Samenwonen

En @FrozenFlame. Wij hebben het via de HEMA gedaan! Was prima, moesten we naar n notariskantoor en klaar.

Edit: was inderdaad wel een standaardversie.

2 likes

Ik kan goedkoop en online vanuit eigen ervaring afraden (tenzij je echt 0.0 van de standaard afwijkt). Wij hebben dit bij een goedkope notaris gedaan dit jaar. Alles online en 1 keer langskomen om kort door te spreken. Kwamen een paar maanden later tot de conclusie dat we als het ooit lukt om samen een huis te kopen toch weer langs de notaris moeten (voor iets wat we ook nu al hadden kunnen ondervangen). Goedkoop is namelijk ook de standaardversie, waardoor er weinig naar jouw persoonlijke situatie gekeken wordt. Uiteindelijk scheelt het een paar honderd euro, maar twee keer gaan is duurder. Zou dus eerst goed je wensen op een rij zetten en niet op de prijs afgaan.

1 like

Mag ik vragen voor wat precies? We wonen nu samen in mijn (koop)huis, maar als we gaan verhuizen willen we natuurlijk samen kopen.

2 likes

Bij ons was er geen ruimte voor maatwerk. Alle bepalingen zijn dus gemaakt op het algemene plaatje (Alles wat we samen hebben is 50/50 en wat bepalingen daarover). Dat is achteraf niet slim aangezien die situatie bij de aankoop van een nieuw huis natuurlijk niet meer bestaat (dan brengt hij meer geld in dan ik, we wonen nu in zijn huis) en we toen al wisten dat we op korte termijn een huis gingen zoeken. De cheapo notaris waarbij we dit gedaan hebben doet alleen standaard pakketjes, dus zijn we straks uiteindelijk een stuk duurder uit (hoop ik dan want eerst maar eens een huis vinden) dan wanneer we voor iets meer geld uitgebreider met een notaris naar de situatie hadden gekeken en hoogstens een kleine wijziging hadden hoeven doorvoeren.

Als je dus niets van het standaardplaatje afwijkt kan een hema of iets dus wel erg goed uit. Voor mij bleek het achteraf niet zo slim. Edit: zit hem dus ook vooral in de voorlichting en uitleg ban wat er verder nog mogelijk is die je bij zo’n standaarddocument niet krijgt.

Ah thanks voor de info allemaal!

Ik woon nu ook in zijn huis en heb mijn appartement verkocht. Dan vallen wij ook niet onder standaard!

Ik zag al dat ik het bij de Hema niet kon aanvragen gezien we dus niet samen een koophuis hebben dus die viel al af


1 like

Ik vind (praten over) financiën best wel lastig. Mijn vriend en ik hebben beide een standaard bedrag wat we maandelijks overmaken naar de gezamenlijke rekening. En dat is prima voor huur, boodschappen en andere vaste lasten. Alleen zoals vorige maand kwam er een rekening van de belasting (riool en afval). Nu zei hij dat hij best wel krap zat. Het was ook best wel een kut timing want kerst etc.

Ik heb het toen overgemaakt maar wel gezegd van: “Kan je de helft overmaken naar mij?” Mijn vriend is nogal chaotisch en als ik het nog een keer vraag zal het ook vast wel goed komen. Maar ik vind het best wel irritant om te vragen om geld ofzo.

Hetzelfde geldt voor de borg. Ik heb die toen destijds betaald met het idee van mijn vriend zou de helft aan mij betalen maar dat is ook (nog) niet zo. En ik vind het niet zo erg omdat dat geld uiteindelijk terug komt en dan is het gewoon weer van mij. Maar wel vind ik het vervelend dat ik het dan moet aankaarten.

Heel begrijpelijk dat je het vervelend vindt om om geld te moeten vragen (voor je gevoel misschien zeuren). Maar ik ben ook zoals je vriend en met alle goede bedoelingen vergeet ik het gewoon direct en vind ik persoonlijk geld ook minder belangrijk. Misschien helpt het als je hem een tikkie stuurt? Dan is het met 1 klik gedaan en voor hem als reminder, ik vind dat altijd wel handig

1 like

Inderdaad is een afspraak bij de notaris aan te raden.
Zover ik weet zijn er twee mogelijkheden. Je draagt de helft van huis over aan je partner zodat jullie beiden eigenaar zijn, maar dan betaal je wel overdrachtsbelasting. Of jullie gaan trouwen en maken huwelijksvoorwaarden op waar in staat dat het huis in een gemeenschap valt.
Je kan in ieder geval ook een testament opmaken dat je vriend het huis van je erft, maar dat maakt hem op dit moment nog geen eigenaar.
Maar goed, de notaris kan dit wat uitgebreider uitleggen

1 like

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Trouwen was ook waar wij aan zaten te denken omdat die overdrachtsbelasting zo zonde is. Is het ook een idee om bij de hypotheek adviseur af te spreken om iets van een tweede lening/hypotheek om die restschuld bij mn ex af te betalen?

Daar weet ik niet zo veel van af eigenlijk. Maar het bespreken moet altijd kunnen lijkt me

Thanks voor je reactie, je hebt helemaal gelijk ik moet het gewoon gaan proberen :blush:

1 like

Ik heb een vraag. Geen idee of dit het goede topic is maar gezien het te maken heeft met samenwonen dacht ik, ik vraag het hier even.

Mijn vriend en ik zijn al even aan het kijken voor een koophuis. Officieel wonen wij nu nog niet samen. Wij hopen dat het dit jaar lukt om samen te wonen. Bij het gezamelijk kopen van een huis en het opstellen van een samenlevingscontract word je automatisch fiscale partners. Nu krijg ik nog zorgtoeslag. Mijn vriend niet. Nu heb ik dus gelezen op de site van de belasting dat als wij gaan samenwonen ik dan ook geen zorgtoeslag meer krijg. Niet helemaal mee eens want mijn vriend heeft niks te maken met mijn zorguitgaven maar dat is een andere discussie en is nou eenmaal zo. Maar nu las ik dat dit dus met terugwerkende kracht gebeurd? Wij weten nog niet wanneer we gaan samenwonen (want deze huizenmark is ruk en moeilijk) maar stel dit is in augustus zo, moet ik dan mijn zorgtoeslag van jan tot aug terugbetalen? Dat zou toch gek zijn? Ik word van de belastingdienst echt niet wijzer want zij hebben allemaal voorbeelden die niet van toepassing zijn op ons. Heeft iemand ooit in deze situatie gezeten? Moest je toen de maanden dat jullie nog niet samenwoonden terugbetalen?

Als je in augustus samen een huis koopt ben je vanaf dat moment fiscaal partner en moet je (als je op basis van jullie gezamenlijke inkomen geen recht hebt op zorgtoeslag in 2021) inderdaad de zorgtoeslag die je van jan tm augustus hebt ontvangen terugbetalen

1 like

Wij werden toeslagpartners toen we ons geregistreerd partnerschap aangingen. Dat was in de zomer en ik moest inderdaad de maanden dat ik wel zorgtoeslag had ontvangen terugbetalen (ik had het in maart ofzo wel stopgezet al). Ik weet niet hoe het zit wanneer je precies toeslagpartner bent hoor, maar het is inderdaad met terugwerkende kracht.

2 likes

Bluh oke, dankjulliewel voor de antwoorden!

Wat je ook kan doen is het nu voor de zekerheid stopzetten en dan januari 2022 het met terugwerkende kracht aanvragen.

2 likes

Ik woon nu een paar maanden samen en ik vind het nog steeds soms erg wennen, ook al is het ook wel heel gezellig. Af en toe heb ik het idee dat ik nog ‘naar huis moet’, alsof we niet echt met z’n tweeĂ«n hier wonen en ik binnenkort weer gewoon alleen ben en precies kan doen wat ik wil zonder dat iemand weet wat ik doe. Hiervoor woonde ik een aantal jaar alleen dus logisch dat het wennen is, en zeker in een lockdown, maar toch denk ik soms over m’n vriend GA WEG EN LAAT ME ALLEEN haha. Herkent iemand dit?

1 like

Jazeker. Heb je een aparte slaapkamer en woonkamer? Werken jullie allebei thuis?

Thefuck wat idioot zeg. Weet in ieder geval wel dat als ik ooit nog een kerel tref, dat ik per januari ga samenwonen.

Zelfde met huurtoeslag trouwens. Als je een studio hebt en studeert, heb je vaak een laag inkomen waardoor je er recht op hebt. Stel dat je dan in mei afstudeert zoals vaak het geval is en je hebt direct een baan op niveau waardoor je aan het einde van het jaar over het hele jaar teveel hebt verdient, dan kun je ook dokken, terwijl je het ook niet in januari-mei had kunnen stopzetten, omdat je het toen nou eenmaal echt nodig had. Vind dat zo debiel. De belastingdienst vind dat volgens mij maar gek dat mensen soms afstuderen en dan midden in het jaar meer gaan verdienen. Net zoals dat duo geen reet begrijpt van doorstuderen. Man man man wat heb ik toen een gezeik gehad met duo. Belastingdienst begreep het destijds na 1x bellen gelukkig wel en die hebben toen het een en ander teruggedraaid

6 likes

Tja ik vind het niet heel gek. Als je samen een huis koopt, ben je een huishouden waarin je kosten en je leven deelt. Je deelt dan samen financiële verplichtingen zoals zorgkosten voor de ander. DUO doet hetzelfde. Daarnaast is samenwonen vaak goedkoper dan alleen waardoor je minder toeslagen nodig hebt. Toeslagen zijn vaak wel heel onoverzichtelijk, dat is heel vervelend en kan een vervelende verrassing zijn als je plots veel terug moet betalen.