Stoppen met roken topic

Oooh ja die afhankelijkheid die je beschrijft herken is zo en is echt het ergste. Dat je niet tegen onverwachtse dingen kan omdat je wel iedere 2 uur een sigaret wil roken.

Goed dat je gelijk de draad weer oppakt. :slight_smile: Het is echt vallen en opstaan.

Allemaal goede redenen en ik heb er nog 1 extra ondervonden: geld! Hou zoveel over de laatste maanden, er ging toch echt meer geld naar die peuken dan ik zelf door had (of wilde erkennen🙈).

1 like

Wat goed dat je maan gestopt bent! Volhouden!

Ik vond een vaper trouwens alsnog stinken, ik weet niet, hangt een muf luchtje aan. Er zit ook nog wel nicotine of teer in dan toch? Daarom twijfelde ik of het echt beter was dan een sigaret.

Wat mij voor mij heel helpend was om te stoppen was inderdaad ook benauwdheid. Ik voelde mij zo benauwd dat ik moeite had met ademen, en bedacht mij toen dat mensen met copd of longkanker zich zo dagelijks voelen. Het idee van je 24/7 zo voelen was voor mij zo beangstigend dat ik per direct ben gestopt.

Succes met het stoppen!!

Jaa gaat je lukken! Kom op! Je kan het. Eens je die 24h voorbij bent heb je al een mijlpaal bereikt!
(En ik weet niet of ik nu iemand bubbels burst, maar je ruikt zooo vaak of iemand heeft gerookt, ook al komen er allerlei trucjes bij te pas, het komt alsnog vanuit je hele poriën (en haar en kleding en adem etc).)

Er zit wel nicotine in. Geen teer of andere troep. Wel is nog denk ik niet bekend wat die vloeistof nou precies met je doet. Schijnt ook niet helemaal clean te zijn. Maar wel alsnog veel minder schadelijk dan sigaretten.

Ik vind dat altijd zo gek haha, juist omdat het niet bekend is moeten we er toch niet vanuit gaan dat het minder schadelijk is dan sigaretten? Het kan juist beide kanten opgaan lijkt me, anders was het wel duidelijk. Geen aanval op jou, maar meer over hoe ze gerepresenteerd zijn in de maatschappij

De vaper die mijn vriend gebruikt heeft maar een paar (3 geloof ik) ingredienten, het doosje is weggegooid dus kan het niet meer nakijken. Die stoffen worden ook gebruikt in levensmiddelen.

De nicotine wordt alsnog gehaald uit echte tabak dus ja… de slechte stoffen uit tabak kunnen er wel in zitten. Maar de teer, benzeen, arsenicum, en koolmonoxide etc uit sigaretten zit er allemaal niet in. Dus ik denk wel dat ‘t sowieso minder slecht is.
Deze site legt wat uit over wat die stoffen in vapers zijn. Het is een webshop dus vast niet objectief. Maar ik heb de ingredienten uit mijn vriends vaper ook ge-wikipediaad en er kwam niks raars naar boven.
https://www.zwoofs.nl/eliquid-ingredienten-pg-vg-clearomizers

Verder voel ik me niet aangevallen hoor. Ik vape zelf niet en vind ook dat mijn vriend gewoon helemaal moet stoppen met vapen ter zijnertijd. Maar hij heeft hier wel veel aan want hij was echt een roker en kwam er niet makkelijk vanaf.

1 like

Ben meer dan een half jaar gestopt maar heb soms toch nog gedachten zoals “zo en nu een sigaret” en dan moet ik echt even bewust zeggen van nee je vindt sigaretten vies en die verslaving was super onhandig dat wil je niet meer.
Het is niet dat ik echt op het punt sta om het te gaan doen ofzo maar moet heel bewust die gedachten rationaliseren omdat ie toch uit m’n onderbewustzijn omhoog komt.
Achja hoe langer ik stop hoe makkelijker het wordt.
Op naar m’n eerste zomer zonder sigaretten. Toch 13 jaar gerookt…

ahhh ik meld me hier ook.

Ik rook al jaren niet meer constant, maar vaak als ik me gestresst voel of al ik ruzie heb met mn vriend , of op een feestje met wat alcohol op pak ik toch snel weer een sigaret. Wil dat eigenlijk ook niet meer maar het lukt me dan op 1 of andere manier echt niet?! Meer mensen die dit hebben en hoe gaan jullie er mee om??

Hier heb je echt geen ene reet aan, maar ik rook dus wel nog als ik heb gedronken. Maar alleen als ik écht ga drinken (dus niet één of twee wijntjes), omdat ik weet dat ik ‘dronken ik’ toch niet kan tegenhouden. Opzich vind ik het wel oké, zolang ik de volgende dag maar niet verder ga. Ik gun mezelf dus bewust één uitzondering. Misschien kan jij ook één ding kiezen (en dat evt later ook afbouwen)?

1 like

ja ik doe dit nu inmiddels al jaren en ik denk dat het echt nooit lukt om hier vanaf te komen. :sweat_smile: de behoefte is gewoon té groot als ik gedronken heb of stress heb. Ik ga dan ook gewoon speciaal een pakje halen vaak.

1 like

Bij het stressroken: heb je dan ook als je een peuk hebt gerookt je je daadwerkelijk beter voelt? Ik had dat ik het altijd teleurstellend vond. Zat ik daar met stress, in stinkkleding en stinkvingers en een droge keel. Destijds boeide het me niet, maar elke keer als ik nu een stressmoment heb en ik verlang naar een peukje dan beeld ik me dat wel in. Dus dan ga ik nadenken van ‘oke Arumrae je voelt je kut en je wil een peukje, wat gebeurt er als je dat peukje rookt?’ En als ik dan dat rijtje af ga van gevolgen dan besef ik me dat een peuk niet het antwoord is en wordt het verlangen minder.
Het is namelijk heel logisch dat een peuk eigenlijk niet het antwoord is, maar soms moet je je brein dat even ‘uitleggen’ haha, zodat dat verlangen (onbewust) minder wordt.
Ik word bijvoorbeeld wel oprecht een klein beetje gelukkiger als ik iets lekkers eet. Dus ga ik wat lekkers halen. Nu is dat dus niet de ultieme tip wanneer je niet wil aankomen haha, maar zoek iets wat je daadwerkelijke stress kan verlichten. Stoppen met roken betekent namelijk absoluut niet dat je je constant kut moet voelen als je stress hebt. Stressmomenten zijn al kut genoeg: én jezelf te moeten weerhouden van een peuk én stress te hebben, logisch dat opgeven dan sneller gebeurt. Dus wees lief voor jezelf.

2 likes

Na meerdere pogingen ben ik er nu toch wel echt klaar mee. Vanaf vandaag geen sigaretten meer! Het is dag 1 en wel al lastig… :wink:

2 likes

Knap! Ja het is lastig, maar wel te doen. Je kunt dit!!

Ik doe een nieuwe poging. Gisteravond (15-05 om 19.00) mijn laatste sigaret gerookt. Ik kom van bijna een groot pakje per dag. Had vandaag vooral last qua gewoontes en enorme honger :disappointed: maar ik wil het echt heel graag volhouden.

2 likes

Elke poging is een applausje waard hoor! Hier nog steeds gestopt sinds eind februari en heb inmiddels ook feestjes, bruiloft en middagjes op het terras overleeft.
Maar toch blijf ik t gevoel houden dat t nog fragiel is en ik zó weer zou beginnen, stom he?
Ook blijf ik de geur lekker vinden, sta graag te snuffelen bij de rokers :see_no_evil:

2 likes

Bij mij gaat het ook kut :frowning:

3 maanden gestopt en och wat vind ik dat aankomen erg. Ik eet niet extreem meer of dat ik me volprop met snaaiwerk. Ondanks dat ik weet dat ik gezonder af ben, vind ik die extra kilo’s vreselijk…

Hoe vinden jullie dat?

Joehoe ben 2 maanden gestopt met roken! Afgelopen week moest ik een medische verklaring invullen, en voor het eerst sinds 10 jaar kon ik opschrijven dat ik niet rook. Dat voelde wel even goed!

Verder merk ik eigenlijk totaal geen lichamelijke voordelen aan niet roken. Het enige voordeel is dat niet alles naar rook stinkt. Ik blijf maar aankomen en ik blijf ongezond eten, daarnaast blijf ik ook erg moe waardoor sporten er nou ook niet echt in zit. Ik heb in mijn kamer ook niet echt een spiegel waarin ik mijn hele lichaam kan zien, maar elke keer wanneer ik in een pashokje sta of ergens ben is het toch even schrikken wanneer ik mijn buik zie.

3 likes