Stief/bonusouder topic

Ja we gaan het er straks nog wel even over hebben inderdaad. Bedankt voor je reacties! Ik moest het even kwijt.

1 like

Veel sterkte en je kunt altijd je verhaal hier kwijtā¤ļø

1 like

Klinkt als een super vervelende situatie. Het klinkt misschien heftig maar kunnen jullie dit niet aanvechten? Ik neem aan dat er een ouderschapsplan is toch?

1 like

Wij hebben laatst iets vergelijkbaars aan de hand gehad, hebben uiteindelijk een formeel appje gestuurd waarin we refereren naar het ouderschapsplan en dat zij de plicht heeft de kinderen te brengen en nog wat andere dingen. Echt een hele vervelende situatie, maar ze had ze ook 2x onterecht weggehouden.

Hopelijk komen jullie eraan uit, als ik ergens mee kan helpen, luisterend oor of wat dan ook, hit me up!

Heel veel sterkte en dikke knuffel

1 like

Weg

Wat rot, dat gemanipuleer steeds. Kan me voorstellen dat dat ook tussen jullie in kan komen staan. :frowning:

Is hij nou toch bij moeder gebleven uiteindelijk? Lijkt me voor je vriend ook superfrustrerend.

Maar het heeft inderdaad ook wel invloed op ons. En soms denk ik ook over de toekomst na. Wat als wij ook een kindje hebben? Hij is in de weekenden dat de kinderen er zijn alleen maar heen en weer aan het rijden. Omdat zij ze echt niet gaat brengen of komt halen. En er is veel spanning. Wat ik hierboven zei ookā€¦ ik vind het steeds minder leuk dat de kinderen komen omdat er zoveel gedoe bij komt kijken. Terwijl mijn band met de kinderen goed is.

1 like

Over dat laatste hoef je je echt niet schuldig te voelen, dat is alleen maar menselijk.

Waarom rijdt je vriend zo vaak heen en weer? Om spulletjes op te halen?

Pfff wat een gedoe zeg en ook mega sneu voor de kinderen. Dat het spanning bij jou geeft snap ik maar goed, het is ook niet niets om met het verleden van je vriend (dus een vervelende ex) te dealen. Hoeveel kinderen heeft je vriend?

Omdat het vaak voorkomt dat er eentje niet wil blijven slapen. Door zoā€™n soort reden. Maar mijn vriend gaat dus vrijdag daarheen om er 1 op te halen, rijd dan naar huis, op zaterdaochtend haalt hij de ander. Maar dan eind middag/begin avond wil/moet er weer een naar huis dus gaat mijn vriend weer eentje afzetten en op zondagochtend haalt hij diegene weer op. Zondag eind van de middag brengt hij ze allebei weer bij moeder. Als hij dit niet doet snijdt het bij hem natuurlijk in de tijd met de kinderen.

@11PM hij heeft twee kinderen

2 likes

Klinkt heeel vermoeiend. Raak helemaal geĆÆrriteerd door die lange stukken tekst van moeder naar zoon. Wat rot om je kinderen zo te beĆÆnvloeden.

Zou het niet een idee zijn toch nog eens een mediator te benaderen?

1 like

Wat een nare situatie! Hoe oud zijn de kinderen?
Als ze al wat ouder zijn kan je het negatief zijn over de andere ouder gewoon bespreekbaar maken als het in de lucht blijft hangen. Wij hebben ook wel eens zoiets gedaan toen mijn partner zich negatief had uitgelaten over zijn ex. Toen zijn we na afkoelen even met zijn dochter gaan zitten, hebben uitgelegd dat we gefrustreerd waren over de situatie, maar dat we ook heel goed begrepen dat het voor haar niet leuk was om te horen. Mijn vriend heeft toen ook zijn excuses aan haar aangeboden en benadrukt dat het okƩ was voor haar om van allebei haar ouders te houden, dat haar moeder ook een hele lieve moeder is voor haar en dat ze nooit een kant hoeft te kiezen.

Ook klopt het niet helemaal dat de kinderen altijd zelf mogen kiezen. Ze hebben wel inspraak (zeker vanaf 12 jaar), maar als er een ouderschapsplan of uitspraak ligt, dient deze gewoon nageleefd te worden en is de andere ouder daar verantwoordelijk voor. Als het echt zo lastig gaat, doen jullie er misschien verstandig aan om met een familierecht advocaat te praten om te kijken welke opties er zijn om het anders te laten gaan. Dat hoeft niet altijd gelijk een rechtzaak te zijn, maar ook mediation is een optie. Als de omgangsregeling wel wordt aangepast, mogen kinderen vanaf 12 jaar ook zelf zeggen wat ze willen in een 1 op 1 gesprek met een rechter. Dan hebben ze op dat moment niet de druk van de ouders en in mijn ervaring spreken ze zich dan ook vaak echt wel uit en is het vaak ook duidelijk als er 1 van de ouders manipuleert.

Succes in ieder geval met de situatie, want het is gewoon heel moeilijk en je negatieve gevoel is ook echt begrijpelijk!

Edit: sorry voor het lange verhaalšŸ˜…

3 likes

Ja het is vreselijk en dit soort dingen gebeuren echt steeds vaker.

En ik weet het niet. Ik kaart het wel eens aan bij mijn vriend maar hij doet er niet echt iets mee. In het verleden zijn er best veel rechtzaken geweest. Wat veel energie en geld heeft gekost. En uiteindelijk leverde het hem niet zoveel op. Het is ook moeilijk omdat de kinderen nu zo veel mee krijgen. Wil je die strijd nog aan soort van? Maar ik moet wel zeggen dat mijn vriend daar wel makkelijk isā€¦ hij laat ook wel veel over zich heen lopen soort van

@AapNootMies dank voor je reactie! Vind het wel fijn om te lezen dat het bij anderen soms ook zo gaatā€¦ ik ken niet echt personen in mijn omgeving die hetzelfde meemaken.

En ik ga het wel nog bespreken met mijn vriend inderdaad. Want het wordt steeds gekker. Maar het ligt uiteindelijk ook bij mijn vriend. Ik wil het ook weer wat proberen los te laten. Maar het zou wel fijn zijn denk ik als hij er iets mee doet

Dat makkelijke is ook zo herkenbaar! Ik kon me ook zo druk om alles maken en mijn vriend deed er ook nooit echt wat mee en liet het voor mijn gevoel ook veel te snel maar gaan. Zo frustrerendšŸ˜’ zelf wat meer loslaten is dan inderdaad het enige wat je kan doen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan helaas

1 like

Ik vind dat stukje over dat de kinderen zich te schikken hebben naar het ouderschapsplan wel echt heel lastig. Ik probeer zo veel mogelijk naar het kind te kijken en ik zie dat de dochter van mijn vriend oprecht verdriet heeft dat haar moeder niet in huis is als ze bij ons is. Het voelt voor mij dan echt heel onmenselijk om dan te zeggen: ja, plan is plan en papa moet nou eenmaal ook tijd met je doorbrengen.

Misschien komt het omdat ik zelf geen kinderen heb maar dat voelt zo ontzettend egoĆÆstisch

Oh nee, zo bedoel ik het zeker niet! Ik ben het absoluut met je eens dat als een kind echt zelf aangeeft het niet te willen, je niet tegen hun zin in moet gaan dwingen en wij zijn zelf juist ook heel flexibel daarin. Bij ons mag ze altijd komen, maar hoeft het nooit.

Maar het probleem is vaak dat kinderen in een loyaliteitsconflict zitten, waar sommige ouders heel slim op inspelen. Het komt helaas maar al te vaak voor dat er zo erg op kinderen ingepraat wordt dat ze gaan zeggen dat ze niet meer naar een ouder willen, terwijl dat echt niet altijd is wat het kind dan zelf wil. Dat gevoel kreeg ik ook een beetje bij het verhaal van vloeistof, dat haar stief/bonuszoon van gedachten verandert uit loyaliteit naar zijn moeder. Heldere afspraken bij een mediator of rechtbank zijn ook gericht op de ouders. Dat betekent dat de moeder in dit geval dus mee moet werken aan de omgang en zich daar ook voor moet inspannen. Als zij dan andere afspraken maakt met haar zoon, zonder overleg met de vader, houdt zij zich dus niet aan het plan en kunnen er voor haar consequenties aan zitten.

Dat een ouderschapsplan of omgangsregeling in sommige gevallen ā€˜tegen de zinā€™ van een kind wordt afgedwongen, gebeurt overigens juist vaak om te voorkomen dat de andere ouder helemaal uit het leven van het kind wordt verdrongen. Maar dat zijn echt de extreme gevallen hoor. En de kindgesprekken bij de rechter zijn ook juist bedoeld om duidelijk te krijgen of zoā€™n situatie aan de orde is.

2 likes

Maar juist die consequenties die je noemt, zijn toch weer absoluut niet in het belang van het kind?

Dat zal per situatie verschillen. Ouderverstoting of oudervervreemding is namelijk ook heel schadelijk. Het probleem in die situaties is dat de ouder die de loyaliteit heeft ook niet in het belang van het kind handelt. Vaak zijn dan ook de jeugdbescherming en de Raad voor de Kinderbescherming betrokken om te onderzoeken wat het meest in het belang van het kind is, wel of geen contact met de andere ouder.

Mocht je het interessant vinden is dit wel een toegankelijk artikel erover met ervaringen van alle kanten.:

Edit: ik denk na nog een keer lezen dat je bedoelt de consequenties die ik noemde voor de moeder. Maar de consequenties kunnen van alles zijn, bijvoorbeeld ook een geldboete die ze moet betalen. Dat er consequenties aan verbonden zijn moet er dan voor zorgen dat zij in ieder geval de kinderen niet negatief gaat beĆÆnvloeden. Als het inderdaad door beĆÆnvloeding komt dat een kind niet meer wil, kan dit een verbetering voor het kind zijn omdat die dan het gevoel heeft naar de andere ouder te ā€˜mogenā€™.

Los daarvan blijft het natuurlijk in elke situatie waarin kinderen aangeven dat ze niet willen komen aan beide ouders om te kijken waar dat vandaan komt en hoe er in het belang van het kind gehandeld moet worden.

3 likes

Dank je wel voor je uitleg en het delen van het interessante artikel. Ik heb nog steeds heel veel vragen omdat ik zo graag meer wil begrijpen van mijn eigen situatie, maar voor de continuĆÆteit van dit topic laat ik het eventjes

Je mag me altijd een pb sturen als je dat wil

1 like