Samenwonen

Ik heb zelf heel lang op mezelf gewoond (12 jaar) en vind het wel heel fijn dat ik dat gehad heb, omdat het een soort ultieme vrijheid geeft waarbij je geen rekening hoeft te houden met ouders of partner. Inmiddels woon ik een half jaar samen en vind dat ook super fijn. Ik kan me voorstellen dat je idealiter eerst op jezelf wil wonen voordat je gaat samenwonen, aan de andere kant als je nu graag samen wil wonen weet ik niet of ik het alsnog zou gaan forceren om per se eerst alleen te wonen. Soms lopen dingen nou eenmaal anders dan je van tevoren in je hoofd had en dat is ook oke. Zou vooral luisteren naar je gevoel: wil je nu echt nog graag eerst op jezelf wonen? Dan zeker doen. Maar als je vooral graag op jezelf wil wonen omdat je in je hoofd hebt dat dat hoort (omdat het de route is die je voor jezelf hebt uitgestippeld) en je stiekem nu liever wil samenwonen dan zou ik zeggen ga lekker samenwonen.

We hebben de hele avond spelletjes gespeeld en wijn gedronken, maar hij is nu nog even bij een vriend langs die hij al lang niet gezien had (die vriend had avonddienst, dus vandaar dat hij nu pas weg is), en ik vind het echt heel lekker dat ik nu even het huis voor mezelf heb. Verder is het tot nu toe alleen maar heel chill, met als hoogtepunt dat ik een kutdag had en hij voor me kookte en me voor het slapen gaan ook nog een massage gaf :heart: :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Ik niet. Heb me gewoon via de gemeente ingeschreven op het adres en that’s it.

In principe ben je geen fiscaal partner als hij alleen bij jou in komt wonen, ook niet als hij zich inschrijft op het adres (let wel op met evt huurtoeslag)
Wie de lasten betaalt doet er niet toe

Als je een samenlevingscontract hebt, een kind of op een andere manier geregistreerd partner bent, dan wel
Hier kun je zien of je fiscaal partner bent:

Ik woon nu sinds begin november samen en ik moet zeggen dat ik het toch een heel klein beetje vind tegenvallen. Ik las en hoorde wel vaker dat je wel veel samen bent, maar niet samen ‘tijd’ doorbrengt en ik kan dat best wel beamen. Mijn vriend werkt elke werkdag en is ondertussen ook bezig met klussen of sport. Zijn vrije uren/dagen (als hij die al heeft) besteedt ie aan afspreken met vrienden. Hij heeft sinds vandaag vakantie, dus ik had wel gehoopt dat we nu ook wat leukere dingen samen zouden doen (voor zover dat kan met corona). Nu vroeg ik of hij nog plannen had voor zijn vakantie en nu zit -ie dus t/m donderdag volgepland met mountainbikeritjes met vriend 1, wielrennen met vriend 2, zwemmen met vriend 3 etc.

En ik weet niet of het helemaal eerlijk is, maar ik voel me echt een beetje teleurgesteld dat hij liever dus elke dag met zijn vrienden afspreekt, dan met mij ofzo? We hebben hier wel eerder een gesprek over gehad en dat ik graag wat meer dingen wil doen samen, omdat ik dat heel erg mis. Ik merk zelfs dat hierdoor mijn gevoelens voor hem een beetje vlakker worden. Dat heb ik ook met hem besproken. Ik heb echt die 1-op-1-aandacht nodig en affectie om te voelen dat we op 1 lijn zitten ofzo, en dat is dus voor een gedeelte weg. Nu is het ook zo dat hij bijv. een avondje op bank, waarbij hij aan het gamen is en ik toekijk, ook al tijd samen spenderen, maar dat vind ik niet hetzelfde hahaha. Hoe kan ik dat aan hem duidelijk maken? :grimacing: Ik ben zelfs op het punt dat ik ki-lo-meters met hem meefiets als hij aan het hardlopen is zodat ik wat tijd met hem doorbreng, terwijl ik echt een HEKEL heb aan fietsen, dus ik wil er opzich wel moeite voor doen maar ik wil dat andersom ook voelen haha

Nja anyway ben nu gewoon een beetje sad dus misschien lees ik dit morgen weer en is het weer prima

Sorry maar meekijken terwijl hij gamet en meefietsen terwijl hij hardloopt slaat nergens op. Dat is geen quality time samen, dit ben jij die je continu aanpast aan zĂ­jn hobby’s en tijdschema en dat is echt niet okĂ©.

Ik vind dat je hier geen genoegen mee hoeft te nemen en zou me er ook zeker niet morgen weer bij neerleggen. Wat was zijn reactie toen jullie dit eerder bespraken?

5 likes

Hij snapte niet zo goed dat ik een avond tv/gamen niet zie als tijd samen spenderen, dus daarom ben ik ook opzoek naar andere manieren om duidelijk aan hem te maken dat ik dat niet hetzelfde vind. Hij zei dat hij het ook nu hij werkt en nog aan het klussen is hij heel weinig tijd heeft en daarop zei ik dat ik dat begrijp, maar ik ging er dan zelf vanuit dat er dan wel tijd was voor tijdens zijn vakantie (maar maybe is dat onaardig van mij om dat van hem te verwachten?? Ik weet het niet haha)

Ik ben het hier mee eens! Ik ben er ook bang voor als we gaan samenwonen (we wonen nu ook soort van samen, maar bij andere mensen zodat we behalve als we in bed liggen nooit ùcht tijd met z’n 2en hebben, maar verwacht eigenlijk wel dat dat als we echt samen wonen dat wel verandert, we zijn nu druk opzoek naar een plek). @Canvastas Ik denk dat het er ook echt aan ligt hoeveel moeite je daar in steekt en zo te lezen doe jij al genoeg. Meer dan genoeg zelfs. Ik vind dat hij nu echt ‘aan zet’ is om het zo maar even te noemen. Je mag dat echt bij hem aangeven hoor. En dan ook concreet aangeven wat je dan mist. Ik ben ook wel benieuwd naar zijn reactie de vorige keer.

Ja, ik snapte van tevoren niet zo goed dat mensen dit probleem kregen als ze samen gingen wonen, want hiervoor had ik dat helemaal niet dat ik echt snakte naar wat tijd samen. Maar dan zit het verschil natuurlijk in het feit dat je dingen afzegt en tijd vrijmaakt omdat je naar elkaar toe gaat. Dus op mijn eerdere gedachte kom ik nu wel op terug haha.

Het is gewoon best wel ingewikkeld! Mijn vriend heeft een triathlondroom en daar moet hij veel voor sporten. Denk aan: elke dag hardlopen of zwemmen of fietsen en soms is dat een uur, maar dat kan ook 3 uur zijn. En als je dan ook tot half 6 werkt, om half 10 in bed wil liggen omdat je wekker om 6 uur gaat (zodat je voor je werk kan zwemmen), dan blijft er weinig uur samen over. Ik wil ook niet dat ik straks de reden ben dat hij zijn dromen niet kan volgen ofzo, begrijpen jullie wat ik bedoel? Vind het moeilijk daarin om te bepalen wat ik daar van kan ‘eisen’. Niet letterlijk eisen natuurlijk, maar wat is okĂ© om van hem te vragen haha.

Jullie wonen dus net 6 weken ongeveer samen en je loopt hier nu al tegenaan. Dat vind ik vrij snel. Hoe was dit toen jullie nog niet samenwoonden? Welke dingen deden jullie toen samen en waarom nu niet meer? Hebben jullie voor het samenwonen gesprekken gevoerd over hoe jullie het voor je zagen en dergelijke? Hoe reageerde hij in het gesprek dat je hier eerder over bent aangegaan? Als je al zo duidelijk hebt aangegeven dat je dit mist en dat je gevoel er door veranderd, het klinkt niet alsof hij sindsdien iets heeft veranderd? Het is niet oké als jij dingen doet die je vreselijk vind om maar een beetje bij elkaar in de buurt te zijn, past hij zich ook weleens aan aan jou? Sorry, heel veel vragen, maar dit zijn dingen die ik mezelf dan af zou vragen. Misschien kunnen jullie eens samen dingen op papier zetten, een soort date ideeën pot, of dat jullie om de beurt iets leuks verzinnen om samen te doen?

Ja ik vraag me ook af hoe dit was voordat jullie samenwoonden? Ik neem toch aan dat jullie dan als jullie afspraken ook quality time samen hadden en jij niet altijd ‘meedeed’ met zijn hobby (hardlopen, gamen, etc.). Snapt hij het ook niet als je het op die manier uitlegt? Dat je echt niet iedere dag samen quality time hoeft maar wel ongeveer met de frequentie van daarvoor. Vindt het ĂŒberhaupt wel bijzonder dat hij met corona nog zo’n druk sociaal schema heeft. Mijn vriend en ik hadden dat voor corona ook wel maar dat is sindsdien toch wel drastisch verminderd.

Wij hebben om deze reden een vaste datenight in onze agenda staan (elke dinsdag in ons geval). Klinkt niet heel spontaan, maar het helpt wel om zo minstens 1 avond per week echt iets samen te doen. Die dag wordt wel regelmatig verschoven naar een andere dag in de week (als er een van ons een afspraak heeft die anders moeilijk in te plannen is) en valt soms ook gewoon weg tijdens drukke periodes, maar zo hebben we wel regelmatig echt tijd voor elkaar.
Er hoeft dan ook niks speciaals te gebeuren, soms gaan we iets eten en soms spelen we een spel of zitten gewoon samen in de zetel, maar net waar we zin in hebben.

We hebben allebei een drukke agenda (precorona), en ik heb ook best veel tijd voor mezelf nodig dus dan wil ik graag echt alleen zijn of alleen iets doen. Daardoor merkten we dat we wel vaak samen thuis waren, maar dan niet echt samen iets deden en dat die tijd voor elkaar er vaak niet van kwam. Vandaar dat we het met een vaste avond hebben geprobeerd, en dat werkt voor ons goed.

Edit: Het is een huizenhoog cliché, maar ik denk dat veel mensen elkaar/tijd samen als ze samenwonen for granted nemen, terwijl je daar ook gewoon tijd voor kan (moet?) maken.

2 likes

Dat we hier nu al tegenaan lopen vind ik inderdaad ook wel kut en daarom zit ik ook met een gestrest gevoel. Als we dit nu niet aanpakken, dan gaat dit niet beter worden. Voordat we samenwoonden (we woonden allebei bij onze ouders nog) zaten we dus met elkaar op 1 kamer waardoor we ook snel ‘affectie’ ofzo toonden. En dan bedoel ik niet direct seks, maar wel lichamelijk, maar dat hebben we ook niet echt veel nu als we op de bank chillen ofzo haha. Ik weet niet zo goed wat het is, het voelt net alsof hij geen rust in zijn kop heeft om aan dat soort dingen te denken. Misschien dat hij het ook als vanzelfsprekend ziet dat ik wat meer ideen opper, omdat ik relatief weinig doe i.v.m. hij. Ik heb maar een paar uur per week school en vrienden zie ik nu niet, ook sport ik niet. Maar dat vind ik eigenlijk geen excuus om het maar van mij te laten afhangen.

Of hij ook voor mij aanpast? Op dit moment heb ik het gevoel van niet, maar hij deed dat wel. Hij heeft bijvoorbeeld een sportcoach in de arm genomen, omdat hij eerst zijn trainingschema’s e.d. zelf maakte maar daar zaten ook wel paar uur per week tijd in die hij met mij wilde besteden. Maar dat verschil merkte ik op het moment dat we nog niet samenwoonden wel, maar nu dus niet meer. En daar voel ik me toch wel lullig over? Ik ga dan toch denken of ik niet zit te doemdenken ofzo haha

Pffff ik ga er vanavond maar met hem over hebben, maar weet niet zo goed hoe ik moet beginnen hahaha.

Edit: @Sundance Het is niet alsof hij 's avonds uren met 10 vrienden loopt bier te drinken ofzo haha, het is eigenlijk altijd buitensportgerelateerd, dus of mountainbiken of wielrennen ofzo (en altijd met 1 iemand)

@Canvastas Maar hebben jullie dan ook iets afgesproken om dit op te lossen de vorige keer dat je het met hem besprak, of hoe is dat gesprek toen geëindigd? Het klinkt nu namelijk alsof je hebt aangegeven waar je behoefte aan hebt (heel goed) en het daarbij gebleven is, en misschien zelfs met de verwachting dat hij nu iets anders moet doen om dit op te lossen. Althans, zo lijkt het een beetje maar dat is op basis van wat je hier schrijft en dat is natuurlijk maar 10% van de context.

Ik zou geloof ik proberen om in ieder geval 1 moment in de week af te spreken dat je die avond of dat dagdeel aan elkaar besteed. Net zoals je dat deed toen je nog niet samenwoonde. En dan zou je samen een lijstje kunnen maken wat je dan kan doen (wandelen, spelletje spelen, hobby uitvoeren, samen koken of een filmpje kijken), maar als hij dit al lastig vindt dan kan ik me ook voorstellen dat jij daar in het begin initiatief in moet nemen. Zo slijt het wellicht ook in de routine en is het over een tijdje minder een “ding”.

en @Mees, ja ik ga inderdaad voorstellen om een vaste datenight in te plannen! Dan heb je toch een bepaald overzicht ofzo! Soms dan denk je bijv. dat je laatst nog iets samen hebt gedaan en dan blijkt dat bij nader inzien toch al 2 maandne geleden te zijn ofzo omdat de weken voorbij vliegen haha. Denk dat dat ons wel kan helpen.

Bedankt voor jullie tips! Ik ben wat meer zelfverzekerd om het gesprek aan te gaan met mijn vriend vanavond :kissing_heart: :crossed_fingers:

4 likes

Ik ben echt een sportleek, ik heb echt geen idee qua training wat anders kan. Ja, minder vaak trainen, maar dan behaalt hij waarschijnlijk niet wat hij wil halen. Hij heeft als doel om gekwalificeerd te worden voor de Iron Man triathlon in Nieuw-Zeeland in 2022, maar daarvoor moet hij wel een andere wedstrijd in 2021 winnen zodat hij zich daadwerkelijk kan kwalificeren (als ik het allemaal zo goed uitleg). Het is ook best haalbaar als hij er goed voor traint dus hij is ook echt goed, dus daarom voel ik me ook bezwaard om van hem dingen te eisen ofzo hahaha. Het afgelopen jaar heeft hij helaas geen triathlons kunnen doen i.v.m. corona, dus dat vind ik wel sneu voor hem, en er zijn meerdere triathlons die hij nu wil doen. Volgens mij is er 1 in mei (Nederland) en 1 in augustus (Estland).

Veel succes! Misschien helpt een concreet voorstel inderdaad, dat hij snapt wat je precies wil/nodig hebt.

1 like

Ik ben op zoek naar waar ik het beste mijn notariële samenlevingscontract + testament kan aanvragen. We wonen nu een tijdje samen en zijn bezig met onze kinderwens, dit hebben we nu niet geregeld en vinden we wel een onderdeel van het goed geregeld hebben voordat het kindje er is en er iets gebeurd. Ik ben aan het uitzoeken waar ik dit goedkoop voor elkaar kan krijgen en het liefst online.

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar ben mij ook aan het oriënteren en HEMA biedt betaalbare opties aan vond ik.
Ben nog even aan het kijken naar de opties, maar denk dat wij daar voor kiezen.

Als je op HEMA hierboven klikt kom je op die site.

1 like

Er zijn sites waar je dit kunt vergelijken en ook kunt zoeken in jouw buurt. Bijvoorbeeld goedkoopste notaris nl.

Volgens mij kan testament niet online maar dat weet ik niet zeker. @Kareltje sorry ik reageerde op het andere bericht :wink:

2 likes