Vandaag officieel een week niet gerookt! Ben super trots!
Elke keer dit topic ver vermeden als ik toch weer ânog Ă©Ă©n pakjeâ haalde en het telkens weer uitstelde. Hoe kut ik me ook voelde elke keer als ik weer zocht naar een locatie om iets te halen waar ik dan niet âte vaakâ kwam of waar ik het risico liep om bekenden tegen te komen.
Het afgelopen half jaar heb ik 2x een paar dagen niet kunnen roken en dat ging me toen verrassend goed af. Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad als het niet âkanâ of niet âmagâ. In mijn geval wist bijvoorbeeld niemand het dus ik rookte alleen thuis. Was ik weg, met familie of vrienden, dan kon het gewoonweg niet en dat maakte het ook makkelijk om los te laten. Helaas als ik dan weer thuis kwam dan begon ik weer.
Ook heb ik het boek in huis Stoppen met roken van Alan Carr ofzo? Jill noemt het ook in haar YT video over stoppen. Noooit gelezen. Elke keer de gedachten om te beginnen met lezen maar dan wel als ik peuken had want je mag schijnbaar niet stoppen als je het boek nog niet uitgelezen hebt. Nou ja, dat werd dus ook een excuus want ik begon maar niet met lezen.
En ineens klikte het vorige week. Ik rookte mijn laatste sigaret na het opstaan en dat was het dan. Ik weet niet precies waarom maar de afgelopen week ging me makkelijker af dan verwacht. Ik denk omdat mijn routine anders is dan normaal vanwege Corona. Ik ben wat andere dingen gaan ondernemen waardoor ik niet in dezelfde sleur is als voorheen. En ik denk dat dat het makkelijker heeft gemaakt om mezelf te herinneren dat ik niet meer wil roken en geen sigaretten meer wil kopen.
Ik heb mezelf afgelopen week ook goed bezig gehouden, afleiding gezocht, gesport, opgeruimd, schoongemaakt, etc. Alles op een andere manier dan normaal en dat heeft gewerkt!
Af en toe wel zoân momentje dat de verveling erin sloop en ik dacht. Saaaiiii wat moet ik nu, kon ik maar ff dit uur doorbreken met een sigaret. Maar ik kon het makkelijk accepteren dat ik die momenten had en dat het me een zenuwachtig en onrustig gevoel gaf. Hoort erbij, even diep ademhalen, ga iets doen, klaar.
En nu ben ik gewoon een week verder en heb ik mijn eerste bespaarde geld overgemaakt naar een apart spaarpotje op mijn spaarrekening! Yay!