Nja niet eens. De discussie tussen @Edin en haar vriend is omdat hij alleen penetratie “echte” seks vindt. Dat komt doordat seksualiteit in onze maatschappij altijd alleen uit mannelijke ooghoek werd bekeken.
Vrouwelijke seksualiteit was of irrelevant of werd gezien als een afgeleide van mannelijke seksualiteit, terwijl vrouwen seksualiteit over het algemeen als groep heel anders beleven dan wat gezien wordt als “mannelijke seksualiteit”. Dat kun je trouwens het beste definiëren als: spontane zin in seks en gericht op penetratie.
De vriend van @Edin hangt dus de mannelijke/patriarchische definitie van seksualiteit aan en dat is gewoon niet terecht. In het algemeen niet, maar ook specifiek gericht op zijn vriendin niet, want daarmee geeft hij minder ruimte aan een deel van haar seksualiteit.
Dus nee ik ben het niet eens dat je volledig zelf bepaalt wat jij wel en geen seks vindt, want dat onderscheid maak je door wat je hebt geleerd over seksualiteit en wij hebben alemaal geleerd dat seksualiteit een mannelijk ding is dus pas als er penetratie is, is het seks.
Dus prima als je veel geleerd hebt over seksualiteit en in de meest brede zin van het woord voor jezelf hebt weten te bepalen wat wel en geen seks is, maar een willekeurige man die alleen penetratie seks vindt en alle non-penetrationele vormen van seks niet (of “als het lesbische seks is is het natuurlijk anders”) die kan ik niet serieus nemen en dan denk ik alleen maar: educate yourself.
Daarnaast als iedereen voor zichzelf mag bepalen wat seks is krijg je ook nogal wat misbruik en uitwassen, mbt grensoverschrijdend gedrag en vreemdgaan bijvoorbeeld.