Stel je persoonlijke vraag #29

Oja ik ga altijd kapot van de pijn aan m’n oren en het gevoel alsof m’n ogen uit m’n hoofd barsten bij het landen.

Maar toch steeds gaan hè haha.

Ligt ook wel aan het type vliegtuig en hoe snel de landing gaat qua pijn.

2 likes

Earplanes heb je vast al eens geprobeerd? Bij mij werken die echt perfect tegen de pijn

2 likes

Ik vind vliegen niet eng, maar ik word erg ziek in het vliegtuig. Het enige dat helpt is best zware shit (scopolamine pleisters) en daardoor zou ik nooit alleen kunnen vliegen, want ik ben dan echt een zombie.

Jij zou mijn favoriete buurvrouw zijn

1 like

Ik ben niet bang voor vliegen, maar ik krijg wel altijd heel erge buikkrampen als ik ga vliegen. Het lijkt wel alsof mijn spijsvertering in overdrive gaat als ik een vliegtuig instap want voor de rest heb ik nooit last van mijn darmen. Zelfs als ik niks eet in het vliegtuig krijg ik last.

Ben jij wel eens naar een herinneringscentrum van een concentratiekamp geweest?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Als je nog niet geweest bent, zou je dat wel willen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik ben naar Westerbork, Auschwitz en Theresienstadt geweest. Telkens weer zó indrukwekkend (Auschwitz misschien nog wel het meest omdat daar nog zo veel overblijfselen (honderden koffers, schoenen, haar) te zien zijn in het museum waar je door heen loopt. Theresienstadt vond ik ook erg indrukwekkend, daar is ook nog veel van over. Ik geloof dat het ook die was waar je dan het huis kon zien waar de nazi commandant woonde met z’n gezin (met een zwembad in de tuin), en dan keek je zo vanuit die tuin/zwembad op de route die gevangenen af moesten leggen richting de executie. Echt bizar

edit: zou het persoonlijk iedereen aanraden om er minstens één in je leven te bezoeken en dan een guided tour te doen zodat je ook wat van de verhalen meekrijgt. Het is zo’n groot deel van onze geschiedenis met zo’n bijna niet te bevatten onmenselijkheid.

7 likes

Hij had een afspraak. Alles is ook een halfuur geleden opgehaald

Ken jij persoonlijk volwassen mensen die ‘op judo zitten’?

• Ja en die zijn daar op latere leeftijd mee begonnen
  • Ja maar die doen dat al lang of zijn pro
  • Ik zit zelf op judo (al lang)
  • Ik zit zelf op judo (als volwassene begonnen)
  • Nee

0 stemmers

Ja, geen idee hoe lang ze dat al doet

Mijn vader heeft op zijn 72e nog zijn zwarte band gehaald. Vond ik heel stoer van 'm! Vanwege zijn leeftijd en COPD mocht hij een aangepast examen doen (dat betekende dat er steeds even gerust mocht worden tussen de onderdelen door).

49 likes

Ja ik heb dus een vakantiepark op t oog wat naast kamp westerbork ligt. Maar de behoefte om te gaan is er niet echt. Maar vind dat ook zwak van mezelf dat ik niet met al die vreselijke gebeurtenissen geconfronteerd wil worden. Dus twijfel nog.

Wel naar verschillende musea rond WOII geweest (o.a. Kazerne Dossin in Mechelen en het Joods Museum in Berlijn). Vind het heel interessant, daar niet van, maar ik moet mezelf aan het eind van zo’n bezoek wel altijd inhouden om niet in huilen uit te barsten. Ik zou een bezoek aan een concentratiekamp volgens mij gewoon niet trekken, komt te hard binnen.

4 likes

Toen ik daar was waren er heel veel mensen met tranen

Hoe empathisch ben jij?

• 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

0 stemmers

Denk jij dat andere mensen je empathisch vinden?

• Eerder wel
  • Eerder niet

0 stemmers

1 like

Ik kan wel heel empathisch doen en de feedback die ik krijg is dat het dan wel oprecht overkomt (op het werk) maar ik voel dat dan niet echt.

5 likes

Ik dacht altijd dat ik best empathisch was maar las laatst hier over mensen die eerder emotioneel zijn of worden (of snel inbeelden alsof het ze zelf is overkomen en vanuit die projectie meelevend zijn). Dus niet dat ik het op mezelf betrek absoluut niet, maar vanuit dat ik mensen wel het gevoel wil geven dat ze gehoord/gezien zijn als een collega iets persoonlijks meedeelt en ik zie dat ze het moeilijk heeft, toon ik wel mijn medeleven maar of ik echt empathisch ben in handelen/gedrag…Maar goed missh sluit het ene het andere niet uit?

1 like

Er is qua gebouwen niet heel veel van Westerbork over, dus je wordt er iets minder geconfronteerd dan in bijv. auschwitz. Het was ook geen vernietigingskamp (dus geen gaskamers etc), maar een soort voorportaal waar mensen weer op de trein moesten naar andere kampen. Ze leefden in kamp westerbork ook nog wel een soort van onwetend ‘normaal’ leven, gezinnen bleven bij elkaar en er was sport & theater bijv (al werden ze daarna afgevoerd om gedood te worden, maar die info was volgens mij niet bekend bij iedereen). Dus in die zin is het minder heftig dan echt de vernietigingskampen, al blijven de verhalen natuurlijk ontzettend tragisch.

Maar wat @Luzarl ook zegt, er zijn best veel mensen die emotioneel worden. Ik zelf ook hoor! Het grijpt je gewoon heel erg aan. Maar dat is naar mijn mening ook niet gek, het zou raarder zijn als het je helemaal niks doet

2 likes

Tenzij Gotthardtunnel

3 likes

Ik vind het niet gek om niet te gaan hoor. Ik zou het zelf ook niet willen en als het even kan vermijd ik alle musea, films etc die met WOII te maken hebben omdat ik het gewoon niet trek. Ik ben hyperventilerend het holocaust museum in Berlijn uitgerend en sindsdien vind ik het wel best.

3 likes