, raar! Ook lastige momenten, ruzies / drama / coronaverveling, hebben me niet terug aan de sigaret geholpen. Het is zelfs niet de eerste gedachte meer. En dat na jarenlang zo goed als kettingroker geweest te zijn. Vorig jaar keek ik rond deze tijd uit naar de stoptober app voor een steuntje in de rug en zag er van de week weer reclame voor, dus dat deed me wel even terugdenken aan hoe zwaar het geweest is. Ben zo trots!

Ik tel mijn terugvaldag niet mee en vind dat ik sinds 27 augustus een jaar gestopt ben, als ik die wel zou meetellen zou ik over 8 dagen geloof ik een jaar gestopt zijn.

Voor iedereen die nu in die lastige weken zit of zich voorbereid daarop: JIJ KAN DIT.

9 likes

Leuk dat je dit post! Ik ben inmiddels twee jaar gestopt (rook alleen nog als ik bezopen ben, 4 keer per jaar ofzo) en het is gewoon nog makkelijker dan in het eerste jaar.
Heb zeker tien jaar vast gerookt en ook echt niet weinig… gerust een pakje per dag. Ik mis het nu eigenlijk nooit meer! Behalve als ooit heeeeel melancholisch ben hahaha maarja iedereen mist wel eens wat van vroeger, betekent niet dat je het nu weer terug zou willen.

1 like

Goedemorgen lieve stoppers, bijna-stoppers, niet-stoppers-maar-wel-willen-stoppers,

Daar ben ik weer. Het doet mij deugd jullie te kunnen mededelen dat ik vandaag 7 dagen gestopt ben!
Zowel zakelijk als prive zit ik nog steeds niet in rustig vaarwater, maar dat wou ik niet meer als excuus gebruiken. Want als ik eerlijk ben naar mezelf: er is altijd wel wat, er is altijd wel een reden om niet te stoppen :see_no_evil:

Ik heb als back-up wel die stomme zuigtabletjes weer. Ben al eens eerder gestopt met die stomme dingen, en net zoals @tijgerlelie ook zegt: ze zijn ook zo verslavend. Ga er wel bewuster mee om dan de vorige keer en probeer er alleen 1 te pakken als ik tegen de muren oploop of de haren van mij collega’s uit hun hoofd ga trekken.

Hoe is het met jullie?

2 likes

Ja precies dit is de reden waarom het vaak niet slaagt! Super goed dat je deze mindset nu al 7 dagen hebt. Je gaat het zeker weten vol kunnen houden, want het wordt alleen maar makkelijker om eerlijk tegen jezelf te zijn dat alle excuses die je kan bedenken bullshit zijn.

Ik ben nu zelf bijna een half jaar gestopt! Ik heb geen apps meer, geen timers met hoe lang ik gestopt ben, hoeveel sigaretten ik niet gerookt heb, hoeveel geld ik bespaard heb, etc. Alleen een notitie in mijn agenda voor als ik vergeet wanneer de precieze datum was want af en toe vind ik het leuk om het uit te rekenen :blush: Héél af en toe heb ik nog een momentje dat ik mezelf erop betrap dat het me lekker lijkt om een sigaret te roken als zen-momentje. Even tot rust komen, even helemaal niks. Maar dan denk ik, nee wat doe ik raar, ik bereik hetzelfde als ik dit of dat ga doen. Ik geloof ook niet dat dat ooit weg zal gaan, maar het doet me niks meer. Ik kan het naast me neerleggen want ik weet dat het onzin is wat ik in mijn hoofd haal.

1 like

Goed bezig! Ik ben nu ook 7 dagen gestopt, toevallig.

En exact wat je zegt had ik ook, er is altijd wel een reden om niet te stoppen en het is altijd moeilijk. Ik heb nu denk ik een jaar geleden dat boek van Allen Carr gekocht in de kringloop en ik deed er zo lang over om het uit te lezen. Totdat ik mezelf even een schop onder m’n kont gaf.

Wat doe jij voor de moeilijke momenten ter afleiding? Ik ga nu meestal sporten, of douchen of iets dergelijks. Maar merk dat ik me zo onzeker 's avonds :frowning:

@oliverqueen, lekker bezig! :slight_smile: Hoop dat ik over een half jaar je voorbeeld heb gevolgd

3 likes

Oh ja, dat boek van Allen! Ik ging expres langzaam lezen omdat je tijdens het lezen van het boek nog gewoon ‘moet’ blijven roken. Heb wel heel erg gelachen om bepaalde vergelijkingen die hij maakt over hoe idioot rokers ook eigenlijk zijn. Confronterend, dat wel.

Ik begrijp je gevoel helemaal, de avonden vind ik ook het moeilijkste. Ik werk fulltime voor een baas en heb daarnaast nog 2 eigen bedrijven. Wat dus inhoud dat ik eigenlijk altijd wel wat te doen heb. Moet daarbij wel opletten dat ik mezelf dus niet overwerk en daardoor weer mentaal minder sterk ben, emotioneel word en weer ga roken :scream:
Ik heb een paar spellen op de iPad gezet zoals Gardenscapes enzo. Die muziekjes in het spel vind ik zo rustgevend dus dat helpt ook. Tekenen, doodlen of gewoon agressief krassen heeft me ook al geholpen haha.

Wat ik vooral een ding vond toen ik nog rookte (haha wat klinkt dat gek, ik ben geen roker meer!), is dat ik zo erg stonk. Dus als ik de drang heb om te roken smeer ik mijn handen in met crème en doe ik iets van een bodymist op. Tanden poetsen helpt ook, maar dan kijken mijn collega’s elke keer zo raar :sweat_smile:

2 likes

Doet iemand mee met Stoptober? Ik was vorig jaar al gestopt voordat het van start ging maar heb er alsnog wel veel aan gehad. Trouwens, waar ik het allermeest aan heb gehad (en nog steeds heb): haken. Met zo’n haaknaald tussen je vingers en gewoon veel met je handen bezig zijn, hielp me enorm. Was ook een hobby die ik na het stoppen oppakte dus niet met roken associeerde. En wel met ondertussen hulplijn B: lollies.

Ik doe ook mee aan Stoptober, heb de app al geïnstalleerd in ieder geval.

Haken is echt een super goed idee! Oh ik heb nu al zin om te haken :rofl: Ik merk nu wel dat ik ook echt veel meer aan het eten ben. Sowieso al ongesteld + stoppen met roken = vreten :scream:

1 like

Ja, die idiote vergelijkingen waren soms heel confronterend. Voor mij hielp dat ook wel met het doorkrijgen hoe achterlijk het hele concept wel niet is van roken. Maar het blijft af en toe wel even lastig.

Klinkt alsof je een super intensief leven hebt! Hoe had je überhaupt tijd om te roken tussendoor? ;p

Ik heb de handcreme of tafel en naast de bank gezet en vanavond ga ik haken @Sedana. Dat haken is ook een perfecte herfstactiviteit!

1 like

Ik ga mee doen!

3 likes

Succes iedereen!! Jullie hebben vast alle tips en dooddoeners al gelezen. Dus wees vooral lief voor jezelf :blush:

Hoe gaat het hier?