Stoppen met roken topic

Ik stop 16 juli met roken na zo’n 7 jaar van minstens 20 sigaretten op een dag. Ik heb 2 keer eerder (al aantal jaar geleden) stoppoging gedaan van maximaal 2 weken.

Ik ga nu stoppen vanwege dat ik zwanger wil worden en zag dat het de kans op zwangerschap wel met de helft kan verminderen. Dus voor mezelf is dit een ontzettende drive om te stoppen! (hiervoor zei ik altijd wel; ik stop sowieso als ik zwanger zou zijn).

Ik heb een intakegesprek gehad met Smoke Free (wordt alles van vergoed) en ga stoppen met behulp van pleisters en zuigtabletten, dit had ik vorige keren niet gebruikt. Ook ga ik nog het boek lezen van Alan Carr.

Wat goed dat je ook hulp hebt gezocht. Een beetje externe motivatie en begeleiding kan zeker geen kwaad.

Het wordt aanbevolen om het boek van Alan Carr te lezen terwijl je rookt. Ik was gestopt, zocht naar motivatie en kwam toen dat boek tegen. Gevaarlijk wel, want ik ben toen weer gaan roken omdat het boek het zei :joy: Na het lezen van het boek stopt, maar toen toch weer verslaafd geraakt aan die stomme vervangers.

Mijn datum staat op 25 juli, dan heb ik vakantie. Ik rook thuis niet. Mijn vriend heeft er zo’n hekel aan, dus ik rook niet in zijn bijzijn.

Wat zijn jouw triggers geweest om weer te gaan roken?

Dankje! Ja dat lijkt me ook zeker wel, als is het niet vaak hoor. 7x telefonisch in 3 maand. En dan 1e keer al direct een dag na de stopdatum (zou eigenlijk 2 dagen later zijn maar dat is in het weekend).

Ah jammer is dat! Kwam inderdaad tegen dat je het dan zou moeten lezen als je nog rookt, dus dat komt voor mij wel uit. Ik stop nu ook in m’n vakantie, uitgaan kan toch niet (dan rookte ik al helemaaal als een malle) dus eigenlijk ook wel het ideale moment.

Weet niet meer precies hoe en wat, maar het was sowieso stress ergens om dat ik weer was begonnen. En ik had ook een enormmm slecht humeur en dat ik continu zat van dat ik wilde roken, dat zelfs m’n vriend zei ga asjeblieft shag halen want dit is niet te doen. (die heeft zelf nooit gerookt).

Hahaha wat erg is dat! Mijn vriend heeft ook nooit gerookt, dus die snap er ook helemaal niks van dat je chagrijnig of humeurig kan worden. Ik praat er met hem ook nooit over. Ook niet dat ik ga stoppen, want dan moet ik weer een hele preek aanhoren over hoe erg het is dat ik nu wel rook :sweat_smile:

Stress is denk ik wel bij iedereen een cruciale factor wat het rookgedrag in de hand werkt. Ik moet een manier vinden om op die momenten niet te denken van ‘alles is toch al naar de klote’. Het werkt ook niet mee dat mijn favoriete collega’s roken. Dan wordt er snel even een rookmomentje gemaakt, en dat ga ik wel missen. En roken en alcohol is helemaal dramatisch! Pilsje, peukje, pilsje, peukje. Word er zelf dan ook bijna misselijk van, maar gewoon doorroken he!

Bij jou veel rokers om in je omgeving of op het werk?

Steunt je vriend je verder wel fijn dan met het stoppen? Ja die combinatie met drank is echt ernstig :sweat_smile:

Snap dat het kut wordt dan inderdaad met je collega’s! Ben je dan van plan om wel mee naar buiten te gaan of dat niet?

Ik heb weinig mensen die roken gelukkig, alleen m’n beste vriendin en haar man, maar zij rookt niet veel. En zie hun ook niet wekelijks. Daarbij zijn ze meeega enthousiast dat ik zwanger wil worden, dus wat betreft steun komt dat vast wel goed.

En op school een paar klasgenoten, gingen altijd met een groepje naar buiten zowel rokers als niet-rokers.

Maar weet nog niet eens of ik in september weer (volledig) op school zit ivm corona, dus dat zal wel meevallen en dan ben ik ook 1,5 maand gestopt.

Verder hou ik de echte reden dat ik stop met roken wel voor me, op een aantal vrienden na :see_no_evil:

1 like

Bij mij was “stress” ook altijd een excuus om te blijven roken. Maar ik maakte het in mijn hoofd ook erger dan het was zodat ik het voor mezelf goedpraatte dat ik mocht roken omdat alles toch tegenzat. Nu ik niet meer rook kan ik tegenvallers makkelijker naast me neerleggen en doorgaan. Waar ik dus voorheen er echt in bleef hangen en liever een peuk opstak dan verder te gaan met mijn dag. Eigenlijk best een soort kinderachtige reactie hoe dat bij mij werkte.

Als trouwens iemand nog dat boek van Alan Carr voor een klein prijsje wil overnemen, DM me!

1 like

Wat fijn dat je dat zo in bent gaan zien! Ik heb dat naast roken ook nog met chocola eten, echt erg

1 like

Dit vind ik echt een hele mooie benadering! Zo heb ik er nog niet over nagedacht.

Ik heb ook een aantal jaar niet gerookt en ik weet nog wel dat mijn concentratie sowieso veel beter was. Nu word ik om het uur gestoord door de gedacht dat het weer ‘tijd’ is.

1 like

De achterliggende reden waarom je stopt zal echt een super goede motivatie zijn om het vol te houden denk ik! Natuurlijk hoeft die redenen niet met iedereen gedeeld te worden maar wel echt heel leuk dat je beste vriendin wel op de hoogte is. Wel fijn als je even je hart moet luchten :grin:

Ik zal denk ik wel mee gaan met mijn collega’s naar buiten. Heb ik de vorige keer ook zo gedaan. Anders heb ik het gevoel alsof ik mezelf dubbel ‘straf’. Geen sigaretje en geen gezellig momentje. Uiteindelijk zullen we er toch mee moeten leren omgaan dat er altijd wel mensen in de buurt kunnen zijn die roken.

Vanmorgen heb ik mijn eerste ochtendsigaret een uur uitgesteld! Ondanks dat de stopdatum nog een eindje weg is, probeer ik wel tussendoor uit te stellen en over te slaan.

Bereid jij al wat voor richting de stopdatum?

Ja lijkt me ook hoor met deze reden dat het me zeker gaat lukken!

Ah snap ik ja met je collega’s. Heb je het ze verteld wel dat je gaat stoppen? En misschien kun je ook aan ze vragen dat ze je echt geen sigaret of hijsje aan t bieden (zo van, ah 1tje kan geen kwaad) als jij het er moeilijk mee hebt.

En wat goed zeg dat je het uitstelt! Ben ik zelf niet aan het doen. Heb zoiets van, blijf lekker nog een weekje roken en geen zin om het mezelf nu al moeilijk te maken. Terwijl ik dan ook pleisters en zuigtabletten heb.

Ga wel de dag ervoor m’n aanstekerverzameling weggooien en overige shag etc. En direct m’n jassen lekker uitwassen. Heb er eigenlijk wel zin in ofzo om dan te stoppen, klinkt zo raar haha. Denk dat ik het op dat moment wel minder vind :sweat_smile:

1 like

Dat laatste had ik toen op een gegeven moment ook, dat je ‘zin’ hebt om te stoppen. Denk dat dat ook wel betekent dat die ‘knop’ steeds meer omgaat. Mij heeft het toen ook geholpen om heel bewust tegen mezelf te zeggen: ik ga gewoon niet meer luisteren naar dat stemmetje in mijn hoofd dat graag wil roken. Ik ben sterker dan dat. En dat was ook zo, ben intussen 1,5 jaar gestopt.

Succes in ieder geval! Ook @saldosjoemelaar

Ah fijn om te horen en goed van jou ook!

1 like

Ik moet zeggen, ben nog niet eens op de helft van het boek van Alan Carr, maar het heeft me nu al inzichten gegeven. Wat betreft dingen qua roken hoe ik er zelf nog nooit over na heb gedacht.

De ‘lekkerste’ sigaretten op een dag vind ik zelf wel die na een maaltijd. En hij omschrijft dat bijvoorbeeld als dat een sigaret geen kers op de taart is na een maaltijd, maar een monstertje die gevoed wil worden.

En dat je als roker niet rookt om ervan te genieten, maar omdat je je anders vervelend voelt.

En ook met stress, dat roken je geen rust geeft, maar het de nicotine is die je een ‘oppepper’ geeft. Dat je van sigaret tot sigaret leeft eigenlijk met ontwenningsverschijnselen.

Ik ben nu een maand gestopt maar gebruik nog steeds nicotine zuigtabletten.
Als ik die niet heb ben ik net zo aan het hunkeren als dat ik deed naar een sigaret.

Ben hier dus ook niet zo gelukkig mee

Verschrikkelijk he! Ik heb bijna een jaar geleefd op die stomme zuigtabletten. Ik kon zelfs niet eens meer slapen zonder.

Dan ben je afgekickt van het roken, moet je daar weer vanaf zien te komen!

Even weer dit topic omhoog halen. Ik wil morgen stoppen met roken en ik vroeg me af of er hier misschien meer mensen zijn die een poging gaan wagen, dan kunnen we elkaar hier steunen.

1 like

Ik ben nu sinds donderdagavond aan het stoppen!! Met nicotinepleister, verder was het gewoon opeens het moment.

1 like

@anon2098800 ben je nog gestopt?

Jazeker! Af en toe wel frustratie momenten maar het gaat zeker nog wel. En bij jou?

Ik had al langer in gedachten te stoppen, ben het zo zat eigenlijk, maarja als je trek hebt ben je dan opeens weer vergeten…

Ik heb het vandaag moeilijk maar het lukt. Ben ontzettend moe en wazig in m’n hoofd. Hoop dat dat snel minder wordt :blush:

Goed dat je gestopt bent! Houd vol!