Samenwonen

Dat herken ik ook! Soms is die van mij ook nukkig en dan zoek ik dat mij mezelf of in onze relatie. Dan blijkt hij gewoon een off-day te hebben en gaan we daarna vrolijk verder. Nu probeer ik dan gewoon hem wat uit handen te nemen ipv chagrijnig terug doen.

Hier ook samenwoonwensen (allebei 30jr)! We kennen elkaar nu 6.5 maand en hebben 5 maanden verkering. Ik heb al eerder samengewoond, maar dit is zijn eerste echte serieuze relatie. Hij had zelfs nog nooit iemand mee naar zijn ouders genomen!

Hij geeft aan dat hij het best een transitie vindt; van geen vriendin naar nu ineens samen toekomstplannen maken. We zijn wel allebei heel verliefd en zien het echt voor ons, maar van hem hoeft het nog niet zo snel
 hij vindt na een jaar ofzo samenwonen wel prima.

Kortom; ik moet even relaxed aan doen, maar dat is moeilijk!

Ik snap vanuit hem wel als alles voor de eerste keer en nieuw is dat dat nu misschien nog niet helemaal hoeft! Zou hem ook de ruimte en tijd geven alles voor de eerste keer te ontdekken. Dan komt dat samenwonen vanzelf wel! :slight_smile:

1 like

Mijn vriend en ik staan op het punt grond te kopen en ik ben nu al in paniek haha. We hebben nog helemaal niks geregeld of nagedacht over samenlevingscontract (we wonen nu samen in een huis van zijn ouders dus had zo iets van ja is nog niet nodig, als het uit gaat moet ik gewoon weg). Het doel was wel om 2021 grond te kopen, maar ik had niet verwacht dat al te vinden in week 2 van het nieuwe jaar.

Nu heeft mijn vriend meer geld dan ik (denk dat ik qua geld 1/3 inleg), dus dat willen we vast leggen, maar ik vind het heel moeilijk om er ongelijk in te gaan. Ik zou eigenlijk een soort afbetaling willen dat uiteindelijk het huis 50% van mij is. Of dat ik dan voor 2/3 de hypotheek heb om het recht te trekken. Zijn er meer mensen die dit hebben?

1 like

Dit had ik ook, toen werd gezegd dat je dit het best kan doen als je toch bij een notaris bent voor het koopcontract. Weet niet hoe dat zit als je grond koopt.

Wat wij waarschijnlijk gaan doen, omdat ik nu meer spaargeld heb, is afspreken dat het bedrag dat ik meer inleg, hij uiteindelijk extra aflost op de hypotheek. Of het duurt nog een eeuw en we hebben evenveel spaargeld :sweat:

1 like

Samenlevingscontract kun je inderdaad afsluiten bij de notaris op het moment dat je ook de koop doet. Moet je wel even van te voren aangeven.

Wat betreft het kopen
 wij hebben gewoon alles op 1 pot gegooid, omdat we niet wilden dat een iemand meer had dan de ander. Dus het huis is 50/50 voor ons. We doen qua financiën ook de zakgeld methode. Dus alles komt op de gezamenlijke rekening en we krijgen beide hetzelfde bedrag op onze eigen rekening (het zakgeld) dat vrij te besteden is. Anders hou je altijd bij ongelijk salaris dat de een veel meer kan besteden en in een relatie waar je samenwoont en alles samen deelt voelde dat niet goed voor ons.

3 likes

Wij hebben het verschil in eigen inbreng laten vastleggen in een onderhands contract (denk dat het zo heet), waardoor de ene partner geld leent van de andere. De hypotheek is gebaseerd op ons gezamenlijk inkomen, maar als we ooit uit gaat moet de ene partner dus een bepaald bedrag aan de andere. Verder doen we hetzelfde als @Mexi, wij krijgen ‘zakgeld’ voor onze eigen spaarrekening. Mijn vriend is degene die meer verdient, en ik heb me er wel moeten overzetten om het zo te regelen - voelt over bepaalde dingen toch alsof ik zijn geld uitgeef (voor bv kleding of boeken ofzo).

Is bij ons trouwens ook allemaal pas geregeld toen we iets kochten, daarvoor hadden we niet eens een gemeenschappelijke rekening.

Onze hypotheekadviseur legde uit dat hypotheken nu 50/50 gaan. Stel je koopt een huis van 200.000 dan heb je allebei een hypotheek van 100.00 (wordt gewoon als 1 betaald, maar is handig als je uit elkaar gaat). Mocht je vriend bijvoorbeeld 20.000 eigen geld inbrengen dan is jouw hypotheek nog steeds 100.000 en die van hem 80.000. Bij de notaris kan je in het samenlevingscontract dit laten vastleggen zodat je vriend zijn eigen geld terugkrijgt bij verkoop. Dan heb je dus altijd de helft van het huis, alleen een ander bedrag aan hypotheek als het voorbij is. Je hypotheekadviseur kan je hier meer over uitleggen. Wij gingen pas een samenlevingscontract opstellen toen we gingen tekenen voor het huis.

3 likes

Dat is zeker niet standaard hoor! Of bedoelde je dat ook niet?

Notaris bracht dat hier wel als standaard. Dat ieder verantwoordelijk is voor 1 ton i.p.v. samen 2 ton. En dat als de een dan extra wilt aflossen het dan van diegene zijn ton gaat. Hij stelde dat ook automatisch voor maar wij hebben bewust gekozen voor samen 1 bedrag want we leggen qua eigen geld toch hetzelfde in. Plus met het oog op minder werken/verdienen vind ik het scheef dat hij zijn ton dan kan aflossen en ik niet of minder snel. Dus nu die schuld op 1 hoop. Maar ieder huishouden zijn eigen keuzes.

Ja dat werd als het nieuwe standaard gebracht. Pas sinds kort (paar jaar Max als ik me niet vergis?).

Edit: we betalen het totale bedrag dus wel echt samen van de gemeenschappelijke rekening. Maar door deze constructie stel je makkelijk het extra eigen geld van 1 persoon veilig, mocht het in de toekomst mis gaan.

De constructie bestaat zeker inderdaad maar het is niet de standaard. In principe ben je allebei hoofdelijk aansprakelijk tenzij je dus een eigen leningdeel hebt

1 like

Ja: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/fiscaal_partnerschap#wie-is-uw-fiscale-partner

Samenlevingscontract en schulden

Als u een samenlevingscontract sluit, legt u vast wat van u is en wat van uw partner is. U kunt dan ook aantonen dat de schulden alleen van uw partner zijn en niet van u. En u kunt ook aantonen welke spullen van u zijn en welke van uw partner. Als er een deurwaarder komt, mag deze uw spullen niet meenemen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/heb-ik-ook-schulden-als-mijn-partner-waarmee-ik-samenwoon-schulden-heeft#:~:text=Samenwonen%20zonder%20samenlevingscontract%20en%20schulden,blijven%20dus%20van%20uw%20partner.&text=Hierbij%20maakt%20hij%20geen%20onderscheid,van%20u%20en%20uw%20partner.

Weet niet hoe dat gaat als iemand schulden heeft, maar bij ons zijn de aangiftes ingewikkelder geworden doordat we ook een hypotheek hebben. Maar verder is hetzelfde en geef je op dat je een fiscaal partner hebt en wie dat is. Je moet dan allebei akkoord geven voordat je indient.

Het kan wel invloed hebben op toeslagen als jullie die hebben

1 like

Dat niet als je een huurwoning hebt, maar kan wel invloed hebben op je huur- en zorgtoeslag + afbetaling studieschuld bijv.

1 like

Het kan wel invloed hebben op je zorgtoeslag etc. Maar het zorgt er ook voor dat de schuldeisers van je vriend niet aan jouw inkomen/spaargeld etc kunnen komen!

Ik vraag me af hoe jullie hier tegenaan kijken. Mijn vriend en ik gaan waarschijnlijk samen een huis kopen. We twijfelen of we hiervoor een partnerschap willen aangaan of gewoon een samenlevingscontract we willen eigenlijk sowieso op niet al te lange termijn wel trouwen. De vraag is alleen ‘hoe’ we dat willen doen. Zijn ouders zijn een stuk vermogender dan mijn ouders en alles wat hij van hen krijgt (schenking of later) blijft van hem alleen onder uitsluitingsclausule. Ik verdien meer dan hij maar dit zou er dus op neerkomen dat als we een ‘gewoon’ geregistreerd partnerschap of huwelijk aangaan hij het geld dat hij van zijn familie krijgt niet met mij hoeft te delen en ik het geld waar ik tijdens ons huwelijk zelf voor werk wel met hem moet delen. Dat laatste vind ik eigenlijk geen probleem, maar het voelt wel scheef als hij dat met dat geld van zijn ouders niet hoeft. Wij kunnen daar niets aan veranderen natuurlijk (en al kon dat wel, dit is hun wens en zij geven het), maar wat zouden jullie in dit geval doen: maar helemaal op huwelijkse voorwaarden (alles gescheiden) trouwen/gp aan gaan of vinden jullie dat ik niet zo moeilijk moet doen? Het is natuurlijk ook niet zijn schuld dat zijn familie dat wel heeft en de mijne niet. Ik weet vrij veel van hoe het juridisch allemaal werkt, maar je leert op school niet ‘wat eerlijk is’. Dat moet je eigenlijk zelf bepalen, maar ben benieuwd wat jullie vinden/zouden doen.

Even klein rekenvoorbeeldje maar stel hij zou ieder jaar 1.000 euro sparen met geschonken geld en ik met gespaard geld van mijn loon en we gaan dan na 10 jaar uit elkaar dan krijgt hij 15.000 en ik 5.000, omdat ik ‘mijn geld’ wel moet delen en hij het zijne niet.

Hm ja ik vind dat eigenlijk ook wel oneerlijk klinken inderdaad. Ik weet er niet zoveel van als jij, maar kan je niet een nog beperktere gemeenschap aangaan met alleen daarin het huis en een gezamelijke rekening? En dat alles op jullie priverekeningen (bij jou loon dat daarop binnenkomt en bij hem rendement van zijn schenking/erfenis)

1 like