Samenwonen

En dat regel je met een testament toch? Qua overlijden.

In ons samenlevingscontract is een verblijvingsbeding opgenomen, als de Ă©Ă©n overlijdt mag de ander zonder vergoeding van kosten alle gezamenlijke spullen blijven gebruiken. Als je geen contract hebt en mijn vriend overlijdt zouden mijn schoonouders de helft van onze woning kunnen komen opeisen, waardoor ik dan dus moet verhuizen (want ik kan ze niet zomaar uitkopen, daar heb ik niet genoeg spaargeld voor).

2 likes

Oh dat weet ik eigenlijk niet. Is een investeerdersbedrijf.

Wat @Merel zegt dus!

Dit is de reden dat ik het geregeld wil hebben met m’n vriend.
Er is gewoon een grote kans dat als mijn vriend overlijdt zijn moeder de uitvaart overneemt.
En sowieso zouden zij en haar man alle bezittingen opeisen (maar dat interesseert me minder).
Nouja als die binnen nu en een half jaar niet dood gaat is het geregeld

1 like

Als je samen het huis hebt kan de situatie die @Merel beschrijft. Als een van de twee eigenaar is heb je een testament nodig. @Flamoes heeft dat ergens hierboven erg duidelijk uitgelegd volgens mij.

2 likes

Hoe doen jullie het met huishoudelijke taken? Hebben jullie een verdeling gemaakt of gaat het gewoon vanzelf?

Ik ben een dag vrij in de week dus heb gezegd dat ik wel wat meer wil schoonmaken/opruimen. Mijn vriend kookt ook weer meer omdat ik later thuis ben.

Maar zoals gisteravond hebben we samen gekookt en er kwam geen initiatief verder daarna om de keuken op te ruimen en de afgelopen tijd heb ik dat steeds dan maar gedaan. Alleen gisteren heb ik het gelaten en er niks over gezegd om te kijken wat er zou gebeuren

Vanochtend was hij eerder uit bed en de keuken was nog steeds zo. Nu moet hij wel thuiswerken en ben ik thuis maar kan ik niet thuiswerken. Alleen ik vind dat hij ook best wat kan doen.

Nu ging ik net weg van huis en heb gevraagd of hij tussendoor even kan opruimen. Maar ik ben benieuwd

Goed dat je het gevraagd hebt.

Ik ben door schade en schande wijzer geworden en probeer geen verwachtingen te hebben van iets dat hoe dan ook gedaan moet worden, maar in plaats daarvan dat expliciet te vragen en mijn behoeftes aan te geven. Scheelt een hoop ruis en ophoping van ergernis.

Ik verwachtte soms dat mijn vriend mijn gedachten kon lezen en hij verwachtte dat ook van mij wat andere dingen betreft, en toen we die verwachtingen eens hardop uitspraken ging er een wereld voor mij open.

4 likes

Bij ons gaat het heel casual maar we hebben ooit wel even gezeten om gewoon te kijken wat we vervelende taken vinden. Ik kan bijv. de bovenlade van de vaatwasser echt nĂ­Ă©t logisch inruimen ( ergernis van hem) dus hij ruimt de vaatwasser in en ik meestal uit. We doen samen de koekenpannen met de hand, meestal omdat iemand er dan 1 nodig heeft en dan af en toe de rest meepakt. Ik haat het gevoel van nat wasgoed dus mijn vriend regelt de was en ik vouw het op.
Hij haat dweilen dus ik dweil en hij wil graag staand plassen dus dat mag hij schoonmaken


En qua opruimen zegt 1 van ons op een gegeven moment “Nou, zullen straks maar weer even de boel opruimen?” En dan gaan we.

3 likes

Haha bij ons thuis zijn de rollen omgedraaid. Mijn vriend ruimt altijd op, en ik nooit. Maar dat komt volgens mij omdat we niet in sync zijn, ik ben best rommelig (of gewoon een sloddervos) dus het duurt bij mij echt langer voordat ik de neiging voel om te gaan opruimen.

Net aan hem gevraagd voor advies en hij zegt ‘vrede mee hebben en je er niet meer druk om maken’ :sweat_smile: mijn advies is om andere taken bij je vriend neer te leggen, zoals de was, boodschappen, vuilnis, etc

2 likes

Ik heb alles met hem verdeeld. Sommige dingen (badkamer en WC, afwassen, aquarium schoonmaken, stoffen en stofzuigen) doen we om en om. Wassen doe ik, strijken en opvouwen hij. En koken een beetje hoe het gaat, doe ik denk ik wel vaker. Maar hij wil weer per se strijken dus dat doet hij dan lekker.

En de rest gaat daaromheen een beetje vanzelf. Niet helemaal vanzelf want hij moet mij denk ik vaker vertellen dat ik achter m’n kont aan moet opruimen maar ja.

1 like

Bij ons gaat het door met elkaar te praten wel redelijk vanzelf. We bespreken altijd 1x per week wanneer we thuis eten en wie wanneer kookt, de ene persoon kookt en de andere persoon doet de afwas/ruimt te keuken op. Verder doe ik de ‘normale was’ en mijn vriend de dekens/handdoeken was, en maakt hij dan ook het bed op.

En verder proberen we zo veel mogelijk onze eigen spullen op te ruimen. En qua echt schoonmaken, gebeurd het meestal dat 1 van ons het vies vind worden en dan spreken we af wanneer we alles gaan schoonmaken, en dat stellen we dan meestal nog een paar dagen uit, en dan doen we dat.

1 like

Bedankt voor al jullie reacties! Ik denk dat ik toch even moet gaan zitten met mijn vriend want ik merk wel een beetje dat ik me erger haha.

Ik had dus gisteren gevraagd of hij de keuken op wilde ruimen. Toen ik thuis kwam was hij ‘bezig’. Maar hij heeft 1,5 uur gedaan over drie pannen afwassen, de vaatwasser uitruimen en het aanrecht afnemen?? Ook omdat hij dat tussendoor steeds wat anders gaat doen.

En ik had een was gedraaid en toen zei hij: “Wil je mijn schone was in een wasmand doen dan ruim ik het later op.” Nou 4 dagen later ligt het nog in de wasmand en die had ik nodig dus nu heb ik al die schone was (inmiddels nog 2 wassen erbij) op zijn bedhelft gepleurd.

Ik kook altijd en doe altijd boodschappen. Hij doet altijd de was en is verantwoordelijk voor vaatwasser en aanrechtblad. Al het andere doen we samen en dan vaak ‘s ochtends in het weekend even een uur met zijn twee knallen.

2 likes

Ik heb een juridisch vraagje en hoop dat iemand het antwoord weet: In ons samenlevingscontract staat dat we de overlijdensrisicoverzekering kruislings moeten doen, dit voor het erfbelastingvoordeel bij de erfenis. Momenteel heeft alleen mijn vriend een overlijdensrisicoverzekering op zijn naam (had bij om zijn ouders te ontzien als hem iets overkomt), waarmee hij zichzelf verzekerd. Sinds kort ben ik echter de enige begunstigte (enige erfgenaam). We zijn beiden te lui om dit nu weer allemaal om te zetten naar een kruislinkse verzekering vanuit mij op zijn leven (hij hoeft mij niet te verzekeren, ben armoe). Als we nu niks doen en gewoon wachten tot we zes maanden een samenlevingscontract hebben, is het belastingprobleem dan vanzelf opgelost? Of moeten we echt kruislinks?

Ik had hier eerst wat anders getypt maar ik weet het toch niet zeker dus ik zou het even aan de notaris vragen die de voorwaarden heeft opgesteld. Kruislings verzekeren (of premiesplitsing) heeft namelijk te maken met wie de premies betaalt en niet met het fiscaal partnerschap voor de erfbelasting (dat na een half jaar intreed).

Normaal werkt een kruislingse verzekering zo dat je beiden verzekerd bent en elkaars premie betaalt. In dat geval is de uitkering straks niet belast met erfbelasting. Als iemand zijn eigen premie betaald is dat wel zo, maar ik weet dus niet hoe het zit als alleen jouw vriend een verzekering heeft en jij de premie betaald.

1 like

Dankje voor je antwoord. Ik betaal dus ook de premie niet. Hij heeft de verzekering, op zichzelf, die hij zelf betaald. Ga het even navragen bij de notaris!

Ik ga binnenkort samenwonen maar zit er nog een beetje mee wat eerlijk is qua kosten. Op dit moment werk ik fulltime en mijn vriend parttime. Hij heeft nu ook nog een lening bij DUO van 800 euro per maand. Op dit moment komt er bij hem dus maandelijks ongeveer 300 euro meer binnen dan bij mij en zijn huidige vaste lasten zijn een stuk lager. Echter, vanaf september begin hij aan een master van 2 jaar, waarbij hij waarschijnlijk niet (tijdens stage) of minimaal ernaast kan werken. Vanaf dan is mijn inkomen dus een stuk hoger. Hij zet wel sinds 2 maanden zijn DUO lening op een aparte rekening, om te sparen voor de maanden waarin hij niet of minder kan werken.

Ik vermoed dat huur ons inclusief ongeveer 1300 per maand zal gaan kosten. Ik zat er zelf aan te denken om de huur dan 800-500 te verdelen ongeveer. Geen idee of dat fair is, we gaan dan allebei 150 euro per maand meer betalen dan nu (mijn huidige huur is een stuk hoger dan die van hem). Maar hoe doe je het dan bijv. met de boodschappen? Ook naar rato of doen jullie die wel 50/50? En dingen als makelaarskosten, borg etc? Meubels heb ik al bedacht dat ik die waarschijnlijk gewoon betaal, stel we zouden ooit uit elkaar gaan dan zijn die ook gewoon van mij. Maar dingen als makelaarskosten zijn een soort ‘weggegooid geld’, vind het ergens dan best zonde als mijn spaargeld daar allemaal aan opgaat.

Als jij de premie betaalt betaal je nooit erfbelasting, want dan is het gewoon jouw verzekering op hem. Het ligt er denk ik ook aan hoeveel uitkering het is en hoeveel je verder van hem erft (erf je eigenlijk wel van hem? met alleen een samenlevingscontract erft zijn familie alles en jij niks). De vrijstelling erfbelasting na 6 maanden samenlevingscontract is ruim €600.000, maar als je €300.000 uitkering krijgt, een huis, een beetje vermogen, pensioen, etc, etc, dan is het zonde als je daar belasting over moet gaan betalen terwijl het met een mailtje naar de verzekeraar voorkomen had kunnen worden.

2 likes

Makelaarskosten of borg (oke we hadden beide niet maar neem dan meubels) deden wij allemaal 50/50, verder verdeelden we de rest naar rato.
Daar zijn we na de verhuizing mee gestopt, omdat ik dan wel soms minder verdien (ZZPer) maar onze vaste lasten zo hoog zijn dat mn vriend niet meer kan betalen. Voordeel is dat als ik even meer verdien mn vaste lasten nog steeds gelijk blijven.
Nouja ik zou dus naar rato doen, maar wel berekenen of dat met de woning haalbaar is (en eerlijk voelt) als hij minder inkomen heeft en anders een minimumbijdrage afspreken.