Samenwonen

Laat je hierin goed adviseren. Ik zit in dezelfde situatie (maar dan 1,5 jaar verder) en de conclusie is dat het niet met enkel een samenlevingscontract te regelen is.

2 likes

Thanks voor de tip!

1 like

Vriend zit boven te gamen en ik zit hele dag beneden te eten en gigantische stinkscheten te laten. Af en toe komt hij even beneden om te plassen/drinken te pakken en dan zegtie “pfoe het stinkt hier schatje” en neemt ie gelijk mn lege glas/vieze bord/appelklokhuis/crackerverpakking/leeg schaaltje pretzels/dadelpitten mee naar de keuken.
Moet eigenlijk afvallen maar zit hier onder het mom van “studeren”. Wat ik dus totaal niet doe. Voel me echt een stoute big. En ik had ook nooit verwacht dat ik zo zou worden. Zo scheten zonder gene enzo

5 likes

Mag ik vragen waarom het niet met alleen een samenlevingscontract te regelen is?

Vruchtgebruik (dat jij in de woning mag blijven, maar hem niet erft) is alleen testamentair te regelen. Er verblijvingsbeding (dat gezamenlijke zaken van de langstlevende worden) gaat niet op omdat we geen gezamenlijke huis hebben

Tot slot hebben zijn ouders aan de start aangegeven niets te willen erven (we hebben nog geen kinderen). Ze hebben meerdere kinderen met huizen, auto’s, vermogen etc en zitten gewoon niet op zorgen te wachten. Dus als hij zaken niet aan mij nalaat willen zij ervan af (wat niet kan met vruchtgebruik). Die situatie willen we ook voorkomen, waardoor we besloten hebben dat we ook testamenten laten maken en alles aan elkaar nalaten. Dus als je partner zaken nalaat aan anderen dan jij, is het wellicht ook handig om met die anderen te bespreken hoe zij zich daarbij voelen (want hadden we dit niet geweten, hadden we het nu ook niet geregeld).

  • belangrijke side note: vruchtgebruik is alleen uitvoerbaar als je de woning zelf kunt betalen (de lasten komen voor de bewoner). Dat kan ik momenteel ook nog niet op een fatsoenlijke manier in mijn eentje.

Mocht je er trouwens meer van weten: correct me if i’m wrong, want dit is hoe ik het begrepen heb

In een samenlevingscontract kun je alleen dingen aan elkaar nalaten die van jullie beiden zijn en niet de dingen die van één persoon zijn. Dus mocht je het huis samen hebben dan kan het wel.

@Molotov
Zo blij dat iemand dat eens zegt. Mensen proberen altijd te besparen op de notaris (wat in snap want je geeft het natuurlijk liever uit aan je nieuwe huis) maar een goed, uitgebreid advies kan je heel veel ellende (en ook geld) schelen.

2 likes

Ik heb mijn vriend in mijn testament staan mbt het huis, maar heb ook een overlijdensrisicoverzekering waarbij de helft van de hypotheek wordt afgelost bij mijn overlijden en dus zijn ervan van de woning. Dan kan hij het blijven betalen. Omdat ik jong en gezond ben kost dat extreem weinig, volgens mij 5e per maand.

3 likes

Ah oke thanks voor de uitleg. Wij hebben ons huis samen. Dus dat scheelt

1 like

Wij gaan voor een soortgelijke constructie. Volledige overlijdingsrisico (kost idd vrij weinig) en elkaars erfgenamen. Binnenkort tekenen, best wel een dingetje.

Dit hebben wij ook gedaan. Zo heb je het (in mijn ogen in ieder geval) goed gedekt allemaal. Want op het moment dát het nodig zou zijn wil je hier niet ook nog eens over vergaderen/ruziën met familie.

1 like

Ik wil heel graag samenwonen over een jaartje maar er zijn gewoon zo weinig betaalbare huizen. Word er gewoon echt down van, we verdienen echt wel lekker samen maar toch… kan toch niet zo zijn dat we geen normaal huis kunnen kopen :frowning:

Het is echt lastig op het moment. Het is mijn vriend gelukt om via via een huis te regelen voordat -ie op Funda kwam. Misschien kun je dat proberen om zsm zoveel mogelijk mensen te laten weten dat jullie op zoek zijn naar huis. Wie weet heb je dan het geluk dat er iets voorbij komt!

Ik heb 't hele topic doorgelezen maar kan 't niet echt vinden. M’n vriend en ik gaan over een paar weken samenwonen en wil alles graag goed geregeld hebben dus vraag het even hier :blush:
Ik heb een huurhuis en m’n vriend trekt bij mij in, het plan is om even te sparen en dan een ander huisje te zoeken in een andere stad.

  • Raden jullie het aan om samen een soort samenlevingscontract te maken? Gewoon over welke spullen van wie zijn en wat er mee gebeurd als we wel uit elkaar gaan etc?

  • Mn vriend heeft een studieschuld en een schuld van bij de zorgverzekering. Hij is wel bezig met afbetalen en dat gaat prima geloof ik. Maar ik kan daar toch op geen enkele manier aansprakelijk voor worden? Dat als er in het ergste geval deurwaarders komen dat ze mijn spullen kunnen innen bijvoorbeeld?

  • Wat zijn andere belangrijke dingen die we moeten regelen/vaststellen? Samenwonen is voor ons beide de eerste keer haha.

Als hij bij jou komt wonen zou ik niet zo snel een contract opstellen wat van wie is, wat nu al in jouw huis staat is van jou, wat hij meeneemt is van hem en wat jullie samen kopen nouja dat is 50/50. Je kunt altijd op papier zetten (het mailen naar jezelf ofzo) wat van wie is, wij hebben daar eigenlijk niet over nagedacht toen we gingen samenwonen.

Zijn schuld is zijn schuld en volgens mij (maar dat moet ik zelf ook nog uitzoeken dus pin me er niet op vast) zolang je geen toeslagpartner bent (dus niet getrouwd, samenlevingscontract oid) is dat ook alleen van hem. Jouw inkomen is niet afhankelijk van hoeveel hij moet aflossen en de zijn schuldeisers kunnen niet achter jou aankomen van hey jij hebt geld, geef het aan ons. Zelfs als je trouwt kun je volgens mij vastleggen wat voor schulden je had voor de relatie en is je partner er niet verantwoordelijk voor.

Andere dingen uh… Wij hebben meteen een gezamenlijke rekening geopend en daar 50/50 (of naar rato, wij verdienen ongeveer even veel) zodat je geen gedoe hebt met wie de boodschappen moet betalen oid.

1 like

Weet iemand ook hoe dat zit als een van beiden een eigen bedrijf heeft?
Ik werk gewoon in loondienst maar vriend heeft sinds kort een eigen bedrijf. Echter wil ik niet dat als zijn bedrijf failliet mocht gaan, dat hij mij daar financieel in meetrekt.
Sowieso wil ik ten alle tijden onafhankelijk zijn wat geldzaken betreft. Zijn geld is van hem en andersom, dat idee.

Dat heeft te maken met of je voor de wet met elkaar verbonden bent of niet. Als je niet getrouwd bent, en geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap hebt, dan ben je voor de wet huisgenoten en financieel niet verantwoordelijk voor elkaar. Heb je een van deze dingen wel, dan moet je apart laten beschrijven dat jullie financien gescheiden zijn maar er is vast een jurist in da house die dat beter kan verwoorden.

2 likes

Ik zou puur vanwege de kosten van een samenlevingscontract en omdat jullie iets nieuws gaan zoeken, totdat er ook echt bezit is om iets voor te regelen, nog niets op papier zetten. Dan kan je ook eerst rustig aan jullie gezamenlijke “huishouden” wennen en weet je wellicht na een tijdje ook beter wat er op papier moet komen te staan. (Maar dat heeft mijn voorkeur)

2 likes

https://notarisservice.hema.nl is echt prima voor een samenlevingscontract. Zeker mbt wat een ieder inbrengt bij start samenwonen, zou ik voor een samenlevingscontract kiezen

1 like

Achter de notarisservice van de h.e.ma zit gewoon een goed notariskantoor dus wat dat betreft is het inderdaad gewoon prima. Je krijgt alleen een zeer uitgeklede versie van de service en mogelijkheden maar als je beiden niet zo veel hebt in te brengen en geen bijzonderheden hebt (kinderen uit een eerdere relatie bijv) dan kan het voldoende zijn.
Ik vind alleen wel dat ze echt weinig uitleg geven dus als je voor hen kiest zou ik wel zelf wat meer moeite doen om me in te lezen dan wanneer je naar een andere notaris gaat.

Je kunt je alleen afvragen of je voor wat spullen een samenlevingscontract moet aangaan. Het ligt natuurlijk een beetje aan je situatie maar stel je hebt beiden alleen wat ikeameubels uit je studentenhuis dan zou ik het laten. Zo’n lijst van aanbrengsten is eigenlijk voor veel mensen het minst belangrijke aan een samenlevingscontract, tenzij je echt dure/bijzondere spullen hebt.

Inlezen kan trouwens hier: https://www.notaris.nl/samen-verder/samenwonen
(Er staat echt veel troep op het internet over samenwonen namelijk.)

1 like

Ik werk voor/met clienten wel eens met die Hema service en idd prima als er verder niet zoveel ‘afwijkt’ van de standaard verdelingen. En natuurlijk hoeft het niet als er ook niks bijzonders te verdelen is.

Maar mensen vergeten soms dat het niet alleen zinvol is mbt uit elkaar gaan, maar ook zeker bij overlijden. Je bent gewoon niet elkaars erfgenaam als je het niet regelt. Met als gevolg dat er soms hele rare situaties ontstaan met ouders/schoonouders/broers/zussen etc…

1 like