Stief/bonusouder topic

Dat is lief, dank je wel

1 like

Ik vind het heel belangrijk dat gescheiden ouders zich aan de regeling houden; ookal “wil” het kind niet. Elke ouder heeft recht op zijn tijd met de kinderen en zolang deze nog jong zijn (prille pubers las ik bij jou) hebben ook de kinderen nood aan duidelijke afspraken.
Door er flexibel mee om te gaan geef je een fout signaal naar de kinderen vind ik. Al zeker als de relatie tussen gescheiden ouders niet goed zit kan dit voor vervreemding / vermenging eigenbelang ouder zorgen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk structuur en afspraken zijn voor de opvoeding, zeker in nieuw samengestelde gezinnen.

3 likes

Na 12e is het een hele andere situatie en mogen ze zelf kiezen.

1 like

Zelf kiezen is wel een heel groot woord.
Vind het jammer dat het wel vaak zo richting kinderen wordt benoemd. Het is niet de bedoeling dat alleen het kind het voor het kiezen heeft. De stem van het kind wordt meegenomen maar nog steeds ook die van ouders.

2 likes

Maar dit is niet helemaal waar. Zodra ze 12 zijn zal de rechter naar hun mening luisteren maar een kind van 12 mag niet het volledige ouderschapsplan aan zijn laars lappen. Het ouderschapsplan blijft gelden en als een kind of ouder daarvan af wilt wijken bepaald de rechter of het in het belang van het kind is. Hierbij word geluisterd naar wensen van beide ouders en kind in kwestie. Maar het kind mag niet zelf kiezen hoe en wat.

3 likes

Ja daar hebben jullie helemaal gelijk in. Vooral rond de leeftijd van begin puberteit kunnen ze helemaal niet met dat soort " keuzes " omgaan. Sneu dat dit toch nog steeds zo gebeurd en ouders toch nog hun kinderen inzetten als wapen.

1 like

Ik vind het stukje “recht op tijd met de kinderen” heel lastig. Wie zegt dat? Laatst zei ik tegen mijn vriend dat hij beter iets later weg kon gaan want dan zou het makkelijker zijn met het wegbrengrn van zijn dochter en toen zei hij: “ik heb ook recht op mijn vakantie”. Maar wie zegt dat? Als een kind zo duidelijk laat weten wat het graag wil, dan lijkt het me juist heel gek om door te drukken van: je moet bij mij zijn vandaag!

Dit is iets waar ik heel erg tegenaanloop in mijn relatie. Ik kijk naar het kind en zie bepaalde wensen. Deze passen niet in het plaatje dat mijn vriend heeft afgesproken met haar moeder of in het plaatje dat hij zelf voor ogen heeft, maar hij blijft vasthouden aan: maar ze moet bij mij zijn de helft van de tijd. Ik weet dat niet zo goed, is dat zo?

Ja ik ben het hier ook mee eens! Ik vind het ook belangrijk dat er gekeken wordt naar het kind. Maar het zijn nog kinderen. Ze zijn ook makkelijk beïnvloedbaar en ze zijn vaker bij hun moeder dus zij heeft ook meeste invloed op de kinderen. Als zij tegen de kinderen zegt: “Zullen we vanavond een film gaan kijken in plaats van naar papa” (dit is wel een heel simpel voorbeeld). Denken de kinderen: “Oh ja gezellig!” En ze denken nog niet verder van: “Oh dan zie ik mijn vader nu vier weken niet.” En als ze een keer aangeven hierheen te willen zijn er opeens altijd al plannen.

Maar hun moeder ziet het totaal niet zo. Zij betrekt de kinderen overal bij. Ze heeft nu ook aangegeven na de escalatie van dit weekend om in gesprek te gaan. Met de kinderen erbij. Ik vind dat echt geen goed idee. De kinderen worden ergens tussen geplaatst en onder druk gezet en er ontstaat een loyaliteitsconflict. En wie weet wat er vooraf door de moeder tegen gezegd is. Het is zo moeilijk allemaal. Maar bedankt voor je reactie in ieder geval! Ik ga ook wat meer opzoeken over oudervervreemding.

2 likes

Ok, laat ik het zo stellen. Kinderen hebben recht op hun mama Ă©n papa. Toen mijn (plus)kinderen voorheen nog naar hun moeder gingen (intussen overleden) gaven zij ook aan liever bij papa/ons te zijn. Er was een afspraak week om week en daar hebben we ons steeds aan gehouden. Uiteindelijk zijn kinderen super loyaal aan beide ouders en een kind wil niks liever dan gekoesterd/geliefd worden, en dat hun ouders fier en trots op hun zijn.
Wij hebben die regeling altijd volledig gerespecteerd; ze is en blijft nu eenmaal hun moeder. Ookal wisten we dat de kindjes daar niet naar onze normen opgevoed/verzorgd werden (weinig structuur, hygiĂ«ne, geen regels ivm schermtijd, bedtijd, snacks, water drinken,
) afgezien van dit is het hĂșn mama die iets te bieden heeft wat niemand anders kan. Zelfde geldt omgekeerd voor de papa’s.
En ja, wij hielden soms ons hart vast als de kinderen bij hun mama waren, en wel eens stinkend en uitgeput terug kwamen. Of dat mama teveel zou drinken en onverantwoordelijk zou zijn. Maar ookal was mama in onze ogen niet “de beste” mama, ze was mama, hĂșn mama, en daar kom je niet tussen.

Ik vind dat @Vloeistof ’s vriend hier heel streng, rechtlijnig en duidelijk in mag zijn. Duidelijke regels (en je daaraan houden) maken goede vrienden, en zal gezonder zijn voor de kinderen in the long run. Mijn vriend en zijn ex hebben dat heel goed volgehouden naar de kinderen toe, ondanks hun vreselijk toxic huwelijk. Kind komt eerst en eigenbelang laat je erbuiten.

7 likes

Goed uitgelegd, dank je wel. Soms wel jammer dat iedereen hier er vanuit gaat dat het bij een van de ouders stroef gaat of niet gaat zoals het hoort, maar dat is in ons geval niet zo. Bij zowel haar moeder als haar vader gelden (ongeveer) dezelfe regels en is veel liefde, aandacht en structuur.

Wat wij nu weer meemaken.

De oudste is positief getest op corona, zonder klachten. De jongste is negatief.
Nu wil de ex ze brengen en dan moeten ze hier maar in quarantaine. Zij hoeft niet in quarantaine want negatief getest en gevaccineerd. Maar als ze hier in isolatie gaan, alleen voor t weekend dan moeten wij maandag ook testen want in aanraking geweest met iemand met corona.

Echt he, 2x brengt ze ze met rare smoesjes niet, daar hebben we iets van gezegd en nu dit.

1 like

Huh? Jeetje en gaat dit ook zo gebeuren?

Dat is nu nog punt van discussie.

Zelf ben ik er niet (beurs) maar vind t gewoon niet chill. Do hebben we intake bij verloskundige en die vrijdag 1e echo, m’n vriend heeft daar 2 dagen vrij voor genomen dus wil eigenlijk 0 risico lopen.

Edit discussie tussen de ex-en bedoel ik hoor.
Wij zijn t eens dat we t niet goed zitten

1 like

Ja inderdaad, je bent natuurlijk zwanger! Zou je dat inzetten om bij de moeder aan te geven dat het daarom niet kan dit weekend?

Nee
 we hebben t nog niemand verteld. Wil t haar niet al 1e vertellen en heb sowieso geen behoefte om dat aan haar te vertellen.

1 like

Ik snap het. Wat lastig :cry:

@Perzik , hoe is het uiteindelijk gegaan?

1 like

Ik vind het soms juist echt super moeilijk dat hij en zijn ex nog zo “goed” zijn. Gister bijvoorbeeld wilde hij iets laten zien op whatsapp van zijn hobby en toen zag ik in zijn overzicht voordat ie op die groepswhatsapp klikte dat hij dit naar zijn ex had gestuurd:

:joy::joy::joy::heart::heart::heart:

Ik weet dat dat waarschijnlijk een reactie was op een foto of actie van zijn dochter, maar het doet mij wel wat. Ik had gister ook helemaal niet met hem ge-appt (want allebei aan het werk), maar zij hebben dus blijkbaar wel de hele dag door contact

Ze zijn gekomen
 en hebben t hele weekend op hun kamer op zolder gezeten en afstand gehouden. Zondagavond heeft mm vriend t hele huis gepoetst.

Ik kom vanavond pas weer thuis want was weg voor een beurs dus dan zijn de bacillen wel weg denk :wink:

1 like

Haha fijn!